Maxum1800 0 Postad 11 Juni , 2014 Det låter som om dina instrument inte är kalibrerade, har du kontaktat firman där ni köpte? Vad har ni för propeller? Surrar eller vibrerar er kran när ni skruvar på vattnet? Hoppas det löser sig, inte kul med strul på nya grejer. Förmodligen har det något med kalibrering att göra med det får dom fixa efter säsongen isåfall. Det som gör mig orolig är om det verkligen stämmer att motorn drar så mycket, men jag hoppas det är fel. Litar du på dina smartcraft värden? Har du lyckats kalibrera dem? vilken propeller jag har vet jag inte men det är standard som följde med motorn. har inga problem med kranen (ännu)... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kguard 0 Postad 12 Juni , 2014 Det låter som om dina instrument inte är kalibrerade, har du kontaktat firman där ni köpte? Vad har ni för propeller? Surrar eller vibrerar er kran när ni skruvar på vattnet? Hoppas det löser sig, inte kul med strul på nya grejer. Förmodligen har det något med kalibrering att göra med det får dom fixa efter säsongen isåfall. Det som gör mig orolig är om det verkligen stämmer att motorn drar så mycket, men jag hoppas det är fel. Litar du på dina smartcraft värden? Har du lyckats kalibrera dem? vilken propeller jag har vet jag inte men det är standard som följde med motorn. har inga problem med kranen (ännu)... Vår båt är helt ny så våra mätare var kalibrerade, men jag vet att jag läste i manualen om kalibrering, dock ej helt självklart hur man skulle gå tillväga. Det kan inte vara rätt att 200 drar 2 l/nm, hälften är vad jag hört andra säga om den motorn. 250 skall vara lite törtstigare men 1,4 käns lite mycket. Vi har propp enertia eco 13 med 19 stigning. Någon där ute som har input om era propellrar på 250 verado? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper640DC 0 Postad 8 Augusti , 2014 Hej, Även jag tar mig friheten att haka på denna tråd, har en 640 DC. Intressant att höra vad ni andra upplever! Vi fick hem vår maj-14 och har bara hunnit med dagsturer i år, förhoppningsvis blir det några övernattningar nästa säsong. Ett problem som vi har är att limningen till ena takfönstret släppt, med följden att vatten läcker in i ruffen. Även några skruvar till teaklaminatet som skruvat upp sig. Vi har en Mercury 150 på och toppar ca 35 knop med hela familjen i så här slutet på säsongen. Funderar på att till nästa säsong hänga på en stävstege för att förenkla vid strandhugg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Asa82 0 Postad 18 December , 2014 Hej! Vi köpte en ny 670 ST förra sommaren med en Verado 150, och vi är supernöjda!! Iofs har vi inte mycket att jämföra med då vi är två landkrabbor som aldrig haft båt tidigare. Men vi har hunnit med ett antal övernattningar i sommar iaf, och ca 35 driftstimmar. Vi är nöjda med utrymmena, snabbt och smidigt att bädda upp i fören när man ska sova, och även lätt att göra baksoffan till solsäng. Frugan har sytt mörkläggningsgardiner i liknande tyg som klädseln som vi fäster med kardborre i alustången i taket när det är läggdags. Även mörkläggninskapellet för rutorna sitter snabbt på plats. Känns som en social båt där man utan problem kan vara ca 8 personer. Kök/värmare/disk/toa även det funkat perfekt :-) Värmaren väldigt ström och fotogensnål. Smart med en liten gardin man kan dra upp och gömma sig bakom om man ska gå på dass, kul också att man kan cabba taket en bit :-) Som nån skrev så får även vi kompensera trimplanen en del för att få båten att gå helt rakt, även när det är vindstilla. Ett laddrelä la av efter någon vecka och fick bytas, men det löste återförsäljaren från Luleå på ett bra sätt. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 28 Juli , 2016 Väcker liv i en gammal tråd med förhoppning av svar Vad tycker Ni fortfarande om båten nu efter några år, eller om det är någon som nyligen köpt en. Det som jag har läst lite om den är att Mercury Verado verkar vara lite törstigare än konkurrenterna samt att det verkar vara väldigt dåligt med förvaringsutrymme. Har även förstått det som att den har svårt att få undan vattnet så det blir ganska så blött bak i soffan i aktern. Gillar utseendet på båten skarpt och den ligger bra till i pris. Är detta ett så stort problem eller vad säger Ni som ägt den ett tag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterBrauner 0 Postad 3 Augusti , 2016 (redigerade) Hejsan! Köpte en Flipper 760 DC i maj i år. Begagnad från 2013 med en 200 hk Verado. Lite klent känns det som på den båten men jag tänkte att då kommer det gå snålt. Toppar 35 knop vilket är helt ok för mig och frugan. Dock som många andra skrivit i detta forum har jag enligt mätarna väldigt hög bränsleförbrukning, ca 2 l/nm vid marschfart 20-25 knop. Har inte kommit mig för att kontrollräkna vid tankning men ska göra det. Ska även läsa på i manualen om kalibrering som någon föreslog. I övrigt tokigt nöjd med båten. Lite trång ruff vid övernattningar och vi har klarat som längst 4 nätter i rad. Men då är man nästan mer trött när man kommer hem än när man åkte Håller på att fixa små gissel som jag hoppas är åtgärdat på senare årsmodeller. Tex går det inte ställa upp luckan till stuven i golvet. Där har jag skruvat dit en gasdämpare som löst det. Likadan med ankarluckan bak som slår igen väldigt lätt. Skrapa upp min frus ben förra veckan så imorgon ska jag skruva dit en gasdämpare även på den luckan. Nu förhoppningsvis lite hjälp från er andra mer erfarna: Det är ett klickande ljud vid gasreglaget när jag kör motorn på låga varv. Har tänkt att det kan vara ett relä som har med laddningen att göra men voltmätaren visar över 14 volt vilket indikerar att generatorn laddar som den ska, även när det klickar. Hoppas inte det är något allvarligt men är det någon som har en idé om vad det är. Kanske är helt normalt och alla har likadant? Ha det gott! //Peter Redigerad 3 Augusti , 2016 av PeterBrauner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper670ST 0 Postad 9 Augusti , 2016 Vi hämtade vår Flipper 670 DC den 11 juni i år på Flipper marin. Mycket nöjda med vår kontakt där, Petter. Vi valde en 200 hk verado och tycker det är rätt motor för båten. Vi har kört ca 35 timmar sen dess, och tycker precis som ni övriga att den går jättebra och känns säker. Har ni sovit över i båten? Vi gjorde det för första gången i helgen, och insåg väl då att det är nog bara nån natt i taget det fungerar. Och visst, det är ju en daycruiser! Lite trångt blev det med två vuxna och en stor hund... Bäst är ju båten på härliga dagsturer med familj eller vänner. En sak vi funderar på nu är hur vi löser förvaring på ett bra sätt. Funderar på nån egen variant med lådor/boxar under soffan för att Få bättre ordning på grejerna. Hur har ni andra gjort? Vi har ankarspel på vår båt och är jätteglada att vi la till det. Hur bekvämt som helst! Hade också en tanke på bogpropeller. Är det nån som har det på sin 670 DC? Allt som allt, så är vi supernöjda med valet av båt! Rekommenderas! Hei kan du legge ut noen bilder av hvordan ankerspelet er montert? har kjøpt en 670ST og tenker å montere selv men hadde vært kjekt med noen bilder som viser hvordan dette er gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_so_K 0 Postad 17 April , 2021 2013-08-05 vid 10:59 skrev rogtyr: Vi har väl sovit ungefär 7-8 nätter och ryggen är ju inte på topp på morgonen. Köpte två madrasser på Jysk och skar till dom, det blev en otrolig skillnad. Hunden, en Rhodesian Ridgeback får snällt sova på soffan i bak 🙂 Förvaringen har vi löst under soffan med två maxade lådor. Hej, har precis köpt en flipper 670. Hur tjocka madrasser har du köpt? Vanliga bäddmadrasser eller tjockare? Mvh stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser