Amigo23agare 0 Postad 8 Juni , 2013 Hej! Jag har lite funderingar kring bränsleförbrukning och olika faktorer som påverkar denna. Är det någon som har koll på ungefärlig bränsleförbrukning i maxfart för nya fyrtaktare runt 5hk och hur den påverkas av att dra ner lite på gasen till marschfart? Det är ju bara någon bråkdel av ett knop man tappar i fart om man har en kort kölbåt iaf och det kan man ju leva med. Hur skiljer sig fyrtaktare från tvåtaktare vad gäller bränsleförbrukning (vissa säger att 2-taktare drar väldigt bensin, men gäller det även nya motorer)? Är ålder en viktig faktor i sammanhanget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
condmaster 15 Postad 8 Juni , 2013 Hej! Min Yamaha F8 drar enligt Yamaha körfakta ca 0,2L/Nm det blir vid fullvarv ca 3,6 liter i timmen. En 15litertank räcker läänge! nu har jag en lätt gummibåt ifs. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 8 Juni , 2013 En gammal tvåtaktare drar mer än en modern fyrtaktare. I de storleksklasser vi talar om här finns det inga moderna tvåtaktare. En liten fyrtaktare tar ca. 0,4 -> 0,5 l/Hkh och en tvåtaktare något mer. Så din femma drar ca 2-> 2,5 l/h vid full gas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser