Gäst Mercury Postad 19 Februari , 2005 Hej! Jag har bytt packningar på växelhuset i min Mercury 50 hp -73. Nu har jag provkört motorn med spolmuff i fem minuter och sedan tappat ur den nya växelhusoljan. Redan efter 5 minuter så oljan ut som cappuchino i färgen. Är det så att oljan skummar så att den kan få den färgen eller ska den fortfarande vara oljefärgad? Lägger ut en bild och ser ifall det hjälper nåt med färgen?? Trevlig båtsommar på er! Mvh Mercury Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 19 Februari , 2005 Ser ut som det är vatten i oljan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 19 Februari , 2005 det ÄR vatten i oljan,,,,, ,,,Hoogan :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 Februari , 2005 Hej Mercury! Det är bara att konstatera att oljan inte på långa vägar ser ut som den borde. Att någonting inte är som det ska. Hade det varit min motor skulle jag lämnat in den på verkstad för översyn och om det lönar sig rent kostnadsmässigt eventuellt få den åtgärdard. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mercury Postad 19 Februari , 2005 Jag kan bara tacka för hjälpen, jag fick svar på mina misstankar. Det får helt enkelt bli en nerplockning och gå igenom allt. Trevligt med snabba och kompetenta svar. Mvh Läckande Mercury Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 19 Februari , 2005 Hej Svårt att avgöra på en liten bild om det finns vatten i oljan. men du ska få ett tips hur du enkelt kollar detta själv; Ta en tesked med olja. Använd en tändare och värm teskeden ordentligt. Om oljan börjar spraka finns det vattendroppar (även för ögat osynliga) i den, annars inte. (Alla har väl nå´n gång råkat skvätta lite vatten i en stekpanna med matolja?!) Hoppas detta tips hjälper dig. Mvh Karl Gauffin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 19 Februari , 2005 Är säkert proppelleraxelns packbox som du glömt att byta. Eller nån av dom andra packboxarna. Är väldigt lätt att paja dom om man sätter dom lite på svaj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 19 Februari , 2005 Tror inte det eftersom den är körd med spolmuff,,plocka ner igen o gör om det som gjorts,,,,men det är inte fel att även byta dess packbox,,,,, ,,,hoogan :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 19 Februari , 2005 Jo visst är det vatten i oljan hade sama problem med mitt gamla 100 drev, det skar så illa att det small av hela toppen på drevet alltså godset jag tror inte det har landat en.kolla packboxar och packningar,glöm ej att du måsye sen fylla i ny olja och köra och förmodligen behöver du tömma om och om igen för finns det minsta lilla med vatten så blir det en sjysst latte av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mercury Postad 20 Februari , 2005 Hej igen! När jag bytte packningarna så var jag inte jättenoga med att göra rent från gammal olja! Nu har oljan på bilden skiktat sig och blivit oljefärgad. Oljan på bilden ligger i en o,5 liters petflask och på botten i alla taggar på flaskan ser man vatten. Säg att det rör sig om 20 droppar. Skulle det alltså kunna vara från den gamla oljan som ev. kan ha legat kvar i växelhuset??? Har även hört att man kan göra rent växelhuset när det är löst med avfettning och varmvatten? Eller finns det kanske nått medel som Ni kan rekommendera för att få det så rent som det bara går?? Jag måste ju prova det innan jag skruvar ner det igen om det kan vara ett så enkelt, slarvigt fel. Tacksam för alla svar! Trevlig båtsommar, den närmar sig! Mvh Mercury Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 20 Februari , 2005 Hej, Innan du river vxl huset igen, provtryck! Då får du ett säkert svar på om det är tätt eller ej. Borde då också gå att se var det läcker ngnstans mha lite såpa vatten som du penslar på troliga ställen för läckage. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mercury Postad 20 Februari , 2005 Hur provtrycker jag då? tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 20 Februari , 2005 Provtrycka gör du inte själv. Det gör man bara på en båtmotormekverkstad. Om nån annan kanske har hittat på nåt uppfinnarjocke sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MP Postad 30 Maj , 2005 Är det någon som vet något mera om hur det fungerar med att först spola igenom med avfettning och sedan varmvatten när man har fått in vatten i växelhuset. Om man jämför med att bara tappa ur och fylla på med ny olja. Givetvis byta packbox i båda fallen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MP Postad 30 Maj , 2005 Vilket tryck skall man ha när man provtrycker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 30 Maj , 2005 Jag hade ett liknande problem i mitt backslag! Oljan va inte den finaste direkt! tömde den fyllde på med ny hydraulolja tömde den färgen på den oljan va ungefär som ni tänker er jordgubbar med mjölk. den rosa mjölkfärgen som blir efter ett tag, SÅ såg oljan ut. Hällde i ett par liter diesel i omgångar så att det skulle göra rent i backslaget. Fyllde på olja och sen funkar det kalas! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 30 Maj , 2005 - Det skall vara undertryck. Man tömmer oljan, suger ner ett undertryck och väntar. Bibehålls undertrycket är det tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searaysundancer 0 Postad 30 Maj , 2005 Min reflektion är att oljan är för vit för att det ska bli så direkt efter oljebytet även om det funnits gamal olja kvar. Om du har haft mycket vatten i drevet tidigare är det ganska stor möjlighet att lagrena är dåliga och bör kontrolleras. Annars kan det bli tvärstopp, missad säsong och kosta mycket pengar! Lycka till :-) Intressant är att enligt rutinerade killar är det sällan det händer saker med drev med vatten i under säsongen utan problemen uppstår under vinterförvaringen då vattnet fryser, vilket märks när det startas på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 30 Maj , 2005 Jag har bara en liten fråga? Det är rätt många som kör med/förespråkar avfettning och vattenspolning...? Är det inte bättre att tömma ut oljan, i med nedre pluggen och sen köra i med par deciliter diesel..Dra runt drevet/växellådan.. Då sköljer det rent utan att ta bort den smörjande effekten? Så har vi gjort på min fars firma i årtionden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 31 Maj , 2005 rigor. precis vad jag mena! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Arne Postad 1 Juni , 2005 Hej.Skit i att spola rent.Ta ur både övre och undre pluggen och låt stå ett tag.Du får då ur allt.Det räcker med det fyll på ny olja. Får du därefter in vatten ,så har du läck på tätningen som sitter vid pumphuset och som ska täta mot drivaxeln som går upp till motorn. Om du vill kolla om du har vatten i oljan så häll oljan på genomskinlig flaska och låt st ett dygn,så sjunker vattnet ned på botten.SAyns direkt med blotta ögat.Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser