Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Ryds20DCI

Ny båt flipper 670 DC

Rekommendera Poster

Vi har i förra veckan införskaffat en ny båt. Flipper 670 DC.

Tänkte mest höra om det finns någon annan här på maringuiden som har en liknande och kan prata lite erfarenheter om båten? Alternativt delar jag gärna med mig av det lilla vi har hunnit använda båten om det är någon som funderat på liknande och är intresserad.

Någon?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en snygg skuta! Flipper har ju ryckt upp siig rejält på sistone faktiskt.

Anledningen till få svar i tråden är nog helt enkelt att det inte hunnit levererats spec. många 670 DC än iom att modellen är ny. Ssedan tror jag mig veta rätt säkert med tanke på ämnena som skrivs om här, att det är fler ägare av äldre mekbåtar här, än nybåtsköpare som hänger på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i det sista. Orsaken är nog ganska enkel. Har man nybåt behöver man inte göra något juh!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även jag hämtat min nya Flipper 670. Hade bara provkört i lugnt vatten innan så var lite orolig hur den skulle bete sig i lite grövre sjö. Nu vet jag att oron var helt obefogad. Den går fantastiskt tryggt och fint. Är glad att jag tog en lite starkare motor. Har ju inte hunnit testa mer än några dagar, men kan återkomma när jag vet lite mer.

Berätta gärna vad dina intryck är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, det är säkert så att modellen är något ny för att hitta många ägare.

Men kul att det är en till här inne som skaffat en 670.

 

Vilken motor valde du?

Hur är dina erfarenheter av båten hittills?

 

Själv är vi mkt nöjda. Går bra i sjön. Bra kraft i motorn, mercury verado 200 hk. Dock inte hunnit åka så mycket än så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Flipper 670 DC med en Verado 250. Jag har bara kört ca 30 timmar men är i huvudsak nöjd med båten. Den går bra även i vågor, bara man står på lite och ligger på vågtopparna. Jag har trimplan och tycker att de behövs i sidvind. Utan trimplanen lägger sig båten endel och går hårdare i sjön.

Den 6-cylindriga Veradon går väldigt mjukt och är tystare än andra motorer som jag kört men bränsleförbrukningen är lite hög. I marchfart  runt 30 knop verkar den dra ca 1.4 l/nm. Vid högre farter ökar bränsleförbrukningen snabbt och i 46 knop drar den drygt 100 l/timme! Nu tycker jag i och för sig inte att man ska hänga upp sig för mycket på bränsleförbrukningen eftersom bränslekostnaden endast är en del av totalkostnaden för båtägande men det kan vara bra att känna till.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleförbrukningen som jag nämde tidigare var baserad på de värden som motorns flödesgivare ger i liter/timma. Av någon anledning verkar informationen från flödesgivaren vara för hög.

Nu har jag kört 71 nm vid två olika tillfällen med full tank och sedan fyllt tanken igen. Vid första tillfället hade båten dragit 79.7 liter och vid andra tillfället hade den dragit 77.9 liter. Vid båda tillfällena höll jag en marchfart på ca 30 kn bortsett från vissa sträckor med fartbegränsning. Min flipper 670 DC med Verado 250 och 19 Enertia propeller drar alltså ca 1.1 liter/nm i ca 30 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Jag har också en Verado 250hk på min 670 DC. Blev konfunderad när jag såg ditt inlägg om förbrukning på 1,4 l/nm. Skönt att det inte stämde. Själv har jag mätt upp strax under 1,0 l/nm men då har jag legat på marschfart 25-30knop. Fin motor i alla fall ! Tyst och ett skönt tryck när man känner för det, eller hur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har själv en 670dc sen i början på juni och är sjukt nöjd!! Så mkt båt för pengarna samt kvalitet!!

Har en verado 200 på och den toppar tyvärr bara 39 knop, men som sagt så sällan man ligger och toppar.

Marshar 25-30 knop med familjen och det är mer än tillräckligt med kraft i motorn!

Har trimplan monterat med det är endast för att parera sidvinden.

Finns en sak som jag inte är nöjd med och det är öppningen i mitten på ryggstödet bak för vattenskidstången!? Varför ska denna vara på själva ryggsidan? Hade väl räckt att bara ha detta upptill eller bara baksidan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin båt! Jag köpte min sent hösten 2013 och har hunnit köra ca 55 timmar nu, otroligt nöjd med den förutom just kanske hålet för vattenskidstången som inte är så smart... Jag har en 150 verado vilket jag först tyckte kändes som en för liten motor men måste ändå säga att den räcker till bra och har en otroligt snål gång. Båten är också otroligt rymlig och stabil, vi åkte nyligen 8 vuxna Nacka - Sandhamn tor och inga som helst problem eller direkt skillnad i egenskaperna men lite högre förbrukning dock. Brukar marcha ca 22-25 knop vilket funkar bra för mig den toppar ca 35 i medvind..Har ett störande gnissel från styrningen i låga farter men skall kolla oljan för att se om det kan läge att fylla på eller så. Båda lanternorna har även spruckit i plasten vilket också är lite konstigt men detta tänkte ja ta upp på garantin vid service... Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry menar hösten 2012... Fick den i oktober och hann köra 9 timmar innan upptagning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en 760 DC köpt förra sommaren med en Verado 250. Kört runt 80 timmar. Som sagts tidigare så är alla nya DC modeller från Flipper inte mycket diskuterade på nätet så jag tar mig friheten att haka på den här tråden...

