Talent_Youth 0 Postad 8 Juni , 2013 Hej, jag har ett synnerligen märkligt dilemma. Jag har en i princip helt ny Honda BF50 utombordare, och idag när jag var nere vid båten var batteriet nästan dött, tilten gick ned, men ej upp (såklart), och att starta motorn fanns inte på tapeten. Så jag åkte hem och hämtade ett helt fräscht nyladdat batteri och kopplade in den. Nu till det besynnerliga, jag vrider på nyckeln och 2 pip hörs lamporna på manöverenheten (gasreglaget) tänds och släcks utom batteri som skall lysa tills motorn är igång. Jag fortsätter att vrida nyckeln till det läge där motorn skall starta, och där händer ingenting. Att felsöka en modern utombordare är ju som att stirra in i ett rymdskepp, jag begränsar migg till att checka säkringar/kopplingar och kablar i allmänhet. Men allt är ju i mint kondition, motorn är ju sprillans.. Dock döm om min förvåning när jag 3 gånger helt i sin ordning lyckas starta denna motor, och den går som den finaste klocka. Jag avvaktar i 5 minuter och gör ett nytt försök, och nu är felet tillbaka och så förblir det tills jag kapitulerar och åker hem och skriver detta. Finns det någon expert där ute som kan ge en deppig resignerad matros en hint? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talent_Youth 0 Postad 9 Juni , 2013 Och svaret är på detta problem, växelföraren. Om inte exempelvis som nu back är klockren så slår neutrala säkerhetsfunktionen (switch) in, och du kommer inte kunna starta för elektroniken vet inte säkert att alla växlar är ur och att du ligger i neutral läge vid start. Det är inte ofta jag iallfall använder back på sjön så den hade kärvat till sig lite. Ordnade kärvheten, och nu funkar allt som det skall. Jag vill grymt tacka Daniel von Sydow på Resarö Marin & Motor som gav mig ett antal bra tips, bla. ett som ledde till svaret. Klippa! (Och dom hade inte ens öppet! :-) ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talent_Youth 0 Postad 15 Juni , 2013 Jag vill komplettera ovan med att felet till slut troligen var en lös kabel i motorns stora vita kopplingsplint som var lös. Därav den intermittenta funktionen avv det ibland gick att starta motorn då jag vart inne under kåpan och roddat. Troligen kom jag åt denna lösa kabel så att den ankrade i kopplingen igen och kontakt uppstod. Det var superenkelt att få dit kabeln igen (en av säkert 12st), och när detta väl var genomfört så funkar allt kompromisslöst igen. Tja, nu kan man Honda BF50 iallfall, ner på elschema nivå. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser