Gå till innehåll
torsdag 26 september 2024
k_anka

Plasta fast vinkeljärn

Rekommendera Poster

Jag är hyfsat händig på det mesta men har aldrig plastat. I min 70-talsbåt behöver jag nu plasta fast ett par fästen för en tank och jag har sökt på forumet efter vettiga nybrjartips.

 

Jag har slipat rent ytorna i båten där vinkeljärnen ska sitta men efter ett besök i den närliggande båtaffären är jag inte ett dugg klokare. Vilken typ av glasfibermattor ska man använda, hur många lager, vilken plast, behöver ytorna förbehandlas etc? Vilka verktyg?

Om någon här kan tipsa mig är sommaren räddad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det mig veterligen inte så vanligt att man plastar fast järndetaljer vad jag vet?

Hur stor är tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är ungefär 70 liter och har maskingängade hål på sidorna för att kunna skruvas i t.ex. vinkeljärn. Tanken är att den (åtminstone teoretiskt) ska gå att ta loss om det behövs. Tanken står ganska stabilt på underlaget så det bör inte bli några stora påfrestningar på järnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har flyttat två dieseltankar - i mina två senaste båtar. I bägge fallen lät jag svetsa fast fästen som passade att bulta i befintliga fästpunkter. Skott/en gammal motorbädd. I bägge fallen fick tankarna stöd frammåt av befintlig inredning

När jag läste om att plasta fast ett par vinkeljärn som fäste fick jag en annan tanke. Jag har ganska stor erfarenhet att plasta, på amatörnivå, sen början av 1970-talet. Det skulle naturligtvis inte va omöjligt att plasta fast ett par vinkeljärn, men det skulle ju gå lika bra att plasta upp vinkeljärn i glasfiberlaminat.

Nu hade det ju varit bra att ha en bild av hur det ser ut i dag, men i brist på det får jag spåna.

Jag skulle nog slipat rent en yta på minst 20x 20 cm. All topcoaten skall bort - ända ner till rent laminat. Tvätta av med acceton.

Tagit ett vinkeljärn av aluminium, 50x50 mm.  Vinkeljärnet är det svarta på min skiss. Hade nog lagt en plastfilm på den sidan av vinkeljärnet som jag skulle laminera mot - för att det skall släppa från laminatet. (det här momentet går att göra på många sätt, men det jag skrivit är ett förslag)

Satt fast vinkeljärnet tillfälligt med nåt. Jag har en förkärlek för små kuddar av dubbelhäftande tape som man köper på rullar. Silvertape är heller inte så dumt - men det finns olika kvalitet.

I en plastbåt byggd av polyester duger det i de allra flesta sammanhang att plasta med polyester eller liknande och matta. Trotts att jag alltid hävdar detta, plastar jag uteslutande med epoxy och väv nu för tiden. Det luktar inte så eländigt som polyester, speciellt inte när man plastar mindre objekt inomhus. Dessutom blir det bättre vidhäftning med epoxy på uthärdad polyester. 

Det finns risker med epoxy precis som med polyester, fast lite olika. Epoxy är bl.a alergiframkallande - så skyddsutrustning är av nöden. Inte få på huden, inte andas in tex slipdamm.

När jag fått vinkeljärnet på plats- tänk på att laminatet kommer att växa ca 3 mm åt det hållet som det svarta vinkeljärnet på skissen sitter, så du tar till lite marginal. Sen skär du till väv i remsor. 7, 9, 11 cm till att börja med. Jag hade penslat på epoxy på den ytan på skrovet där inte vinkeljärnet sitter. Sen hade jag lagt dit den första remsan väv - röd på min skiss. Penslat på epoxy.

Stöppla - kallas det när man trycker änden på penseln mot underlaget, i stället för att stryka. Jag har en känsla att jag gör mycket det när jag plaster. När första lagret har sugit till sig plasten så lägg dit nästa lager väv (9 cm;arn) på med epoxy och sen nästa vävbit (11 cm;arn). Mång gånger så kan det räcka i det här läget att man stöplar lite för att den underliggande epoxyn, som man ofta lägger på för mycket, skall väta igenom väven.

När du har kommit så här långt, så är det dags för den viktiga aluminiumrullen. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-36550/ med den rollar man över ytan så att man pressar ut all luften och får ett homogent laminat.

I det här läget hade jag låtit epoxyn härda nåt dygn. Knäckt loss aluminiumvinkeljärnet. Tagit ett slippapper, kornstorlek 40, och slipat över laminatet och runtomkrig lätt och sen tvättat rent med acceton.

Sen är det bara att fortsätta bygga upp laminatet på samma sätt åt bägge hållen. Jag har för mig att tre lager 300 grams väv (per m2) bygger ca 1 mm. Du behöver nog ha 9 lager väv på var sida - totalt 18 lager. Då får du ett vinkeljärn som är ca 6 mm på det som står upp från skrovet och utkonat utefter skrovet.

Laminerar man med epoxy avhänder man sig möjligheten att måla med topcoat. Antingen får man låta det vara som det är, eller måla över med tex toplack eller nån 2K-färg. Det finns väl någon färg till epoxyn också, men jag har aldrig fördjupat mig i problematiken. Om det är på ett utrymme som inte syns brukar jag inte bry mig, annars har jag löst utseendefrågan på nåt sätt.

Klipp ang plastning http://boatworkstoday.com/

Intresant vinkling på frågan - det är nästan lättare att göra jobbet än att förklara i text. wink

post-945-1394237533,5475_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Du har fått ett kanonbra svar från Toaen.

Skulle bara vilja befästa vikten av att järnet verkligen är plåtrent hela den delen å lite till som skall in under plasten. Annars kan rosten återkomma under plasten och svälla, expandera och spränga sönder laminatet. Jag har sett exempel på det.

Alternativet är att köra med vinkeljärn av aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ngt förenklat svar skulle vara att slipa rent alla ytor som skall plastas plus några cm utanför runt om med typ 60-papper eller grövre. Torka av noga med ren aceton.

Aluminiumvinklar som förutom slipning även perforeras med några borrade hål där plasten kan tränga genom...kanske 8mm's hål...lite beroende på så klart hur stora vinklarna är.

 

Jag hade lagt tre lager 450-matta först. Plasten appliceras med pensel eller helst mindre roller typ lamullsrulle. Tryck fast vinklarna så de liksom trycks ner och fastnar i laminatet. Ev. fixeras med tejp/träpinnar om de inte vill stanna kvar - låt härda. Om de sitter på horisontal yta så de blir kvar utan tejp o dyl. så hade jag lagt 3 lager 450-matta utanpå direkt.

Hellre flera mindre metallprylar att laminera in än få stora.

 

Egentligen skall man ha aluminiumrullar att pressa ur luften o platta till med men till dina vinklar där kan en pensel som man ''duttar'' med duga lika bra. Bindemedlet i mattan löses upp av plasten så det som ser veckigt och ''omöjligt'' att få till, till en början...kommer efter några minuter lösa sej o man får till det mkt bra ändå.

 

Edit: Som plast duger vanlig polyester utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har plastat fast metallfästen till diverse olika saker vid ett flertal tillfällen i mina båtar och det har aldrig varit några problem med att det inte har klarat belastningen. Jag har visserligen använt rostfritt i mina fästen men det är bara för att slippa rosten som alltid kommer krypande förr eller senare.

Slipar du bara ner ordentligt så att du har en ren yta  för plasten att fästa i så kommer det säkert att hålla. Vilken matta du använder spelar nog inte så stor roll i det här fallet men välj hellre en matta som inte är för tjock som är lätt att forma och lägg ett lager extra istället. Acetonet används inte för att tvätta utan för att man skall lösa upp ytan på den gamla plasten så att den nya får ordentligt fäste så snåla inte utan blaska på ordentligt precis innan du börjar plasta.

Personligen använder jag bara gammal hederlig båtplast då jag inte riktigt gillar att blanda olika material. Visst har epoxi bra vidhäftning om det inte finns olja på ytan för då fäster det inte alls. Men problemet kommer om man försöker plasta någonstans där en tidigare ägare har använt epoxi. Epoxi fäster bra på plast men plasten fäster inte på epoxi därför tycker jag det är bättre att hålla sig till ett material.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyestern i en båt är härdplast. Den löses inte upp av bensin, aceton, sprit eller så det allra minsta. Acetonet används uteslutande för att tvätta med.

 

Sista 10 åren används s.k miljöpolyester med lite vax i som lägger sej på ytan och ''tätar till'' för att på så sätt få ner emissionen. Det vaxet går inte att tvätta bort utan slipning är det enda.

Självklart måste man acetontorka sådan plast också, men acetonen tenderar att smeta ut det lilla vax som trots allt finns kvar mellan slipreporna så därför slipar den seriöse lite lätt för hand en gång till, det sista.

 

Jag gillar inte heller att blanda olika mtrl hej vilt. Där det går, laminerar jag helst in förgjutna plastvinklar(glasfiber) för att vara lite säkrare på att skiftande temperaturer.....stekhett på sommarn o kanske 20 minusgrader på vintern inte skall få ingjutna metalldelar att expandera/krympa mer eller mindre än laminatet i övrigt.

 

Epoxi är lurigt tycker jag. Det blir bra som hum-hum i regel men framtida reparationer/modifikationer försvåras när man ej längre kan blaska på vad som helst.

Enda epoxi'n på min båt är den jag penslat ändträ't på teakplywooden med :)

 

Edit: Glömde nämna, vilket hör till i Epoxi-sammanhang...att det är så starkt allergiframkallande att lekmän utan härdplastutbildning, får max hantera 50 gram Epoxi om året !! Låt er inte luras av att det inte luktar ngt. Hudkontakt med blöt Epoxi får absolut inte förekomma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppi, det där med 50 gram/år har jag aldrig hört förr. Var har du hört/läst det någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där tjatar de om på härdplastutbildningarna...- nu sist 2012.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en otroligt bra beskrivning! Jag kommer defintivt ha nytta av den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...