Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
utsegla

Drullar i båtar för flera miljoner.

Rekommendera Poster

Snälla fartbåtsförare. Titta akter ut vad ni ställer till med när ni saktar ner från 30 till  ex 12 knop. Idag såg jag en stor trevåningsbåt närma sig Hönö Klåva hamn västerifrån. Vid Klåvafyren kör en farfar med ett barn på rufftaket i en Amigo som puttrade utan segel satta sakta fram i ca 2 knop. Den stackars killen på taket skrek av skräck när fartvågorna fick segelbåten att kränga rejält. Jag försökte teckna åt drullen vid spakarna att sakta ner mera. Men ingen reaktion. Han passerade ca 20 - 30 meter från oss.

Jag klarade mig skapligt för jag seglade. 

Men kan det vara så svårt att sakta ner så det inte blir arga fartvågor som drabbar inte ont anande kanske ovana fritidsskeppare. Gissa om den killen vill hänga med farfar igen med båten?

Om ni vill vara vänner på sjön sakta till 5-6 knop om ni inte begriper vad ni ställer till med.

Och gör det också när ni passerar båtar som ligger vid berget i skärgården och badar och har det mysigt. 

Bedrövligt att man skall behöva göra detta inlägg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer, visa hyffs och sjövett.

Jag vet hur det blir annars. KBV passerade i hög fart med halvstor båt när vi låg vid klippan och badade. (långt innomskärs och ej farled med flera andra solbadare)

Hur ska vi begära att svenssons ska visa hyffs när inte ens våra myndigheter kan göra det?

Även varit ute för en större polisbåt som gav på rejält strax utanför smögens hamn så småbåtar typ i vilken jag åkte guppade som korkbitar på en stormande sjö. Vi var båda på väg ut men jag hann inte undan från svallet.

Utryckning ? Nä ge er va.

Var nybörjare då så man får väll skylla sig själv att inte hålla sig långt borta. Numera håller jag jäkligt bra avstånd från dessa marodörer.

Men fundera även på hur klokt det är att ha ungen på rufftaket. Även ser man varje sommar idioter som låter ungarna sitta i fören med benen sprattalnde utanför på snabbgående motorbåtar. Kan vara farligt med en segelbåt ochså om man går för motor. Tänk om folk kunde använda huvudet till annat än att sätta mössa och solglasögon på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med i det stora hela men vill också påminna om att man alltid ska förbereda sig på det värsta. Man ska förtöja för storm, man ska ha god uppsikt så man kan hantera stora båtar som gör mycket svall, man ska ligga/sitta/stå på ett säkert sätt i båten osv.

Jag har ingen synpunkt på att polis, KBV och SSRS kör fort under utryckning. Det är mitt ansvar som befälhavare att förutse att sådant kan ske där jag framför/förtöjer min båt.

Däremot de motorbåtsförare i båtar som drar rejält med svall, jag är själv en av dem, SKA tänka på sin omgivning. Det är dock lite olika beroende på situationen.

Exempel. Igår var jag på väg hem från en helg på sjön. I inloppet till Nynäs söderifrån ska några kajaker passera tvärs farleden. Självklart drar jag ner på farten även om det är långt innan 7-knops begränsningen börjar. Hade jag sett dessa kajaker längre ut på Gårdsfjärden hade jag inte dragit ner farten men hållit väl undan för dem så att de hade haft tid att vända nosen mot svallet och att detta ebbat ut en del innan de nått kajakerna.

Hänsyn ska man visa men man kan inte alltid kräva det.

(I tillägg kan jag säga att jag framför de flesta sorters flytetyg: segeljolle, kajak, styris, snurrebåt och min halvplanande bobåt. Dessutom har jag blivit räddad till livet av KBV i min dumma ungdom så jag har kanske en mer förlåtande syn på dem än vad många andra har)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inne i hamnområden där det är fartbegränsningar så ska såklart alla båtar sakta ned. Dock så är är ju t ex 12 knop en väldigt konstig fartgräns. Ok för stora fartyg. Men de flesta fritidsbåtar, spec större. Går ju som sämst och drar upp som mest svall i den farten. Själv drar jag alltid ned till 6-7 knop ist eftersom båten bara är jobbig att köra och drar upp mycket svall i 10 nopstrakten.

Vad jag förstår på inlägget så var denna incident inte på fartbeegränsat område? Visst ska man visa hänsyn  och passera på 20-30  m avstånd är inte ok. men jag tycker inte att man kan kräva att förare av större båtar ska sakta ned till deplacementfart vid varenda möte med mindre båtar, kajaker mm. Ang. båtar som ligger vid berget och folk som badar så håller jag  inte med trådskaparen. Varför ska jag som förare sakta ned så snart jag ser en båt förtöjd mot en klippa om man av ngn speciell anledning inte måste passera väldigt nära? Förstår inte alls det faktiskt. Självklart försöker man hålls så stort avstånd till land och förtöjda båtar som möjligt. Men sakta ned gör jag inte om det inte är väldigt trångt eller av annan anledning.. Ska man följa den begäran så kan vi väl ha 8 knop i hela skärgården?

Måste även säga att jag stör mig lite på rubriken med innehållet båtar för flera miljoner. Vad har båtens pris med ägarens beteende att göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste även säga att jag stör mig lite på rubriken med innehållet båtar för flera miljoner. Vad har båtens pris med ägarens beteende att göra?

För att stora båtar ger stora svall, och verkar ofta framföras av personer med mer pengar än förstånd.  Det går liksom inte att ställa till så mycket med en kajak....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju även stora båtar från 70--80 talet som inte kostar flera miljoner, utan kan köpas av folk med ganska vanlig ekonomi. Dessa drar upp precis lika mycket svall som en sprillans Sunseeker för flera miljoner.  Så där föll ju det argumentet.

Kanske lite OT: Men att ligga med en kajak och paddla t ex mitt i en båtsportsled som jag har sett förekomma flera gånger, kanske inte heller är så smart? Trots att kajakpaddlaren kanske inte är speciellt rik och med din logik ändå borde vara smartare än förarna av de dyra motorbåtarna i samma led.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen var det inte direkt någon högoddsare att crabfish lyckades ge KBV ännu en känga! wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen var det inte direkt någon högoddsare att crabfish lyckades ge KBV ännu en känga! wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk så här. Det måste väl till en mogen välutbildad person för att skrapa ihop miljoner till en nöjesbåt.

Visst många trevåningsbåtar nya eller gamla sköter sig exemplariskt. Fortsätt så!

Men det är på tok för många drullar ute så här års.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ibland kalla vissa båtförare för båtkörare. Det är ju det de sysslar med. Kör en stor båt med skygglapparna på. Tror att dess båtkörare aldrig har tittat akterut och noterat va de ställer till med. Skulle tro att de kör båt som de kör bil.

Körde bil mellan Karlstad och Stockholm i går kväll. Normalt brukar jag i regel inte köra fortare än 90 km/tim. Var ganska sen i går kväll så jag höll hastighetsgränserna dvs 100 och 110 km/tim.  Hur många bilar som körde om mig från Arboga till Stockholm räknade jag inte, men det var en ständig ström. Det hände ju att jag kom i kapp bliar med släpkärra och lastbilar som bara körde i 100 km/tim. Dom körde jag om på 110-sträckor. Genast hade man en bil upp i baken där föraren tydligen tyckte att jag körde för sakta.

Jag tror att vissa kör båt som man kör bil. Man skall fram och det fort. Vad som händer runt omkring skiter man högaktningsfullt i.

Jag har bara lyckats fånga en av dessa marodörer som jag mött eller drabbats av på bild en gång. Jag har visat den förr. Egentligen skulle det varit videofilmat. Vågen som jag ringat in gav segelbåten avsevärda besvär. Även jag fick ganska ont av sjögången även om det kanske inte spelar så stor roll mer än att jag ännu en gång blir irriterad på en motorbåtskörare. 

Vist det är ingen hastighetsbegränsning just där, men det är trångt. Jag tycker det är dåligt sjömanskap.

post-945-1394237534,5246_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. bilden så kanske han skulle ha gått längre från segelbåten om möjligt. Med tanke på avståndet till din båt så ser jag int ngn anledning till att han skulle sakta ned med tanke på dig. Isf skulle den typen av båtar ständigt ligga i 6-8 knop i hela skärgården. Annars är ju just den ypen av båt som på bilden de värsta ssvallmssigt. Äldre halvplanande/planande fly som går på häcken rejält. Moderna båtar i samma stl är bättre svallmässigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rubriken fick mig att minnas när vi var på väg från Dalarö till norra Ornö i kanske 5 knop. SSRS Björn Christer kom farande bakifrån utan blåljus och passerade oss på 15-20 m avstånd. Jag vände upp mot vågorna och båten lyfte i den första vågen men nästa våg gick delvis över däcket, passerade vindrutan och for över taket ner i båten. Vi fick väl in ca 10 liter vatten och det mesta träffade min fru och dotter.

http://www.sjoraddning.se/dalaro/batar/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det heter EGOISM, utsegla.

Egoisten blir inte bettre om han/hon kör KBV, Polisbåt, Princess, Nimbus, BMW eller Mercedes...........tyvärr...

Sjöfolk var är dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår av din kommentar att du är väl känd på platsen.

När ha tvingats ha kört efter segelbåten en bit, tar han första tjangen att ge järnet. Hade han fortsatt i 5-6 knop ytterkigare ett par 100 meter hade segelbåten sluppit få de problem han fick.

Jag tror att många motorbåstskörare inte har bättre förstånd, än att de är helt sjävcentrerade och tar bara hänsyn till sin egen egoism.

Min båt rullade saftigt, men det spelar mindre roll - jag är van. Jag har drabbats mycket värre av dessa självcentrerade egoister många andra gånger. Inte konstigt att man i högsta grad ogillar det typen av felkonstruerade båtar som benäms motorbåtar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag är inte väl känd på platsen och jag har inte någon aning om vart platsen är ens. Min kommentar var endast utifrån bilden. Jag skrev även att avståndet till den mindre segelbåten inte såg ok ut och jag vet inte heller att han kom från ett lågfartsområde. i det fallet var det klart onödigt att dra på. Men jag vidhåller att med tanke på avståndet mellan motorbåten och diin båt så hade jag inte saktat ned om jag passerat på det avståndet. Har faktiskt lite svårt att förstå hur man kan tycka att det inte är ok att passera på ett så stort avstånd.

Men det går väl någon sorts skiljelinje mellan segel och motorbåtsägare i de här frågorna. Om du anser att motorbåtar alltid ska sakta ned även på det avståndet som var till din båt så kommer vi nog inte överens tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej knappast troligt som de beter sig både på film och i verklighet.

Vad är din teori när det strax efter deras båt kom en annan relativt stor båt och följde efter i samam fart.

Vore intressant om du kunde ge dem kredits för at köra på det viset.

Mitt antagande vara att följebåten höll på att filma deras eskapader.

Stort förakt blir givetvis mot KBV:s chefer som inte kan styra upp verksamheten bättre. För vem kan väll glömma filinslaget när KBV körde med 40 knop genom trånga Sotenkanalen i ett påhittat uppdrag bara för att få snygg filmsekvens till sin serie Kustbevakarna.

För jävligt tilltag av myndigheter.

Kan lova att du sjunker väldigt lågt i mitt anseende om du tycker att sådant är ok. Precis till samma nivå som KBV befinner sig, på botten. Men troligen delar du min åsikt att på sjön ska man bete sig rätt.

Se bild över området där de höll på at förstöra min båt. Där skall man jävlar i mig inte kör fort med stor båt. Området ligger öster om kungshamn inne i en vik där större båtar sällan färdas och det fanns inget att jaga den aktuella dagen. Satsade på att försöka rädda min båt  med livet som insats har jag fått lära mig. Tur att ankaret satt så bra annars hade det kunnat sluta illa. Bättre hade varit om jag filmat tilltaget och polisanmält de jävlarna och förhoppningsvis gjort dem arbetslösa.

