Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
dynaflux

Volvo Penta V8 bensin blir överhettad

Rekommendera Poster

Jag har försökt hjälpa en kompis som har en Volvo Penta V8 bensin, dessvärre vet han inte vad modellen heter och vi hittar ingen typskylt. Den är monterad ny i båten 2000, är enligt uppgift från säljaren på 250 hk, Holley-förgasare. 

Förra veckan var han ute och körde när motorn började koka. Han väntade någon timme fyllde på vatten men den gick varm igen. Jag hjälpte honom att lufta systemet men den gick varm igen efter någon minuts körning. 



Idag har vi kollat allt i hela kylsystemet; vattenintag, impeller, slangar. Vi har skruvat sönder kylaren och även oljekylaren. Det enda som vi hittade var fragment av något okänt ursprung, stort som två lillfingernaglar som låg på tubernas ändar i vattenkylaren men det gjorde såklart ingen skillnad när vi tagit bort dem. I övrigt kan man se genom alla tuber i kylaren och oljekylaren. Vi kokade termostaten och den verkar öppna vid rimlig temperatur. 



Vi har alltså kollat allt som man kan kolla i kylsystemet utan att hitta något som kan vara fel. 

Finns det någon annan anledning till att den överhettar?



Jag ska nämna att det finns tre saker som gör mig lite fundersam. På babords sida av motorblocket rinner det olja, inga mängder men ändå mer än vad som är ok. Svårt att se om det kommer från topplockspackningen eller ventilkåpan. Jag skruvade av oljepåfyllningslocket och såg att det var lite fukt på insidan av locket, troligen bara kondens eftersom olja ser frisk ut. När jag stoppade ner fingret för att känna på oljan kände jag och fick upp små metallfragment, mer som rostflagor. 



I övrigt startar motorn lätt och går väldigt jämnt och fint. Den överhettar snabbast under belastning - på tomgång tar det kanske tio minuter innan den går upp i kritisk temperatur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kan få dit en genomskinlig plastslang mellan sköld och motor, kan man se om det kommer in luft i kylsystemet. Man kan också stoppa ner slangen i sjön, för att se om det blir någon skillnad på tomgång. Om det blir det, är det något läckage i drev eller sköld. Det går inga oljekanaler i topplocken, så oljan kommer nog inte från topplockspackningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där verkar som en rimlig teori faktiskt. Vi anade att den inte tog in tillräckligt med vatten men avfärdade våra misstankar eftersom vi kollat allting (även oljekylaren som sitter före impellern). 

Hur kommer oljan upp till ventilerna om det inte finns kanaler i toppen? Jag har inte kollat så ingående på konstruktionen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla limporna, speciellt riserns anslutning i bakkant till Y-röret (dvs avgasröret, kommer inte på rätt namn just nu!)  Kan ha rostat så mkt där att det hindrar kylvattnets utlopp. Borde också visa sig genom för varma kyllimpor, de skall gå att röra utan att det bränns.

En sak till att kolla, cirkulationspumpen kan ha gett upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sas ovan tycker jag det låter som cirkulationspumpen inte gör det som den ska.

Oljeläckaget kan komma från oljetrycksgivaren. Den sitter gängad i ett vinkelstycke och vidare i ett rör i bakkant på motorn bredvid tändspolen. Om det läcker där så rinner det gärna ner på babordsidan, bl.a. ovanpå oljefiltret. Det räcker oftast med att skruva ur givaren, vinkelröret och det raka röret täta med gängtätning och skruva tillbaka.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar ni att det finns en cirkulationspump till sekundärsidan på kylningen? 

Lite grön på detta - det är den första stora motorn jag gett mig på; jag har bara hållit på med B18, B20 och utombordare tidigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ett förslag i sökandet efter överhettning är eventuellt täta avgaslimpor,skall bytas vart tionde år är rekomendationen.

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan går via ventillyftarna, genom de ihåliga stötstängerna till vipparmarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan tyda av ditt första inlägg så har du ett slutet kylsystem med kylare. Då är impellerns uppgift i sjövattenpumpen att dra in kylvatten till värmeväxlarn (kylaren) samt att trycka kylvatten genom avgaslimporna. Motorn kyls av ett slutet system (likt en bilmotor) där cirkulationen genom blocket fixas av en vattenpump (likt bilmotorn). Den sitter på framkant av motorblocket ovanför nedre remskivan. Om den inte funkar som den ska får du ingen cirkulattion i blocket och därmed snabbt överhettning.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då har jag flera felkällor att gå på: 

- Den tar inte in vatten - kanske läckage på slangen mellan drevet och skölden/akterspegeln. 

- Dåliga avgaslimpor. Måste jag demontera dem för att konstatera att de är dåliga? 

- Fel på cirkulationspumpen - hur konstaterar jag det? 

Vad är troligast och det jag ska gå på först? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du fått ett antal bra tips att kolla. Men trots din test av termostat kan den kärva. Den brukar vara så billig så det kan vara värt att byta för att vara på säkra sidan. Bara för att utesluta.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sa det till ägaren men han är tyckte det räckte med att den öppnade när vi la den i varmt vatten. Jag skulle bytt den om det var min motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med att ta ur termostaten och starta. Kommer motorn inte upp i temperatur så är det fel på termostaten. Kommer den snabbt upp i för hög temperatur så cirkulerar nog inte vattnet i blocket, dvs fel på vattenpumpen eller så drar impellern inte in sjövatten.

Vilket drev har du och har du seperat sjövattenpump på motorn? Är det en 5.0 eller 5.7 förgasar motor (VP)?

För att kolla limpor och knän måste du ta isär dessa. Börja med att lossa ett knä från ena limpan och kolla hur kylkanalerna ser ut. Länka gärna upp en bild så kan det vara lättare att komma med råd. men å andra sidan är det tätt i limpa/knä så bör dessa bli rejält varma. det betyder inte att blocket blir överhettat. Vid normal gång ska man kunna ta på avgasknäna utan att bränna sig. Bifogar en bild på hur min limpa såg ut när jag bytte den. Här var kanalerna nästa helt täta men ändå inga jätteproblem med kylningen av dessa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa tricket med termostaten. 



Drevet är 280 eller 290.... i ärlighetens namn ska jag säga att jag knappt tittat på det - fokus på motorn. 



Sjövattenpumpen i framkant av motorn. Vi har såklart kollat impellern men den ser bra ut och snurrar när vi drar runt motorn. 



Jag vet inte om det är en 5.0 eller 5.7. Min kompis fick inte med någon dokumentation och jag hittar ingen typskylt. 

Limporna blir såklart varma men det gör hela motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du hålla kvar handen på limporna en stund så är de troligen ok. Det får inte brännas och båda sidor bör vara ungefär lika varma. Är de för varma, ta bort risern på båda sidor och kolla både nedåt i avgaslimpan och bakre delen av risern som går in i slangen, täpps gärna till där efter ett tag av rost. Ser det ok ut så är det troligen cirkulationspumpen som är slut. Fast byt termostaten före cirkulationspumpen!

Sedan undrar jag om du kollat den slang som går från skölden till drevet och den lilla stos den ansluts på (på drevet)?

Ett enkelt men blött sätt att kolla sjövattensidan är att lossa en av de slangar som går till limporna från värmeväxlarens överkant, är motorn igång bör det vara ett hyfsat bra flöde ut ur den slangen.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När den börjat gå upp i temperatur är hela motor tokvarm och likaså limporna. Tror ändå inte det är limporna men säker kan jag inte vara förrän vi kollat dem. 

Först ska vi dock kolla sjövattensidan igen. Vi misstänker slangen mellan drevet och skölden. Vi kollade flödet på utgången på impellern och det kändes inte som det var så bra tryck. Vi har kollat impellern och oljekylaren som sitter före impellern och allt annat så därför kan det mycket väl vara nämnda slang. Det faktum att varvet där han köpte båten demonterade drevet i höstas talar för att de kan orsakat något; slangen kan ha klämts sönder eller de kan ha glömt en slangklämma. Vi försökte kolla men det var svårt eftersom det sitter en badbrygga över drevet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med din sista beskrivning låter det definitivt som att ni inte får in tillräckligt med kylvatten till värmeväxlaren. Om impellern är ok så ligger nog svaret i att någon slang är täppt/klämd. Täta limpor/risers kan det ju vara ändå men det är inte det som är orsaken till att motorn överhettar tror jag.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog säga att det är för dåligt flöde på kylvattnet från impellerpumpen om knän o limpor blir varma.

Nu vet jag inte vad det är för båt och hur djupt drevet ligger undevattenytan men kylvatten anslutningen på 280/290 dreven har en förmåga att ärja sönder och även kylvatten intaget i drevet kan vara igenväxt av gamla snäckor.

Ligger anslutningen i vattenytan så suger pumpen tjuvluft om den är uppärjad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom limporna blir tokvarama så är kylvattenflödet igenom dem för lågt och då är flödet genom värmeväxlaren också för lågt så motorn går varm.

Ett sätt att kolla att det inte är stopp i limporna är ju att lossa slangen som går från växlaren till limpan uppe vid växlaren och via en tratt hälla i vatten som då skall rinna genom limpan i ett bra flöde. Rinner det igenom bra så ligger felet tidigare i kedjan. Flödet kan bli lite bättre genom att lossa pluggen i akterkant av limpan och låta vatten skölja ut rosten inne i limpan, peta med ngt in i pluggens hål.

Även slangen som går till sjövattenpumpen kan kopplas loss (se upp för hävert verkan, lämna inte båten med den loss!) och istället ansluta en slang som får gå ned i en hink med vatten, skall tömmas på någon minut med motorn på tomgång. Är detta ok så ligger felet längre akteröver och då är det kanske lättast att ta upp båten på land....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips så här långt! 

