Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
proximuz

finn sport 410

Rekommendera Poster

hej,

jag funderar på att köpa denna http://www.blocket.se/haparanda/Finn_Sport_410___Mercury_50hk_47014833.htm?ca=1_5&w=3 båt men jag är inte så insatt i båtar och är heller ingen vidare mekaniker, är båten värd dom där pengarna? hur tror ni läget är med motorn osv?

mkt tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser ju fin ut på bilderna iaf. Läget med motorn är givetvis omöjligt att förutspå, den kan gå problemfritt i tio år eller skära i morgon, men risken att en 37 år gammal motor går sönder är väl inte helt obefintlig. I övrigt ligger väl en sån båt med sån motor i ca 20 000, om man tycker den är värt det är en annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret.

Tror du att man skulle kunna slänga på motorn o sjösätta båten direkt eller är det något som jag absolut måste byta eller så med motorn? Delar som blivit torra eller så?

Han begär 19500 men det är väl ej helt orimligt att man kanske skulle kunna få den än lite billigare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knacka runt i skrovet. Kolla efter eventuellt otätade skruvhål där det funnits god tid för fukt att tränga in. Kolla också efter ställen där det kan ha stått vatten i 25 år och se hur dessa områden mår. Pruta på med hänvisning till kapell.

Bara för att båten inte gått på 25 år behöver inte en avkrokad motor ha stått still. Men har den stått varmt har den inte farit illa med reservation för ev torkade gummidelar, alltså fråga vad som har hänt med den de senaste 25 åren,

Starta motorn på plats eller pruta rejält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...