Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
fremar

Yamaha 20 hk stannade plötsligt vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej

Vad kan ha hänt med min Yamaha 20 hk från 92 tror jag den är. Var ut i torsdags och fiskade med barnen, då var motorn lite svår att starta när vi skulle ut. Har alltid startat direkt annars, men nu fick jag hålla på en stund innan den gick igång. Sen gick den bra när vi var ute och startade direkt när vi körde hem också.

Igår skulle jag ut igen, nu startade motorn direkt som vanligt. Men när vi åkte ut och jag gasade upp så stannade den plötsligt, startade igen och gick bra på tomgång och när jag gasade utan växeln i. Men med växeln i så ville den inte gå ordentligt med full gas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag kom att tänka på är att jag bytte bränslekopplingarna vid tank och motor till nya från Biltema då gummit i de gamla hade torkat och de trillade isär i höstas. De nya kopplingarna tyckte jag inte satt åt lika bra som de gamla gjorde. Vet inte om det kan vara så att motorn fick för lite bränsle igenom de eller sög in luft?

Var ner till båten idag och provade att byta tillbaks till den gamla kopplingen som inte hade trillat isär och var ut och körde och då gick motorn som den ska. Enda skillnaden utöver det är att jag haft motorn nerfälld nu, men annars brukar jag alltid ha den uppfälld när båten står vid bryggan, hade den uppfälld från igår kväll till idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...