Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Henkee

VHF farligt?

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis investerat i en fast VHF typ ICOM m411.

Tänkte montera den i vår lilla styrpulpetbåt HR510 eftersom vi ofta är där vi inte har mobiltäckning.

Antennen är en 90 cm glasfiberantenn för motorbåtar som jag tänkte fästa på pulpeten.

Men när jag läser manualen så står det att om man inte kan montera antennen minst 5 meter ovan båtens däck så bör man inte sända kontinuerligt under längre perioder och om man är i direkt kontakt med antennen så ska man inte sända över huvud taget.

Jag menar vi kommer ju att montera vår antenn ca 30cm från där vi står, i samma höjd som vi är.

Hur många motorbåtar är det som klarar dessa rekommendationer egentligen?

Nu sänder man ju inte precis vidare ofta, men är detta nått man ska vara försiktig med eller är det nån som vet hur det funkar?

samt är det bara när man sänder eller gäller detta när man tar emot också?

/Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har VHF-en som reserv för att kalla på hjälp när man inte har mobiltäckning, så kan man ju välja. Tex frysa ihjäl på ett skär eller utsättas för lite strålning under tiden man kallar på hjälp.

Hur är det med strålningen från mobiltelfoner som många går omkring och håller vid örat ständigt!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller vid örat eller stoppar i fickan, nära halva befolkningens känsliga körtlar...

 

VHF är inte farligt när du inte sänder, det är det elektromagnetiska fältet som utgör sändningen som kan vara skadligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att dagligdags utsätta sig för kraftiga magnetfält har sina risker, En gammal klockradio på nattduksbordet tex.... men hur många timmar står du till rors i din båt.

Gissar att det är en överästtning av en amerikansk varning - där tillverkaren försöker friskirva sig från alla risker  för att hänvisa till dem om de blir stämda.. 

En kompis till mig köpte skidor i USA  på dem stod det att det kan vara farligt att åka om man trillar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det ger svåra skador. Det ser man inte minst på alla motorbåtsägare som saknar  både hår och tänder därför att de ständigt vistas i antennens närområde. Seglare brukar däremot behålla sitt ungdomliga utseende långt upp i 90-års åldern, troligen pga att de har antennen mer än 5 m upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj fan, är det därför håret trillat av sedan jag konverterade till motorbåt. Tänderna nästa?smiley

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte konstigt att man behållit sitt ungdomliga utseende, wink 50 år med segelbåtar utan VHF överhuvud taget - varav 20 år med en Bianca 27.

Till Kungshamn, eller om det då hette Gravarne, flyttade en pensionär som gillade att segla sin J10;a. Hans barn tyckte att det var lite osäkert när gubben var ute och seglade själv och tvingade på honom en aktersnurra. Vid ett tillfälle strök sig mannen över sitt silvergråa hår och sa; Alla de grå håren ni ser här har jag fått av Evinrud

För min del har det väl varit Volvo Penta som förorsakat ett och annat grått hårstrå, så det är inte så konstigt om motorbåtsägare blir både hår och tandlösa. De har ju inga alternativ mer än det opålitliga och illaluktande motorerna.

post-945-1394237531,7732_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marrexxx skrev: Gissar att det är en överästtning av en amerikansk varning - där tillverkaren försöker friskirva sig från alla risker  för att hänvisa till dem om de blir stämda..

Jo, så tänkte jag med för amerikanska skadeståndsnivåer kan väl som sagt ge rätt bisarra friskrivnings-klausuler.
[Haha, var visst nån tant som brukade torka sin katt i ugnen på svag värme, gick inget bra när hon bytte till mikrovågsugn. Folk som snubblar i trottoarers potthål stämmer myndigheterna, advokaterna har rent av numrerat hålen för enkel&lukrativ hantering, och att verkligen pytsa i lite asfalt i potthålen finns det naturligtvis sen inga pengar till. Kanske är det skrönor, men men? ;)]

Men jag googlade Icom-manualen och hela texten lyder enligt bilden, verkar väl denna gång vara Bryssel som ligger bakom genom direktivet 1999/519/EC? (Googlade också den och får intrycket att det inte nåt slarvigt gurkböj-trams utan en väl genomarbetad riskanalys av samtliga radiobandsfrekvenser utifrån de få medicinska fakta som finns? Kan i.o.f.s. bara ana hur många lobbyister som pröjsat hit&dit, men men??)

Själv har jag stor respekt för elektromagnetisk strålning, tar på mig solglasögon keps och långärmad T-tröja runt midsommar och särskilt middagstid då solen står som högst. Pladdrar ogärna länge med mobilen intill örat, men VHF-antennen tycker jag också att man faktiskt kan glömma vid normal användning.

post-10006646-1394237531,8327_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHFfen kan ställa till det. 

Nedan utspann sig när jag var nyanställd på en plattform i Nordsjön på 70-talet.

Vi hade problem med våg- utrustningen i kranarna. Hivrörelsen stannade omotiverat och det signalerade överlast utan last i kroken. Man misstänkte att Maritexen störde. Och en pråm med vikter kom och lade sig vid plattformen. Jag fick det tvivelaktiga nöjet att prova med maxlast i kroken.

Inga problem med att ta vikten. Man lät mig hiva ca 30 cm över däck på pråmen. Men när jag svarade på frågan hur mycket vågen visade sa det pang och dunder och brak. Hela maxprovikten för 25 ton föll i däck på pråmen nere vid vattnet. Ett under att ingen människa skadades.

Vad hade hänt? Jag kom på felet själv. När min bärbara VHF radio sände gick radiovågorna in i våginstrumentet som signalerade mer än 15% överlast. Och då var det tänkt att bromsen skulle öppnas, så att inte kranen drogs ner i havet vid en plötslig överlast. Man löste detta med skärmade kablar och så efter detta använde vi bara fast VHFradio i kranhytten  med antennen utsidan kranhytten.

Inget onödigt snack i radio och mobil är det som gäller för mig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kille jag kände (!) hadde hörd samma varning.

Han ropade Mayday (bara) 3 gånger; ingen hörde; han drunknade..............

 

Använd din VHF med normal måtta.....lev väl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbade med radar hela 60-talet. Det var absolut förkastligt att titta in i vågledaren eller vistas nära antenn när den sände. Fast strålningen värmde bra. Monterat mina radarantenner högt så att jag inte står inom skotthåll från strålningen. Sliter nu på min 4de radar.  http://lasselundell.se/lyckeby.html  http://lasselundell.se/decca.html

 

post-571-1394237532,4885_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akronymet står kanske för Väldigt Hög Fara.

 

Mikrovågor är inte att leka med.

 

Jobbade militärt med radar en hel del under 80-talet (därav mitt nick). Mina företrädare lät i sin ungdom lättgrilla sina skrotum på radartaket innan helgpermissionerna i preventivt syfte. Något jag lät bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast att jämföra radar med VHF är ju lite som att jämföra Ringhals med ett bilbatteri. En VHF sänder med max 25W sporadiskt medan en normal fritidsbåtsradar sänder kontinurerligt med 2-3kW. Det är skillnad det.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. Verkar som det finns folk här som kan detta med radar. ...

Men är det inte så att en fritidsbåtradar har 2-3 kw I RF pulseffekt. Och om den sänder ca en tusendel av tiden, och lyssnar 999 tusendelar, så blir inte RF strålningen mer än 200-300 W i medelvärde?  Detta har jag fått lära mig om fartygsradar i alla fall, som ofta hade en typisk pulseffekt på 20-30 kW på X och S bandet.

Tror fö inte att prat många timmar per dygn skulle gör skada. En vanlig walkie Talkie har ju typiskt 5 w idag på 400 MHz bandet, och den har man ju vid örat.

En marinVHF kan ju i allmänhet ställa om sändarefekten mellan typiskt 25 W och 1 Watt. Skall man kallprata med nån kan man ju ställa ner effekten til det lägre. Räckvidden blir inte så mycket kortare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att en fritidsbåtradar har 2-3 kw I RF pulseffekt. Och om den sänder ca en tusendel av tiden, och lyssnar 999 tusendelar, så blir inte RF strålningen mer än 200-300 W i medelvärde?  Detta har jag fått lära mig om fartygsradar i alla fall, som ofta hade en typisk pulseffekt på 20-30 kW på X och S bandet.

 

Det stämmer säkertdetta med pulser, men det är ju ändå rejält mycket högre doser än en VHF.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Radiovågor kan vara farliga, eftersom de värmer upp kroppen. Om man värmer upp celler för mycket så dör de. Vilket man helst skall undvika. Ett av de känsligaste organen är ögonen, där linsen kan grumlas.

