Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Amanda31

Batterikoppling - serie eller parallellt?

Rekommendera Poster

Har landat i slutsatsen att jag på min one off halvtonnare behöver ett extra underhållsbatteri. Eller två extra. Bör jag parallell- eller seriekoppla dem? Har sett lite olika bud. Är särkilt intresserad av hur solcellsladdning och motorladdning funkar på de två alternativen.  Prövade seriekoppling för ett par år sedan, men då slutade skiljereläet att fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl inte seriekoppla, då får du ett 24V-system och det är inte bra för något, om det inte är gjort för 24V. Eller har du tänkt använda 6V batterier?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej tolv volt gäller. Det visste jag inte. Jag ska alltså parallellkoppla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp. Parallellkoppling = samma Volt men dubbla Ah (vid lika batterier), serie = 24V och Ah som i ett batteri. Tre batterier ger tredubbla Ah eller 36V o.s.v.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var ju det löst. Hur fungerar motor- och solcellsladdning när man har flera batterier? Något att tänka på där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på hur ditt elsystem är uppbyggt, motorkrets, skiljerelä o.s.v. Själv har jag en Battery Brain och alla batterier kopplade i en bank. Har inte förstått vitsen (utom i speciella fall) med att åka omkring med ett tungt batteri som bara använd till att starta motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu två batterier. Ett startbatteri och ett underhåll. Men snart två eller flera underhåll. Skiljerelä mellan start och underhåll. Funkar bra. Solcell till regulator som är kopplat till underhåll. Osäker på om den laddar startbatteriet alls. Antar att solcellen inte alls laddar startbatteriet eftersom skiljereläet finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det bara att koppla in de nya batterierna parallellt med det gamla förbrukningsbatteriet. Det råder lite delade meningar om hur skadligt/mindre bra det är att blanda nya och gamla batterier, men där får du googla. Jag behåller min åsikt, så slipper tråden bli så lång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett vad man anser om gamla/nya batterier blandat så skall man ha så lika batterier som möjligt. Dvs blanda inte olika ampere-styrkor och olika teknik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt batteritillverkarna kan man blanda olika stora batterier utan problem bara man inte blandar olika typer. När det gäller att blanda olika gamla batterier kan man säga, jag det går men det är inte optimalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då flera batterier kopplats i serie, parallellt eller serie/parallellt så skall ersättningsbatterierna vara av samma storlek, typ och av samma tillverkare (om möjligt).

http://batteriexpressen.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är äl ingen nackdel om trådar blir lång - inom rimligheternas gräns.

Vilken var nu din uppfattning?

Det är ju ingen nackdel att få en problematik belyst från olika håll och synsätt.

Om min batteribank var ett år, skulle jag kompletera med ytterligare batteri utan att tveka. 

Var batteribanken tex 5 år hade jag nog varit myckt tveksamt att kompletera med ett nytt batteri. Nu skulle det ju kunna lösa ett akut problem om jag satte dit ett nytt batteri, men jag hade nog bytt alla om jag hade en konstaterad kapacitetsminskning. 

Hade jag satt dit ett nytt batteri i en i övrigt gammal bank, hade jag bytt även det batteriet när jag skulle byta de andra batterierna så småningom. Det halvgamla batteriet kunde jag ju haft i min bohusjulle tex om det inte var slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med du, men orkade inte skriva så mycket :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt i senare citat. Olika kapacitet (Ampere-timmar)  kan man blanda. Men inte olika typ.

typer är vanliga öppna batterier, slutna, optima, gel...

Som sagt ålder finns det olika åsikter om. 5-8 säsonger har nämnts som max livslängd för ett batteri i en båt. Är batterierna i den klassen så är det inte ett extra batteri utan utbyte som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...