Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Kenneth_S

Biltemas SMF-batterier...

Rekommendera Poster

Skall byta ut batteribanken i nya båten, och kollat lite på Biltemas SMF-batterier. Såg ett 120 Ah`s för 1199:-. Stod under Husbil, Fritid-delen... Min fråga är: Är de även lämpliga att ha i båten...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar :-) Vet att det finns äldre trådar om batterier å Biltema,men fick färskare, bättre och snabbare svar här :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har 2 sådana 120 amp på min förbrukar sida . Har haft dom sedan 2010 fungerar kanon kanske lite stora och klumpiga när man ska ha dom i ett trångt motorurymme . I dag skulle jag sätta in 3st 100 amp istället . Enbart för att det blir enklare att få dom på plats .

// Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, är de så otympliga... Jag funderade faktiskt på 100-batterirerna, men 3 st 120-batterier ger ju 60 Ah extra... Så jag har inte bestämt mig än... Men tackar för svaret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batterier i båt lever ett tufft liv. Det är Svårt Med Fyllning när man har ett SMF-batteri. Det brukar gå att få bort propparna men onödigt pilligt när det finns med riktiga skruvkorkar som också är lättare att pricka vid fyllning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på att köpa 3 st Biltemas 95 Ah AGM-batterier. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/AGM-batteri-80700/ Dom kan ju stå på vilket håll som helst i en segelbåt, utan att man riskerr att plattorna blir torra.

Var i Karlstad i förgår. De hade två - vara bärhandtaget var trasigt på ett. Jag avaktar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att Biltemas SMF batterier är helt slutna går inte att fylla på . Men jag är inte bombsäker på det .

// Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett ganska många SMF-batterier, inte bara i båtar utan även i sommarstugor. Det verkar fungera väldigt bra, har inte hört några problem egentligen. Det finns andra batterier som fungerar lika bra men Biltemas SMF känns som ett säkert kort. De är svåra att fylla men samtidigt är ju tanken att man inte ska behöva fylla. Till vanliga, öppna batterier finns det hattar som förhindrar eller åtminstone minskar behovet att fylla vatten. De har funnits länge och det fungerar bra. Men de kostar och jag tror man bara hittar dem i USA. Med SMF är den funktionen inbyggd.

AGM är det klart bästa blybatteriet, bla blir Peukerteffekten mindre, bra om man har stora förbrukare som tex micro. Nackdelen är att de är dubbelt så dyra. Är det värt det? Eller ska man ha 50% fler SMF och en slant till nästa byte? Jag tycker inte det finns något självklart svar. Just nu tycker jag det bästa är så många batterier som möjligt. Eller kanske Trojan T-105, ett mycket bra batteri.

Det verkar som batterierna idag håller betydligt bättre, kanske har de blivit bättre? Fast jag tror det är solpanelerna som ger oss bättre batterilivslängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju finnas fler skäl i ett val än det direkt priset.

Om jag köper 3 st AGM-batterier på 95 Ah/st så får jag 60 Ah mer i batteribanken än jag har idag med marin fritidsbatteri, plaserade på samma ställe. Vad jag förstår kan man placera AMG batteri på vilken led som helst i en segelbåt, utan att riskera att blyplattorna står torra i vissa dela tex vid kryss.

Trojan T-105 är väl ett 6Volts batteri på 225 Ah. http://www.lifton.se/?page_id=547

http://www.nordicbattery.se/se/user_manuals/nb_katalog.pdf

Jag skulle få plats med 2 sådana batteri, men inte 4. Priset för två sådana batteri med samma kapacitet som jag har idag (hade) är ungefär samma som för 3 st AGM-batteri från Biltema.

Var ju i en Biltemabutik häromdan och skulle köpa tre 95 Ah AGM-batteri. De hade två, varav bärhantaget var trasigt på ett. Ångrar nästan att jag inte köpte dem. Det trasiga batteriet hade jag kunnat få köpa ca 260 kr billigre. Besvärligt när jag skall lyfta ombord det och sätta det på plats, sen aldrig mer (!?) 

När batteriet i fråga hade slut är det  troligtvis lika dant med mig. Då har jag seglat färdigt. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAHAHAHAHAHA... Ursäkta jag skrattar, men detta var något av det roligaste jag läst på länge smileysmileysmiley

Dessa batterier är underhållsfria, och skall således inte fyllas med något... Det går helt enkelt inte att fylla dem, då de är isolerade...

Jag antar hoppas och tror att du med mig vilja skämta aprilio... cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo lite kul får man ha.

Nu är jag inte den som tror på allt man skriver i annonser och datablad, man blir luttrad med åren men den dan SMF-batteriet behöver fyllas slänger man det. Ett vanligt fyller man på. Svårare är det väl inte för normalkunden. Jag försöker förstås att fylla hehe. Om jag nu skulle ha köpt ett och överladdat.

Svårt Med Fyllning är mer ett ett stöd för minnet och jag såg en Youtubefilm hur man fyllde ett sånt och kunde använda det ett tag till. Det finns massor med fiffiga lösningar för att få ett lite högre pris på det gamla blybatteriet som är ganska priskänsligt. Ungefär som med bensin.

När jag var liten stoppade Esso en tiger i tanken för att få lite högre värde på soppan. Det tyckte alla barn var kul så nån farsa körde nog till en Essomack av den anledningen. Nåt bolag blandade i Boron, låter ju väldigt effektivt. En del fick problem med motorerna men sanningen var nog att det var samma soppa. Sockerpiller lär vara ganska effektivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...