Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Lord

Hjälp mig snabbt att hitta orsak till vattenläcka vid SX drev/sköld. (Nervös) :)

Rekommendera Poster

Har äntligen hittat läckan efter många timmars funderande/felsökning.

Vatten droppade in nånstans frånskölden med jämt & konstant tätt droppande, som lägsta hela strålen på köksblandaren innan det övergår till enskillda droppar, vid sjösättningen. Tog upp båten igen och startade felsökandet, Prövade då spruta vatten överallt, men inte förän jag satte en stråle (ganska svag men skapligt tryck) mot markerat ställe på bilden. Då hade det kommit in ca 1/4 L i utrymmet under motorn.

Jag misstänker att någon packning kanske har gett upp, men har egentligen ingen aning om det kan vara något värre/mer komplicerat.

BIfogar även bild på hur det ser ut på insidan där jag upplever att vattnet kommer in. Det är markerat på ungefär, det är altså inte bulten som syns utan någonstans där pilen utgår ifrån.

 

Har ni veteraner några tips om hur man kan göra & hur man ska göra för att rädda midsommaren 2013? =)

 

Otroligt tacksam för minsta lilla hjälp som jag kan få! ha de !

post-10023647-1394237532,3243_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

insidan,

Drevet är ett SXdrev från -03, motor är en VP 4.3GL -03. allt monterat av varv av yrkesmän. Dock har båten stått på land ca 2-3 år.. Samtliga bälgar är bytta för 2 veckor sedan. indecision

post-10023647-1394237532,3805_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en packning mellan Sköld och akterspegel, en rund gummislang. Om vatten tränger in där du visar är det möjligt att den inte håller tätt. Du måste demontera skölden för att byta den (6 bultar om jag inte minns fel) men packningen kostar inte många kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack!, för att få bort skölden, räcker det med att montera bort drevet? samma process som vid bälgbyte e.t.c eller kräver det djupare ingrepp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som har demonterat skölden på detta drev?

Går det att lossa nåt så att man kan få ut skölden 4 mm ungefär och lägga i en preliminär lagning av sika? Utan att demontera allt för mycket??!

 

Någon borde väl veta detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen packningen vid skölden. Har din båt varit i vattnet efter motor och drevinstallation? Känns som det inte kan kan ha blivit otätt efter installation. Men, din motor hänger på insidan av skölden. Du måste avlsta motorn på något vis för att dra ut skölden och lägga om packningen. Ny packning och ev Sika i ytterkantgör jobbet. Sikan inte nödvändig egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja förmodligen är det något sånt, dock bara i underkant av skölden. Därför tänkte jag bara göra en säsongs-lösning med enbart sikaflex och sen plocka ner grejorna i vinter.. När jag köpte båten hade den gått ca 70 timmar mellan 2003-2012, stått på land sista tre åren pga sjukdom.

Okej, avlasta motorn noterat, efter att man löst det, är det bara de 4,5,6 bultarna som ska väck och sedan kan man dra ut skölden de 4 mm jag eftersträvar (till att börja med).?

Någon som vet vart dessa bultar sitter? och hur många de är?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 st, men googla på sx eller dps drive så ser du bilder. Problemet är att bockhornet (för avgaser) sitter fastskruvat och hindrar denna lösning. Beroende på båt och plats under motorn så kan du ibland komma åt bultarna till bockhornet med motorn kvar i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara förknippat med en hel del bekymmer att få loss skölden utan att lyfta ut motorn. Motorn vilar som sagt på skölden och bockhornet sitter fast i skölden och det är troligen ganska trångt. Om du tittar på marinepartseurope så hittar du sprängskisser som visar hur det är uppbyggt.

 

Om du tänker dig en säsongslösning skulle det kanske räcka att putsa och lägga sikaflex från utsidan runt skölden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert bästa lösningen nu i sommar. Gå minimum runt upp till lite ovanför vattenlinjen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag fått bekräftat att det är motordemontering alt. Flytt för att komma åt att få bort bockhornet. Som i sin tur gör att man når de sista två av de sex muttrarna så det blir möjligt att skjuta ut skölden..

 

Vad less jag blir :(

 

Tack för råd och tips. Vågar inte chansa med utanpåliggande sika. Behöver få mellan massan för att kunna sova lite halvbra iallefall :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till större motorlyft, gaffeltuck, traktor med lyft etc. Är det ganska enkelt att lyfta ur motorn, lossa bockhornet och de 6 bultar som håller skölden (innan dess bör du givetvis plocka av drevet).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...