Gelis: vi har kollat intagen på drevet (innan sjösättning) men de är inte igentäppta. Vad är det som ärgar sönder på drevet. Jag har inte kollat hur anslutningen ser ut (en badbrygga döljer drevet effektivt) men jag antar att du menar där slangen sitter fästad(?). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anslutningen ser ut som ett termostathus och slangen är monterad mellan sköld o drev.

post-4082-1394237536,2187_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förfäras över idén att bygga båtmotorer i gjutjärn. Det är så infernaliskt korkat att det borde vara förbjudet. Och det sker än idag. Det finns en orsak varför utombordare i alu kan se ut som nya efter 20 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som borde vara förbjudet är korkade inlägg utan relevans, men det sker än idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu är det en gjutjärnsmotor och jag tror det blir svårt att övertala min kompis att byta till en aluminium även om det råkar vara bättre.  :-) 

Hur som helst, idag konstaterade vi att flödet från sjövattensidan är full tillräckligt. Min kompis kontrollerade slangen mellan skölden och drevet och den ser bra ut. 

Därpå provade vi att ta bort termostaten och köra; motorn gick inte upp i arbetstemperatur utan stannade på max 45 grader och vi kan väl konstatera att cirkulationspumpen är ok. Däremot blev limporna rejält varma, så varma att man inte kunde hålla kvar handen på dem mer än några sekunder. Indikerar detta att kylkanalerna i limporna är rostiga och/eller igensatta? 

Ponera att de måste bytas; vad tar en verkstad och vad kostar bara delarna om vi byter dem själv? Bara mellan tummen och pekfingret såklart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan hitta ett par kinesiska med tveksam kvalitet för ett par  tre tusen spänn styck men de borde göra sitt jobb ett par är åtminstone. Amerikanska Barr av bättre kvalitet kostar kanske det dubbla! Enkelt att byta själv men tunga satar att hantera! Tips är att lossa ett par bultar först och byta dom mot ett par långa pinnbultar så kan du lätt `kana av limporna utan att de dunsar ner och skadar något! Framförallt är dessa pinnbultar guld värda då de håller nya packningen på plats när du skjuter på nya limporna! Av en händelse har jag ett par hyggliga Barr limpor till en 5,7 liters motor på hyllan för en tusenlapp styck! Finns i Norra Stockholm!

Watermill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och mecktips. Frågan återstår vad det är för motor - antingen 5,0 eller 5,7(?). Vi har letat efter typskylten men förgäves. Finns det något annat sätt att få reda på vilken det är. 

Antar att bultarna är tum(?) Har du rent av koll på dimensionen så kan jag åka till Sifverts redan på måndag (regn imorgon, fiske och inget båtmeckande). 

Återkommer om det blir aktuellt med att köpa limpor. Har du knäna också? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, kompletta men fula som stryk men som med damer o båtar, med lite färg blir dom som nya! Kan lossa en bult och mäta då dom sitter kvar på blocket på en brandskadad motor!

UNC är det med säkerhet motsvarande M10 kan jag tänka mej. Men du kan få ett exakt mått sönd kväll! 

Watermill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte mina limpor och knän själv förra sommaren med båten i så det är inga problem. Dock förutsatt att anslutningen mellan knä och bockhorn (avgasröret) ligger ovanför vatten linjen, men det gör den i de flesta båtar. Som  sas ovan är det enkelt men ganska tungt å är ni två är det inga problem. Du behöver också nya packningar mellan limpa och block samt mellan knä och limpa. På min (VP 5,7 GL) så var de två yttersta pinbultarna kvar i blocket när jag lossade limpan. Så då är det enkelt att hänga på packning först och limpa sedan. Se till att skrapa bort all gammal packning från blocket och använd gärna packningspasta mellan block och nya limpan.

Håller också med om att skippa de kinesiska limporna som säljs för ca 5000. Köpte själv Barr Marine där en sats kostade strax under 10 000. Då ingick 2 limpor och 2 knän samt alla pckningar och nya pinnbultar. Då vet jag att allt är fräscht i flera år framöver.

Hittar du bara serie/produktnummer på motorn så kan du söka fram vad det är via en motordatabas på VP websida. På de flesta VP V8 sitter typskylten på babordsidan på blocket i bakkant där där svnghjulskåpan är bultad mot blocket.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tydligen motorer med pinnbultar som håller limporna på plats, dock hade jag endast bultar på min 5,7 l motor! Detta innebär om du har bultar lossa 2st o skruva  in pinnbultar  istället, har måttat mina bultar till UNC 3/8 ( 9,5mm) 130mm långa mao måste dina pinnbultar vara minst ca 150mm eller kapa skallen av 150mm bultar så har du styrningar att hänga upp packningar o limpa vid återmontering! Det är bara att sladda in på Sieverts o handla! Vill du lyxa till det kan du passa på o byta till rostfria bultar så har garanterat problemfria limpbyten i framtiden men det är inget dom skänker bort precis. Annars kan rejält med zink el kopparpasta på skaft o gängor vara medicinen för att få loss bultarna i framtiden, det är så dj trist om de går av!! Lycka till! 

Watermill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...