Sådan skit ska vi inte ha i Svenska vatten.

Vill ändra rubriken till Svin i båtar för miljoner bekostade med skattemedel

p.s.

Nej de har inte plockat mig för att blåsa, nej jag har inte åkt dit i en alkoholkontroll och är aldrig orolig för det då jag alltid numera kör båt 100% utan alkohol. Reagerar mot svin som inte ska finnas i Svenska vatten.

post-10001667-1394237534,6506_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu finns det väl ganska lite möjlighet att gå längre från segelbåten just på det stället. Så snart han fick en båtbredd mellan segelbåten och den udden/kummeln som man just passerat drog han på. Sen har ju den typ av båtkörare bara ett val - att gå precis på farledstrecken, som han gjorde.

Jag tror inte du läste vad jag skrev. Det fanns naturligtvis ingen anledning för honom - eller nån annan heller för den delen - att ta hänsyn till mig. Jag gick inte i farleden, utan på andra sidan en ö. Men jag kan lova dig, att min, 4,5 tunga segelbåt, gungade rejält av den sjö som nådde fram till mig.

Vissa mänskliga betende är nog svåra att ändar på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett problem när man kommer med motorbåt i farleder och möter andra båtar, båte motorbåtar och segelbåtar är att nästintill alla alltid ska ligga i mitten av farleden. Varför kan man inte ligga på sin högra sida? När jag åker in eller ut i skärgården så är det alltid samma sak i trängre farleder - ett 10-tal segelbåtar som ligger i samma riktning och tar upp hela farleden.

Enda sättet att komma förbi är att köra mellan och dra svall - annars kommer man aldrig förbi. 

Folk generellt är egoister, ingen tänker på någon annan - vare sig förare av stora motorbåtar eller folk i segelbåt. 

Om folk genrellt hade haft mer sjävett och förstått att det finns andra som framför andra flytetyg och hållit till höger hade mycket blivit enklare - färre hade klagat över svall och att motorbåtar kör för nära - eftersom det hade funnits mer utrymme att köra om på. 

Det spelar ingen roll om det är mycket eller lite båtar ute - de flesta kör i mitten av farleden - precis som att man skall följa strecket mitt på farleden.. 

Många är duktiga på att kasta skit på andra, men beter sig egentligen inte speciellt mycket bättre själva. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra skrivet. Håller fullständigt med. yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fanns det inte gamla diskussioner på mg om att skaffa paintballgevär till båten?

Om en båt passerar såpass nära att den kan  bli träffad av ett sådant så är man för nära. Eller? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huruvida jag vinner din aktning eller inte berör mig inte så värst mycket! 

Dock ger jag inte KBV cred för att köra fort där det är trångt!

Jag tyckte bara att det är fascinerande att du lyckades ge ditt hatobjekt # 1 ännu en känga, även i denna tråd!

Det är bara att gratulera dig till din framgång! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Buhu, han gjorde så det gungade?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Buhu! Han gjorde ett rött paintballmärke på min fina båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten reflektion:

Många seglare älskar när det blåser 14-16 m/s och med sin stabila båt gillar de hur båten driver genom vågorna. Jag vet, jag är själv en av dem även om jag inte har segelbåt just nu och även om 10-12 m/s är mer lagom för mitt sätt att segla.

Hur kommer det sig då att dessa, havets saltdränkta hjältar, blir så arga på vågor som inte vinden skapat?

När jag ändå är igång kan jag svara mig själv surprise

Det är för att en segelbåt under segel med god vind tar dessa vågor på ett direktare sätt och att båten då går lättare igenom vågorna, inte bara rullar över dem.

För det kan väl inte vara så att vi seglare (som jag periodvis är) har dålig koll på de plötliga vågor som skapas av större motorbåtar? Eller är avundsjuka på något sätt? Eller tycker att de vågor som vinden skapar är mer rätt och naturligt än de som skapas av de bränsleslukande vidunder som dessutom (!) förpestar vår miljö och förstör våra hav? Och det är ju inte rätt och därför har jag, som seglare som inte förstör vår miljö på det sättet, rättighet att bli förbannad på motorbåtarna, eller?

PS

Jag brukar hålla mig från att skriva känslomässiga inlägg för jag vet att jag har lite olika känslor olika dagar och att såna inlägg retar upp folk helt i onödan, precis som motorbåtar som håller hög fart i vatten de har rätt att hålla denna fart retar upp vissa seglare. Ja, livet är sannerligen inte lätt om man inte bara försöker se det positiva i livet och att vi alla älskar att vara på sjön, såväl seglare som motorbåtare.

Så jag får väl påminna mig om min devis: Var en sjön typ!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu min kära Janken får du förklara dig.

Jag förstår inte alls vad du menar, speciellt inte när du nämner mitt hatobjekt nr 1 och KBV i samma sammanhang.

Jag tycker inte speciellt om motorbåtskörare som är totalt hänsynslösa och bär sig åt som svin på sjön och jag har mycket stor respekt för killarna innom KBV. Min närmsta granne är Kustbevakare, en av mina bästa kompisar har jobbat på Tullen/Kustbevakningen i hel sitt yrkesliv liksom hans far. Jag känner väl mer eller mindre alla de peroner som jobbar eller jobbat på kustbevakningen under min livstid. 

Det hände vid ett tillfälle att Tullbåten i Kungshamn gick tätt in på aktern på mig i hög fart. För att sedan gå in och lägga sig vid sin bas på Guleskärskajen.Detta resulterade i att jag gick och la till vid tullkryssaren och i skarpa ordalag talade om för han som körde vad jag tyckte om hans aggerande. Annars har jag bara goda erfarenheter av KBV och Polis.

Kan du utveckla dina tankar.

post-945-1394237535,0061_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du inte att det var crabfish han skulle citera? så uppfattade jag det i vilket fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag tror också att det var Roland eller Harry eller vad katten crabfish med sin 42 fots motorbåt, som han tog bort när jag började ställa frågor om den, som Jaken menade. Men vi får höra vad Jaken säger. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Notera att även motorbåtsförare som undertecknad understundom är suckande irriterad på onödigt stora svall som lätt kan undvikas i trånga lägen.

Min båt saknar köl och rullar med vågorna om de kommer in tvärs, vilket kan få besättningen att komma i hård kontakt med inredningen samt att saker rasar i durken och går sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick tidigt i livet lära:

Det som ni i viljen att andra människor inte skall göra eder skolen i ej heller göra dem.

Pappa sa när vi gick på kanalen med skutan, Sakta när du ser tanter som skurar mattor vid kanalkanten! Annars blir det ett farligt liv.

Vi kunde lätt rensat hennes arbetsplats för mattor etc. Det var ingen fartbegränsning i  Trollhätte kanal på den tiden.

Det var en av de första lektionerna i sjömanskap jag fick.

Nu väntar lite lantlig tillvaro inne i skogen men på vägen dit blir det att tampas med BMV-arna och dom andra som har svårt att vara bakom en VW.

Ha det bra på sjöhavet. Ev sjösätter jag min lilla båt i Vänern. Och var snälla mot varandra!

post-10024031-1394237535,3361_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick tidigt i livet lära:

Det som ni i viljen att andra människor inte skall göra eder skolen i ej heller göra dem.

Pappa sa när vi gick på kanalen med skutan, Sakta när du ser tanter som skurar mattor vid kanalkanten! Annars blir det ett farligt liv.

Vi kunde lätt rensat hennes arbetsplats för mattor etc. Det var ingen fartbegränsning i  Trollhätte kanal på den tiden.

Det var en av de första lektionerna i sjömanskap jag fick.

Nu väntar lite lantlig tillvaro inne i skogen men på vägen dit blir det att tampas med BMV-arna och dom andra som har svårt att vara bakom en VW.

Ha det bra på sjöhavet. Ev sjösätter jag min lilla båt i Vänern. Och var snälla mot varandra!

post-10024031-1394237535,3957_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...