Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Libbstickan

Steamwood

Rekommendera Poster

Hej.

Kollar runt på lite olika alternativ för durkträ men försöker hålla budgeten nere till förmån för den värdelösa prisutvecklingen på båtar och de taskiga förhållandena i regnskogarna.

Erlandsson trade har en europeisk ask de kallar för Steamwood som enligt dem ska ha erhållit tropiska träegenskaper efter ång- och värmebehandling.

Någon som har några erfarenheter?

post-10025001-1394237532,9333_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite inne nu bland handlarna av tropiska träslag att behandla trä från närmare område med ånga, värme , eller i microugn för att få det lite brunare/mörkare färg. Träet brukar vara lite halvbrännt när man arbetar i det, blir inga spånor utan mest damm.

Största fördelen med dylika träslag är väl att dom fyller handlarens plånbok ganska snabbt, då klyftan mellan inköp och försäljning är vidare än på riktigt ädelträ.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tänka mig att handlarna jämför sina utpriser med riktiga träslag och får en våldsam marginal på det sättet. Men vad tror ni om träegenskaperna / kvalitéten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte så mycket om just steamwood, men vet att det är en enorm skillnad på trä pch trä. Har hållt på med renovering av ev getterösnipa under 10 års tid, sålde denna för några år sedan, men kan av erfarenhet säga att det tillexempel är en enorm skillnad på ek och ek, beroendepå var den vuxit och hur den sägats med mera. Jag skulle satsat på det trä som är av bra kvalitet. Behöver inte vara trä från regnskogen, det finns tillexempel både teak och mahogny som är avverkat på ett miljömässigt hållbart sätt.

I min getterösnipa var durkana tillverkade av furu. motorhuven och skotten var i meranti och däcken i teak medans skrovet var byggt i polsk ek och tofterna var i mahogny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett företag som köpte mina tjänster behövde hårt trä som inte sög vatten till en konstruktion, blev övertygad av en trägrossist att köpa hans specialbehandlade trä med helt unika egenskaper efter hans patenterade behandling. Efter något halvår klagade kunden detaljen verkade fuktig, efter demontering rann vattnet från detaljen som inte skulle suga något vatten.

Jag är väldigt skeptisk till att göra nya egenskaper på trä som inte finns från början.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns rimligt. Det blir till att lägga ca 4000 på durkplywood. Gillar inte att de går under millimetern på teaklagret bara. Är ju som papper till tjockleken. Moment 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...