Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
utsegla

Drullar i båtar för flera miljoner.

Rekommendera Poster

I senaste ViB var det en enkät om vad som skulle få båtägare att använda sin båt mer. Lägre bränslepriser kom faktiskt först på tredje plats. 1 resp 2 var bättre somrar och fler semesterdagar. Just de senaste två dåliga somrarna har nog påverkat både nyförsäljning och antal timmar på sjön mer än både finanskris, arbetslöshet etc. Tror iaf jag.

Skulle det blir en kanonsommar så kommer det säkerligen att påverkar både båtförsäljning och bränsleförsäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. min tråds flera märkliga svar.

Och att man inte år ansvarig om man håller på att välta en unge över bord bara för att det inte är bra att ha barn på rufftaket. Hur är den båtförare beskaffad som skiter i varning om att han håller på att ställa till det för en medmänniska. Kanske var det bara en curlad chef som är ute och körde i verkligheten? Inga underhuggare som banar väg för honom?

Jag har både motor och segel i min båt. Det är en trygghet att ha motor som man kan starta när vinden är stick i stäv eller när den tar slut. Jag vill inte vara en motor/seglar-taliban och jag föraktar ingen som gör det ena eller det andra. Vi är ju alla ute för att njuta av den ofta härliga miljön på sjön och holmarna.

Vad jag försökte med denna tråd var att, alla på sjön kunde vara lite mer omtänksamma om varandra. Vi har ju alla intresse av att vara ute på sjön och njuta på olika sätt på fritiden. Och jag har ju faktiskt fått några med på den linjen. Tack! Heder också friv. sjöräddaren.

Som det ser ut i Bohuslän i juli så är det som någon nämnde, bäst om det var som i landtrafiken att Svensson håller sig till höger. Sakta ner om det går för fort! Själv undviker jag farledslinjen och håller mig vid oftast långt vid sidan om. Det ger mig mer tillfredställelse att ofta med att korta vägen till målet med egen navigering mellan skären. Det håller även kunskapen/vanan vid liv att navigera inomskärs även om plottern skulle strejka, och i så fall utan större vånda kunna ta mig vidare. Styr jag med autopiloten har jag också mer tid att kolla i kortet. Fjärrkontrollen är bra vid rorkultspilot. Verkar det som det drar ihop sig gör jag ofta i god tid en lätt undanmanöver så ingen väjnings-Allan kommer i min närhet. Detta oavsett om jag verkar bli väjningsskyldig eller inte. Vem har bråttom i en fritidsbåt? Visst är det bra med väjningsregler när situationer uppstår. Men även om så sker är det långt ifrån alla som följer reglerna av fritidsbåtsfolket. Störst går först verkar det ofta vara?

Varför skall kanoter ut på sjön de är ju så små och är ju svåra att upptäcka? ironi, undrar en som inte kan göra eskimåsväng fast jag haft kajak i många år. Tur om man kan hålla sig i paddeln om jag mot förmodan skulle befinna mig bland Fart-ajatollorna.

Detta var lite surr från en sjöman emeritus.

Ha det bra i sommar ALLA!

post-10024031-1394237545,7256_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skummat igenom tråden och vad jag tänker skriva nedan kanske provocerar. Men jag har märkt ett par saker under mina år som båtägare. (Har nu tagit en paus).

Folk kan inte sätta sig in i andras situationer. Det ställer till komplikationer. Som exempelvis när Herr och Fru Rättrådig vill kryssa sig igenom smala hårt trafikerade sund med sina Maxi 77:or och motorbåtssvenssons med sina Flipper 620:or inte vet om de ska passera till styrbord eller babord i lägsta möjliga styrfart samtidigt som Kalle Kajak svär över alla svallvågor Krösus Krabat driver upp med sin bogpropeller när han gör sitt bästa för att lägga till vid närbelägen brygga.

För övrigt kanske man inte kan begära att att stora båtar, KBV, Vaxholmsfärjan m.fl. SKA hålla behörigt avstånd i hårt trafikerade farleder för Sune Skepparkrans ska kunna ligga och puttra med sin lilla femmetersnipa med ABSOLUT noll runtomsikt. Kanske kan det vara läge att skaffa sig mera sjövärdigt flytetyg?

Själv hade jag bara en femmeters HT-båt och visst hände det att jag råkade ut för svall, visst hände det att jag blev översköljd av svallvågor, men jag tog det med en klackspark. Jag lärde mig med tiden att ha uppsikt i 360 grader. Då blir man inte överraskad.

Det i särklass största problemet var onekligen kryssande segelbåtar. Ibland blir man nästan skärrad när man ser vad vissa snedseglare tar sig för, mitt framför fören på stora fartyg. Har man ingen som helst självbevarelsedrift frågar jag mig?

Är det så viktigt att hävda sin rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ,

förstår inte varför vi alla på sjön , oavsett flytetyg , inte kan visa varandra hänsyn i alla lägen.

Är vi inte ute på sjön för att njuta ? Jag är det iallafall.

Vi kan alla göra fel ibland men vi lär väl av våra misstag , de flesta av oss gör nog det , inte alla.

Visst finns det skäl att stå på ibland , av olika anledningar.

Stressa av och passa på och njut av vår vackra skärgård istället.

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något jag kan störa mig på (och det är säkert tvärtom också) är att seglare har en tendens till att inte heja på sjön på oss motorbåtsägare, jag hejar på stort sett varje båt jag möter, oftast är det dock den gamla stammen som gärna förbiser min vinkning :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...