Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
AlexanderJ

Shetland Custom 17fot

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt min första båt, en Shetland Custom 17fot med en Penta alchimedes 55hp.

Jag undrar om jag kan dra en tub med den, eller kan kan jag ju, men blir det kul?

Och jag har hört att Penta-motorerna har en strypning som man kan ta bort för att öka effekten, stämmer det. Eller vad behöver man byta annars?

Mvh

Alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att 55 och 70hp är samma motorer bara olika förgasare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då skulle man altså kunna byta förgasaren rakt av? eller det kanske inte passar 55 kåpan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det sitter väl trippelförgasare på dessa motorer vill jag minnas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det stämmer. Det sitter en trippelförgasare.

Men har även läst att det finns en strypning i avgassystemet på 550:an som man kan ta bort och då ska man kunna komma upp i 63-65hp istället.. Får kika på det:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej där. Gör härmed mitt första inlägg nånsin på MG....hoppas det blir rätt nu.

Dessa Pentamotorer har jag åkt mkt. 55'orna & 70'orna(egentligen 53 resp 68 hk) med gjutjärnsblock har dock dubbla förgasare, inte tre st..

Mkt riktigt är det som vanligt med Pentorna att det är storleken på förgasar arrangemangen som skiljer.

Avgasrören skiljer även dem. Mina har however varit så utbrunna att jag aldrig kunnat sätta fingret exakt på vad som skiljer dem åt.

Topplocken förekommer spekulationer om att ena varianten skulle ha mindre förbränningsrum men jag har då aldrig sett några olika varianter på dem.

De är alla långrigg. De kortrigg som trots allt finns, är alla omgjorda med resultat att sjövatten-nivån hamnar lite väl långt upp i avgasröret med effektförlust som följd.

Byte av förgasare är annars mkt riktigt det första man ger sej på för att få lite bättre snurr på det hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...