Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Bjowid

Kölproblem

Rekommendera Poster

Fortsatta kölproblem.

Lääckage vid kölbult, lossat bultarna och kollat dem och de är ok. Vid näärmare granskning noteras dock en spricka. På ömse sidor av de två mest förliga kölbultarna hårfin spricka i gelcoat utan nivåskillnad. Hur kan man. Frågan är om det är ett brott på de djupare strukturerna som man ej ser . Ser inget på utsidan men de kan ju täckas av färg. Några bra förslag ?

Tacksam sjösättning inom kort planerad

post-10024698-1394237532,4396_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klurigt det där... Om du inte är säker på om det är en bult som läcker eller en spricka? Hur mycket vatten läcker in?

Har du inte sjösatt än? Då är det ju svårt att se läckage. Jag gissar att du upptäckte den ev sprickan när du gjorde helt rent i kölsvinet just nu inför sjösättning?

När du skriver att du kollat bultarna så förutsätter jag att du skruvat loss muttrarna, inte att du lyft själva bulten?

Svårt att avgöra om bulthålet läcker i största allmänhet skulle jag vilja säga. Kan ju även vara mellan båt och köl, även om det är mindre sannolikt.

Nu skriver du inte vad det är för båt. Olika båtar har olika kölkonstruktioner. Men det jag undrar är om båten gått på?

För om din spricka beror på grundstötning så anser jag att det ska synas på fler ställen, tex i området just akter om kölen. Har du kollat om snickerierna? Har de rört sig eller fått avstånd till plasten tex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag läst dina andra två inlägg om din Ohlsson 29:a

Du skriver om sprickor vid kölen. Oklart hur stora...

I vart fall skulle jag våga gissa att du snarare har läckage pga en rejäl grundkänning än att det läcker via kölbultarna.

Mitt tips är att låta ditt försäkringsbolag skicka dit ett proffs som tar en titt. Är det lite mer omfattande skada är det inget du gör själv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med ovanstående. Även om det är en liten läcka via bulthålen, så har laminatet fuktmättats och frostsprängt under kanske flertalet vintrar. Till slut tittar vatten in på allsköns ställen, fast det först äntrar skrovet via bulthålen.

Lösningen är att köla av och inspektera. Torka ur och laga ev skador. Sedan återmontera kölen med elastiskt epoxispackel så att vatten inte når kölbultshålen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...