Amanda31 21 Postad 7 Juni , 2013 Behöver man ha en huvudsäkrining och huvudströmbrytare till startbatteriet? Eller räcker det om man har detta till underållsbatteriet dit alla apparater (navutrustning, värmare, kyl, radio) är kopplade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Juni , 2013 Behöver och behöver. CE-reglerna säger att det ska finnas huvudbrytare. Även om man inte behöver följa dem så kan det vara en lämpligt. Huvudsäkring? tja 100 spänn för att skydda mot en elektrisk katastrof? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 8 Juni , 2013 Om man tvekar att montera en klassisk huvudbrytare, så finns ju alternativet att montera in en sådan polsko med integerad frånskiljare. Då kan man vid behov enkelt frånskilja batteriet utan verktyg. Säkring på startmotorkretsen...? Det tror jag aldrig jag har sett vare sig på bil eller båtar. Hur skulle det funka på vintern t.ex. när batteriet i stort sett går kortslutet för att orka dra runt motorn? Dessutom skulle man ju få ett extra oönskat spänningsfall i startkretsen. Men kanske om batteriet är riktigt stort och startmotorn ganska liten att det skulle gå att arrangera, men som sagt, jag har aldrig sett det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 8 Juni , 2013 Självklart ska du ha en säkring på startmotorkretsen, inte en huvudbrytare. 80 -100 A kan vara lagom. En brytare kan du ha på förbrukarsidan om du tycker att det behövs. Allt detta finns på Skyllermarks hemsida, läs och ta del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Juni , 2013 Fast jag skulle nog dubblt säkringen 150 - 200 A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Juni , 2013 Huvudbrytare i batterikabelskon är smidigt. Tyvärr verkar de inte finnas i en kvalitet som håller i en båt enligt vad som skrivs. Användning av huvudsäkring i startkretsen är något som diskuterats flitigt på senare år på internationella siter. Enigheten om att detta är vettig är mycket stor. Tiderna och kunskapen ändras, förr hade ingen flytväst när de åkte båt heller. Båt och bil är olika. Båtar ska ha huvudbrytare, bilar har det inte, jo de som är veteranbilsförsäkrade måste ha. Hur det fungerar i -20 gr kanske någon med erfarenhet av detta kan berätta om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Juni , 2013 Du behöver inte avsäkra motorkretsen enligt gällande regler. Att du sedan ändå kan göra det är en annan sak... Jag själv har både en brytare och en 400A bladsäkring i startmotorkretsen fast jag är väl medveten om att vill det sig illa går säkringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juni , 2013 Jag gillar känslan av att stänga av mina huvudbrytare när jag lämnar båten. Ingenting kan lämnas påkopplad av misstag. Säkring till startmotor. Som sagt ett debattområde eftersom det är svårt att räkna ut exakt hur mycket startmotorn drar. (Men vi pratar allt mellan 100-400 A) Man vill INTE byta säkring i grov sjö medan båten sakta driver mot klipporna efter att säkringen gått vid ett startförsök... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser