Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
SID1

Har jag problem ?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har funderat om jag har problem med mitt oljetryck på min Mercruiser 5,7 från 1989 eller inte. När jag startar så ligger psi på cirka 40-50 när jag sedan börjar köra så toppar den på 80 (max på mätaren)  för att efter cirka 5-10 minuters gång landa på cirka 60-70 psi och ligga därefter på det under hela min färd oberoende av tid.

Ska jag vara orolig att något är fel eller enbart vara glad att en sådan gammal motor har ett sådan bra tryck. Kan 80 psi trycka sönder någon packning?

Tacksam för kommentarer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog inte det är några problem med ditt oljetryck. I början när motorn går på tongång och oljan är tjock så ligger trycket lägre, när du sedan varvar upp och kör så stiger trycket eftersom oljepumpen pumpar med ett högre varvtal och bygger därför upp ett högre tryck, när sedan oljetrycket sjunker något så blir oljn varm och därmed tunnare, vilket ger ett lägre oljetryck. Enligt mig så är detta helt normalt. Det viktiga är att du har oljetryck, skulle det försvinna så har du ingen smörjning och motorn kommer att skära om du fortsätter köra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...