Om du har en radar som sänder 3kW i pulseffekt en tusendel av tiden, så motsvarar det en VHF som sänder med 3W konstant, dvs. motsvarande en handhålllen VHF.

En walkietalkie är typiskt inte godkänd för att hållas intill örat som en mobiltelefon. Den skall hållas framför ansiktet, ca. 20 cm ifrån, för att inte gå över gränsvärdena. Och det är samma sak med den fast monterade VHF-antennen: om man har den monterad i huvudhöjd nära där man står, så kommer antagligen gränsvärdena att överskridas. Sedan är dessa såklart satta med någon marginal, så det är antagligen ingen omedelbar fara. Men de är baserade på en verklig risk, så personligen har jag respekt för dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min radar på 2 Kw drar 3,75 Amp

Min WHF drar i 25 wattsläge 5,5 Amp

 2.5 kW kontirnuerlig uteffekt 12 volt ger en ström på > 200 Amp.

Så din jämförelse haltar.blush

post-571-1394237532,8616_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att komma tillbaka till orginalfrågan.

Det är inte rekommendabelt att hålla i en VHF metallantenn när den sänder, men i ett glasfiberspröt sitter väl antennen isolerad inuti?

En VHF sänder 25 eller 5 W. Är igång precis bara när du trycker in sändningsknappen.

En mobiltelefon är på max 2 W. Är igång hela tiden när man pratar.

De normer som finns utgår från uppvärmningseffekter. Dvs man ska inte bli grillad av radiovågor a la Mikrovågsugn. Värmeeffekten i en micro är 500-1000 Watt kontinuerligt. Så vi är betydligt under de nivåerna.

Är det farligt? Finns det andra effekter än enbart uppvärmning?  Det har pågått febril forskning sedan moiltelefonin startade på 1980-talet som inte kommit fram till någonting. Strålningen är uppenbarligen inte direkt farlig, då hade dödstalen eller cancerfrekvenserna ökat markant. Men är den ofarlig på säg 50-100 års sikt? Ingen vet. Fast vi har väl haft rundradiosändningar sedan mitten av 1930-talet. Och alla bostäder har ett stadigt ganska kraftigt 50 Hz elektriskt fält sedan mitten av 1960-talet....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mobiltelefon (GSM) sänder endast en åttondel av tiden du pratar, dvs. med en medeleffekt på 0.25 W. Och den sänder inte då du är tyst, allt för att spara på batterierna. 3G-telefoner sänder med ännu lägre effekter.

Och celler tar skada långt innan de är färdiggrillade, de skadas redan vid strax under 50 grader. Så att jämföra med effekterna i en mikrovågsugn är lätt missvisande.

Om du håller i en antenn som sänder finns risken att du kopplar all effekten till din kropp, vilket kan vara farligt. Vilket är anledningen till varningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Går tillbaka några steg i tråden.

Hallo Oldtimer!

Om ingen hörde hur kan man då veta att han ropade tre gånger?

Å hur vet man att han drunknade?

Intressant med logik. Hönan har två ben, jag har två ben, jag är en höna. Men skämt åsido, vad ville du egentligen säga?

---------------------------------------

Ang strålning. Man måste ange vad det är för sorts strålning, samt d:o om fält. Det är stor skillnad på alfa, beta å gamma strålning, strålning från microugnen och radar och radio samt fältet från magneter och elkablar.

Ang microugnen samt microvågor. Den har en frekvens som sammanfaller-är lika som vattenmolekylens egenresonans, samma frekvens. Det är det som får maten att bli varm. Mat utan vatten, torr skorpa?, lär inte bli varm. Mig veterligen sänder ingen radio, radar, VHF, mobiltel på den frekvensen. Så då lämnar jag det.

Ang ögonen. De frekvensenr som kan skada ligger bra mycket högre upp, vi pratar då plötsligt om nanometer, infra och ultra ljus. Det är skadligare att ha solglasögon som inte täcker. Pupilen öppnar sig för det kommer mindre ljusmängd, sedan kommer det in ljus från sidan och...oj då...

Faktum är att räknat från värmevågor, (strålning! oj), och sedan allt högre upp i frekvens så är det ingen skillnad på energisorten så att säga. Det är frekvensen som avgör om det är värme, radio, mobil microvåg eller ljus. Från microvågsugnen så vet vi orsaken det är resonansfrekvensen för vattnet. För de andra finns inga direkta skadeeffekter, men mängden är ju naturligtvis viktig! En kort stund kan man ju hålla handen över ett levande ljus. Men prova nu inte!

