Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Yoohan

Raymarine/C-Map visar ej farledslinjer

Rekommendera Poster

Jag har en Raymarine RC520 med C-map NT+ över Mälaren/Östersjön med senaste uppdatering.

Jag kan ej se farledslinjerna på sjökortet, dock all annan info. 

Är det någon som haft samma problem? Jag kan inte hitta någon inställning där man lägger till eller tar bort farledslinjerna.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan,

Jag har under de senaste veckorna haft en dialog med Jeppesen (via inköpsstället) där jag hävdar att det är fel på deras nyare C-Map NT+ kort vad gäller just denna typ av problem.

Jag har en gammal plotter, en Simrad CA42, men den är uppgraderad med den senaste versionen av mjukvara. Den fungerar alldeles utmärkt med nyare C-Map NT+ kort (ex köpte jag förra sommaren ett Norrköping-Gävle-kort som funkar kanon), men det senaste kortet jag köpte (över svenska ostkusten) visar inte 3-meterskurvor och viss annan information.

Det går helt enkelt inte att zooma och visa detaljer, för dom finns inte tillgängliga. Detta har jag påvisat för dom via screenshots/bilder som jag mailat och SMSat, men dom hävdar att det är ett fel i plottern. Jag bad dom vara lite mer precisa men då refererade dom till en version av programvaran som var gammal, där deras förslag på inställning inte ens längre finns! (Dessutom var förslaget inte lösningen på problemet om det ens hade funnits tillgängligt).

Jag har helt enkelt köpt ett kort för 2660 kr som dom hävdar ska fungera på min nuvarande maskin, och det visar inga detaljer utan endast översiktskort. Helt meningslöst med andra ord.

Mitt nästa steg är att få dessa italienare att förstå hur det egentligen ligger till, och at det är fel på korten. Det blir en skön utmaning....:)

Mvh P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Patrik

Fick du någon oprdning på C-Map kortet?

Jag har samma problem. Inget visas när jag zoomar in.

mvh / Oskar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...