Vi är överlag supernöjda med båten! Imponerad av bemötandet från Flipper Marin och deras angelägenhet att lösa diverse problem, mindre imponerad av fabrikens slarv med en hel del saker. Men ger man sig på att köpa en helt ny modell så får man räkna med diverse barnsjukdomar. Här är några:

- Plötsligt slutade bogpropeller, styrservo och GPS att fungera p.g.a att dom var felaktigt kopplade till servicebatteriet vars laddrelä även gått sönder (jag har även hört från andra med samma båttyp att laddreläet gått sönder relativt snabbt efter leverans. Så var uppmärksam på detta)

- Sidolanternorna läcker in vatten i lamphuset och börjar till slut avge rostvatten (vi skall byta våra i samband med servicen nu i höst). Samma sak här som ovan, det verkar vara en feldesignad lanterna som spökar. Håll koll på detta också

- Förra hösten i samband med upptagning upptäckte jag att stuvningsutrymmet till vänster under sätena i ruffen var vattenfyllt. Lika så under det sätet längst fram i fören. 2 hinkar vatten! Det visade sig vara anslutningen till färskvattentanken som inte var åtskruvad ordentligt. Flipper Marin åtgärdade det i höstas och sen dess har det varit torrt

- Tankmätaren visar aldrig mer en 3/4 tank trots att den är fulltankad. Har försökt kalibrera detta själv via multiinstrumentet men har ingen lycka

Trots listan ovan är vi är överlag överlyckliga över denna pärla :-) Den går superfint och det är bra tryck i motorn, 42.6 knop/6100 varv är toppen hittills. Vid den farten ligger förbrukningen på 2.5 l/nm. Vid marchfart runt 28-30 knop drar den 1.6-1.7 l/nm. Nu är den däremot rejält skitig inunder då jag bara lyckas komma upp i 36 knop och då drar den 2.9 :( Bottentvätt bokad imorgon som förhoppningsvis löser det problemet.

Det enda jag kan reagera på är vi ofta måste trycka ner vänster trimplan (3-4 pluppar) för att få båten att ligga plant oavsett vind. Annars lutar den gärna lite lätt åt vänster. Den lutar däremot nästan aldrig åt höger. Viktfördelningen är så bra den kan bli tycker jag så det borde inte vara problemet. Är det nån annan som har ytterligare erfarenheter runt detta?

Roger

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hämtade vår Flipper 670 DC den 11 juni i år på Flipper marin. Mycket nöjda med vår kontakt där, Petter. Vi valde en 200 hk verado och tycker det är rätt motor för båten. Vi har kört ca 35 timmar sen dess, och tycker precis som ni övriga att den går jättebra och känns säker.

 

Har ni sovit över i båten? Vi gjorde det för första gången i helgen, och insåg väl då att det är nog bara nån natt i taget det fungerar. Och visst, det är ju en daycruiser! Lite trångt blev det med två vuxna och en stor hund... Bäst är ju båten på härliga dagsturer med familj eller vänner.

 

En sak vi funderar på nu är hur vi löser förvaring på ett bra sätt. Funderar på nån egen variant med lådor/boxar under soffan för att Få bättre ordning på grejerna. Hur har ni andra gjort?

 

Vi har ankarspel på vår båt och är jätteglada att vi la till det. Hur bekvämt som helst! Hade också en tanke på bogpropeller. Är det nån som har det på sin 670 DC?

 

Allt som allt, så är vi supernöjda med valet av båt! Rekommenderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vi har precis som du funderat på att lägga till lite lådor för att på så vis få mer plats till förvaring.

Ankarapel bak är något vi funderat på att skaffa om vi behåller båten.

Vi är nämligen inne på att eventuellt byta till en större båt.

Vi har bogpropeller på vår båt och det är helt underbart.

Första båten jag har med detta och visst är det inte ett måste men riktigt skönt i trånga hamnar med Strömstedt vatten.

 

Har också en verado 200 hk och tycker precis som du att den är perfekt för båten. Toppar runt 40 knop och marchar mellan 22-30 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, även vi har lekt med tanken på större båt! Vilka alternativ kikar ni på i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikar främst på bavaria i 27-28 fots klassen.

Alternativt doral. Verkar fina.

Ni då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har väl sovit ungefär 7-8 nätter och ryggen är ju inte på topp på morgonen. Köpte två madrasser på Jysk och skar till dom, det blev en otrolig skillnad. Hunden, en Rhodesian Ridgeback får snällt sova på soffan i bak :-)

Förvaringen har vi löst under soffan med två maxade lådor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även vi har tittat på Bavaria, 29 fot, som ser ut att vara en riktigt fin båt! Lustigt!

 

Tack för tips om förvaringen, vi får mäta och kolla vilka boxar som går in. Och ja,det är förstås då att hunden borde sova nån annanstans, men hon är tyvärr lite bortskämd;-)

 

Ska fundera lite till på bogpropellern!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en 670 dc och upplever samma problem

som du beskriver ang att det alltid lutar åt vänster

, babord, måste alltid köra med trim för att

kompensera. har du fått nåt svar ang detta?

// Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta planande V-bottnade båtar med högerroterande propeller lutar gärna åt babord och ogärna åt styrbord så det är inget unikt för dessa Flipprar. Jag brukar föredra o ha båten balanserad så den har lite slagsida åt styrbord redan från början, alltså vid stillaliggande, för att kompensera lite mot den naturliga babordslutningen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips om Flipper 670 DC. Funderar själv på att köpa denna, och denna diskussionstråd talar verkligen för det!

Om någon vill sälja, hör av er ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. På väg att köpa en större båt. Har en flipper 670 dc som ska säljas.

Maila på par.hansson86@gmail.com vid intresse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi båda nämnt Bavaria tidigare här i tråden, så är jag lite nyfiken på vilken större båt ni har bestämt er för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till er som är intresserade av Bavaria 28/29. Vi har en 28 sport ( 29 sport - grå stripe, fyrkantiga lucklås och en läslampa). 2012 med D4 300 och massor av utr (mest av alla 28 or?). Vi ska ev uppgradera och det kan vara intressant att sälja till rätt pris. Inget 100% klart men seriöst intresse tas i beaktning. Ingen annons ute och båten är inte officiellt till salu nånstans vilket innebär att endast seriöst intresse med indikerad prisnivå är intressant. Maila mig vid intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag väcker liv i en gammal tråd med förhoppningen att få svar på en del frågor kring en nyinköpt Flipper 670 DC, verado 250 hk. Överlag mycket nöjd med både båt och motor, går mycket fint och skönt i sjön, servo och elreglage har jag aldrig haft tidigare men det är fantastiskt! 

Vi har dock några funderingar. När vi vill ta lite vatten ur kranen surrar/brummar och vibrerar det som tusan, skall det vara så? 

Jag har inte heller mätt bränsleförbrukningen på annat sätt än med flödesgivare nm/l som ligger på avg 0,7 vilket medför 1,4 l/nm, känns lite högt jämfört med andra båtar i samma storlek. Vad har ni andra för värden på instrumenten? 

Hoppas jag kan få några svar på mina funderingar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2014-06-09 vid 08:14 skrev kguard:

Jag väcker liv i en gammal tråd med förhoppningen att få svar på en del frågor kring en nyinköpt Flipper 670 DC, verado 250 hk. Överlag mycket nöjd med både båt och motor, går mycket fint och skönt i sjön, servo och elreglage har jag aldrig haft tidigare men det är fantastiskt! 

Vi har dock några funderingar. När vi vill ta lite vatten ur kranen surrar/brummar och vibrerar det som tusan, skall det vara så? 

Jag har inte heller mätt bränsleförbrukningen på annat sätt än med flödesgivare nm/l som ligger på avg 0,7 vilket medför 1,4 l/nm, känns lite högt jämfört med andra båtar i samma storlek. Vad har ni andra för värden på instrumenten? 

Hoppas jag kan få några svar på mina funderingar!

Hej

 

jag har införskaffat en 670dc med 200hk verado och tycker att allt med bränsleförbrukningen inte stämmer. Jag har inte mätt upp något ännu men kommer göra så nu när jag misstänker att något är skumt. har endast kör ca 10 timmar.

 

soppa mätaren visar aldrig fullt (endast 3/4) när den är fulltankad. den digitala bensin givaren (det digitala fönstret på hastighetsmätaren) misstänker jag visar fel mängd. Enligt den så drar motorn 2L/distans.

 

Enligt flödesgivaren så visar den 0,6Nm/L och avg 0,5Nm/L. det är på tok för högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om dina instrument inte är kalibrerade, har du kontaktat firman där ni köpte?

Vad har ni för propeller?

 

Surrar eller vibrerar er kran när ni skruvar på vattnet?

 

Hoppas det löser sig, inte kul med strul på nya grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2014-06-11 vid 15:16 skrev kguard:

Det låter som om dina instrument inte är kalibrerade, har du kontaktat firman där ni köpte?

Vad har ni för propeller?

 

Surrar eller vibrerar er kran när ni skruvar på vattnet?

 

Hoppas det löser sig, inte kul med strul på nya grejer.

Förmodligen har det något med kalibrering att göra med det får dom fixa efter säsongen isåfall. Det som gör mig orolig är om det verkligen stämmer att motorn drar så mycket, men jag hoppas det är fel.

 

Litar du på dina smartcraft värden? Har du lyckats kalibrera dem?

 

vilken propeller jag har vet jag inte men det är standard som följde med motorn.

 

har inga problem med kranen (ännu)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...