Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Maxws

Hur seglar man med rullgenua istället för fock?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen gått en seglingskurs där vi fick lära oss segla med smiling-båtar som hade storsegel och en vanlig fock. Detta är min enda erfarenhet av segling.

Jag har själv en maxi77 som har storsegel och en rullgenua. Vad kommer skillnaden vara för mig när jag ger mig ut med min egna båt? Något att tänka på vid användning av rullgenua? Vad är fördelen med rullgenuan?

På segkarskolan seglade vi ibland med enbart storseglet hissat, funkar det på min maxi 77a också? Den har väl mindre storsegel...

Kan man segla med enbart rullgenuan ute? Vilket segel tar man ner först när man skall in i hamn?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en maxi77 som har storsegel och en rullgenua Vad kommer skillnaden vara för mig när jag ger mig ut med min egna båt?

Mer segel att krana över i slagen, dvs ett större arbete är störska skillnaden- Plus att det är lätt att fastna i det inre förstaget. Och sämre sikt pga det större seglet.

Något att tänka på vid användning av rullgenua?

Jag är inte van att segla med rulle - någon annan kan säkert hjälpa till med det svaret..?

Vad är fördelen med rullgenuan?

Att du slipper vika segel och hantera segelsäckar.

På segkarskolan seglade vi ibland med enbart storseglet hissat, funkar det på min maxi 77a också? Den har väl mindre storsegel...

Ja - räkna med att båten behöver sin stora genua för att flytta på sig.

Kan man segla med enbart rullgenuan ute?

Ja - på undnavind fungerar det utmärkt om det blåser en del. Du får då en lätthanterlig båt, och ingen risk för skador pga bommen i huvudet. Vid förlig vind fungerar det sämre, du får sämre balans i båten. Men du kan alltid prova - inget kommer att gå sönder.

Vilket segel tar man ner först när man skall in i hamn?

Man sätter först storen. Sedan förseglet.

Sedan tar man ner förseglet först, och sedan storen.

Orsak - för att sätta och ta ner storen måste du gå mot vinden, men för förseglet räcker det att slacka skotet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Max. Hur upplevde du kursen?

Vad gäller din Maxi 77:a är det som jag sa när vi seglade upp den till Stenungsund att ditt huvudsegel, eller det dragande så är det genuan, medan storseglet är ett kompletterande för balansens skull. När du går in i hamn kan du ta ner storseglet först på säkert område medan du kan segla ända in till bryggan vid lättare vindar med genuan, där du rullar in allteftersom du närmar dig land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina seglingskunskaper har kanske rostat något, men tror att jag kan ge dig någorlunda rätta svar. Någon med bättre vetande får väl korrigera om det skulle nbehövas.

Du använder rullgenuan på samma sätt som focken du lärt dig segla med.. Skillnaden är att det går att segla med rullgenuan i delvis inrullat (revat) skick, men den kommer inte att vara riktigt lika effektiv som en fock i motsvarande storlek. För vanliga icke kappseglare har detta ionte någon större betydelse. För att få ut någorlunda fart gäller det att flytta fram skotpunkten nä rdu rullat in en bit så att du får rätt skotningsvinkel. Fördelarna med rullgenuan är 1. Enkel förvaring 2. Lätt att sätta, inget hissande. 3. Lätt att reva, helt eller delvis. 4. Försegelytan lätt att anpassa till vindsituationen.

På en mastheadriggad båt,  av Maxi 77- typ, som har relativt stora försegel, är det i allmänhet bättre att segla på enbart genuan än på storseglet, men jag har aldrig seglat den båten, så jag vet inte hur den går med bara storsegel. 

Jag brukade hissa storseglet först och hala det sist, men jag fegade alltid och parkerade med järngenuan igång. Om du verkligen vill lägga till med segeldrift är jag lite tveksam. Har sett många båtar lägga till för enbart storsegel, men att ta sig in med en liten lättinrullad förtriangel verkar ju inte helt fel.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En skillnad är som sagt att det är lite jobbigare att få över genuan i slagen än en fock. Men med lite bra timing behöver det inte bli så jobbigt. När du ska slå gör du klart att släppa genuaskotet med men håller det kvar på winchen och i handen sedan lovar du upp men väntar med att släppa tills det precis börjar backa i genuan. Då kommer genuan glida över smidigare och det är mindre risk att det fladdrande seglet fastnar någonstans.

Beroende på  modell på rullen kan det funka att segla med genuan delvis utrullad som någon sorts rev. Själv gillar jag det inte alls då det förstör formen på seglet och gör det väldigt ineffektivt men som nödlösning kan det funka om segel och rulle är konstruerade för det.

Din Maxi kommer inte funka att segla med bara storen, tror jag. Däremot med bara genuan på öppnare bogar, dvs halvvind, slör och läns.

När du ska in i hamn rullar du först in genuan och tar sen ner storen. När du hissar sätter du storen först. Det är om du ska ha båda segel, ska du segla för bara genua hissar du förståss inte storen...

Även om genuan är det dragande seglet så är det jobbigt att hissa storen om man inte pekar rakt i vindögat och när man gör det har  man hela genuan som fladdrar och slänger över fördäck. Därav ordningen.

Lycka till och njut av din båt, själv premiärseglade jag äntligen igår. Det är lika skönt varje år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för alla svar här. Fått veta vad jag behövde. Ovärderligt för en nybörjare.

Strax ut för att testa båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att om du (beroende på hur mkt du rullat in) seglar med genuan inrullad kan du behöva flytta skoten till de inre skotskenorna på däcket. Annars kommer du få väldigt usla kryssvinklar. Men det beror som sagt lite på hur mkt du kan rulla in genuan. På min ena kan jag rulla in i två lägen, på min andra bara ett och då är genuan för stor för de inre skenorna.

Annars hissar du storen först, går för motor mot vindögat, stänger av och tar upp motorn och rullar sedan ut genuan. När du ska sluta segla rullar du in genuan, startar motor, upp i vindögat och tar ner storseglet. Lazyjacks är väldigt behändigt vid nedtagning av storsegel!

En annan praktisk sak att komma ihåg är att låsa linan till rullsystemet så att seglet inte rullas ut och fladdrar sönder av misstag när du inte är vid båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara erfarenhet av Mastheadriggade båtar, ett par dagar av Maxi 77, 20 år på andra, enda jag kan tillägga i debatten är att när/om du seglar för bara genuan så tappar du väldigt mycket av höjdtagningsförmågan, det lilla storseglet hjälper inte bara med balansen utan ochså ger mycket av höjden på kryss.

//Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, så har jag också hört och läst att farten sitter i genuan och höjden sitteri storen. Nu har vi gått över till 7/8-delsbåt och jag tror vi kommer att använda fock väldigt mycket. Liten och nätt samt att vi kan skota den innanför vanten.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något att tänka på är att , beroende på vilket rullsystem du har, bromsa inrullningslinan något när du rullar ut. Det är lätt hänt att det blir ett fågelbo av linnan annars.

Peter_K får kolla lexikon. Förlig vind och vind akter om tvär är samma sak. Förlig vind kommer inte för ifrån utan akter ifrån. Låter knepigt, men så är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En viktig sak med rulle!

Lägg ALDRIG på någon kraft vid ut- och framförallt inrullning av förseglet. Det är frestande att lägga linan runt en winch och veva in fanstyget ibland, men behövs så mycket kraft beror det på att något fastnat eller att man inte gått upp i vindögat/släppt skotet tillräckligt. Då gör man istället om, och rätt, så håller grejorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...