Sedan har vi en helt annan typ av strålning. De som kallas sammanfattningsvis för radioaktivt. Alfa strålning, α, går inte genom huden, består av heliumkärnor, dvs två protoner. Ofarligt. Beta, β, består av elektroner. Går inte heller genom kroppen om det inte har alltför hög energi. Stoppas av tex glas, plyfa mm. Kommer för många in i kroppen kan det ställa till. Det är likn som sker när man snackar om antioxidanter, elektroner påverkar kemin i kroppen.  Sedan har vi gamma, γ, DEN ni, passssa er för bövelen, endast tjocka blyskivor stoppar den, beroende på energitätheten. Ju starkare, ju tjockare blyskivor.

Så jag anser man skall använda ordet med lite försiktighet, strålning. Men vi har ju det sk elektriska fältet, samt magnetfältet. För att de skall ha någon påverkan så skall det till stora energimängder. Glöm små magneter i armband som skall bota både det ena och det andra. Skador uppstår i kroppen genom att elektroner inuti i kroppen störs i molekylerna och i kemin som ständigt pågår där inne. Bla jonisering. Men då måste fältet in där först.

Det är lite svårare att förklara vad ett fält egentl är. Det är ingen strålning. Men släkt med den. Samma med elström, det är ingen ström av elektroner som alla tror. En elledning har en potential Men om ingen ström går i ledningen så finns det inget fält heller.

Samma med antennen. Om det inte går ström, man sänder inte så finns heller inget fält. Å ingen våg-strålning. Den strålning som kommer in i VHF-en finns där hela tiden även om vi stänger av apparaten. Så där blir det ingen som helst skillnad.

Det vissa personen kan känna ibland i samband med el och magnet fält är att det kan interferera med elektriska fält i den egna kroppen.

Sedan har vi det här med tron. Där man slutar veta där kommer tron in. Eller tvärt om. Men då är vi utanför ämnet.

Mitt svar är, kör som vanligt med VHF-en Men känner du dig osäker så ha den inte igång annat än när du sänder.

Hoppas solen kommer stråla skönt på oss i våra båtar i sommar.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har du fel angående mikrovågsugnen. Det är en gammal skröna att den sänder på en frekvens som är något slags resonansfrekvens för vatten. Men det är inte sant. Det går bra att bygga mikrovågsugnar som använder 400 MHz, 900 MHz, 2.45 Ghz etc. som frekvens. Så energin som kommer från en VHF-radio, och som går ut som radiovågor eller elektromagnetisk strålning (vilket är två olika namn på samma sak), kommer att värma upp kroppens celler om de träffar på dem. Vilket de gör om du är nära antennen då du sänder.

Det som i sammanhanget är skadligt för ögonen är att en av de första sakerna som händer om man råkar stå för nära t.ex. en stark radarantenn, är att glaskroppen i ögat koagulerar. Och då kan man inte se längre. Det har alltså inget att göra med näthinnan, som mycket riktigt är känslig för infallande elektromagnetisk strålning i nanometer-området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman skrev: Från microvågsugnen så vet vi orsaken det är resonansfrekvensen för vattnet.

Nja, håller med Abbe2 om att detta är en skröna, dels för att frekvenserna han nämner ju inte är multiplar av varann som i så fall vore förväntat. Haha, men dels också av egen experiment-erfarenhet*. Vi tänker oss levande små bananflugor - ca 2-3 millimeter långa - fritt flygande inuti bull-teven. Borde väl rimligen ångexplodera ifall just deras många vattenmolekyler reagerade enskilt? Som minst avlida bums?? Men nejdå, de flög glatt vidare till synes helt opåverkade. Kanske är de för små för att få rätt antennlängd, vete katten??


[*) Djurskyddsnämnden må uppröras men jag blev skitsur på deras ständiga surrande runt näsan och dömde i ett svagt ögonblick några infångade till döden. Avrättningsmetoden fastställdes till min 900 W mikrougn, som ändå behövde rengöras. Ställde även in nån kopp med vatten för att inte överbelasta magnetronen. Funkade som sagt inte alls, vattnet blev varmt men flugorna var opåverkade så jag blev helt enkelt tvungen att ge dem sin välförtjänta amnesti. Öppnade alltså luckan och ut flög de, men deras ättlingar har kanske muterade självlysande monsterögon idag?? ;-)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...