Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Byggnads

Montering trebalödig propeller

Rekommendera Poster

Jag har en trebladig propeller och jag tar av bladen varje vinter för att säkra att dom inte stjäls. Baden är numrerade 1-3 och jag fick besked att sätta bladen i den ordningen. Jag tycker att jag hör ett konsigt ljud från propellern vid motorgång. Jag är nu osäker om jag har satt bladen i den ordningen efter hur propellern roterar jag har kanske satt dom efter vänstervarv istället efter högervarv och det innebär att då har ordningen blivit 1-3-2. Nu till min fråga har detta någon betydning eller kan något skadas                                                                          

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att du förvarar propellerbladen på ett korrekt sätt under vintern. Du har väl propellerlåda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan inte sätta propellerblad bak-och-fram. Sätter du dem i fel ordning passar de inte ihop och fälls ut olika långt. Då hade det varit mer än ett konstigt ljud. Hela båten hade vibrerar av tusan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du hundra på detta? Jag har en VP trebladig och jag tycker bladen ser identiska ut. Jag tror att blad och nav är balanserat ihop och att det därför är viktigt att man sätter rätt blad på rätt ställe. På min är det ett, två och tre körnslag som visar var bladen ska sitta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som vanligt här svarar någon som inte borde...men en o annan är rolig ;-)

JA, det är möjlig du har monterad någon propellerving fel. (et hack).

Har du cycklop?

Dyka ner. Alle 3 bladen borde mötas på lika sett akter om huvudet.

PS. Vattnet har sommartemperatur........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kan vara så enkelt att jag missat ett hack i kuggkransen, det är väl bara att dyka under och kolla. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...