Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
JamesBond

Går det inte lite sakta? (Crescent 480 S + 70HK Mercury 700 -80) ink. video

Rekommendera Poster

Nu får ni rätta mig igen, men växeln lägger jag ju i genom att föra det stora handtaget framåt, det rycker till en aning etc.

Det enda jag kan göra då är ju att fortsätta föra det framåt och inget mer.... Eller har jag verkligen missat något här? Det tar stopp ungefär när det når 90graders vinkel, at trycka det mer framåt går ju då inte. Hm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, ja då verkar det som om du verkligen har full spett på reglaget iaf.

Sätt reglaget på fullt järn 90grader, kolla förgasarna om spjällen står vidöppna då o meddela oss här för att stilla om inte annat min nyfikenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska försöka komma ut idag, men tiden.....

Jag öppnar kåpan, jag bör ju se förgasarna någotsånär i närheten av varandra va? Får nog köra ur båten och lägga den längsmed en brygga istället för att stå med fören in i platsen, känns enklare att mecka runt då.

Projekt 1 blir att få loss hela kåpan.

Jag ska även köpa en ny slang mellan tank och motor. Jag märkte att det är lite lite glapp i anslutningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jänkarna?? Du är väl inte inne på betalforum?

Gå in på denna länken:http://www.mercruiserparts.com/selectModels3.asp?type_id=MAR sök upp din motor via serienummer, vet inte om du har 3cyl eller 6 cylinder.

Där har du många fina sprängskisser på din motor så kommer du att förstå lite mer hur uppbyggnaden ser ut.

Skruva väck locket till förgasarna och för gasen i botten, öppnar spjällen fullt? då ser du iaf om reglaget är riktigt, annars är det bara att söka vidare.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, slangen är vanlig problemkälla. Vid torrsprickor i den eller i blåsan suger motorn i sej luft ist. för soppa och får ryckig gång och blir orkeslös i allmänhet.

Köp ingen billig skit här nu. Till andra båtprylar klarar man sej långt med typ Biltema men just slang & blåsa krävs kvalitetsprylar.

För 10-talet årsedan sålde Biltema ett kit med slang & blåsa i grått gummi som inte tålde bensin... Första säsongen gick det bra men till säsong 2 hade det förvandlats till spröd bakelit och blåsan sprack första gången jag klämde på'n & bensin rann utmed armbågen..

Poängen med detta inlägg är alltså att det inte bara är priset som skiljer på såna här prylar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkesprylar är inte heller alltid vad det lovar, köpte ett komplett slang+ blåsa kit tillverkat av mercury förr förra året och den blev helt full med torrsprickor och väven var på väg att fnasa sönder.

Priset var 250-300kr och för Biltemas motsvarande 70kr vilket jag köpt sedan dess. Kan då inte se någon tendens till några torrsprickor eller sprödhet.

Kanske bara råkade få tag i ett dåligt exemplar när jag köpte kvalitetsslangen vad vet jag men dyrast är inte alltid bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag inser att det inte är Bilbutrick's gråa slang du köpt då.

Dålig kvalitet kan ju vara ojämn kvalitet också, ena exemplaret bra, det andra dåligt.

Slang och blåsa är dock sådant man får räkna med några års mellanrum att få byta.

Det var allvarligt att märkesblåsan inte höll längre än 2 år. Dubbel livslängd mot min gråa, men ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

D vet jag inte, dom hade bara en sort men den är grå iaf.

Märkesslangen höll inte ens 2 år utan bara ett och det är för mej inte acceptabelt i det prisspannet.

Vet att solen tar mycket stryk men har man utombordare med fast tank och slangen alltid på plats borde tillverkaren ha med i beräkningen att gummit bör tåla lite.

Numer har jag alltid en i reserv i båten ifall nåt skulle gå knas.

TS får ursäkta om tråden slirar över lite ;0)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok

Var ute igår. Med reglaget helt nedfält så gjorde vi i alla fall stadiga 18-21knop med tre vuxna och ett barn. Behöver inte gå så mycket fortare men ändå. Ska testa den en sväng ensam idag med. Båten planar väldigt lätt.

Kollade aldrig under kåpan etc. Utan vi startade ocv testkörde.

Gick bättre än vanligt så vi pinnade på och det gick kanon.

Skalm dock självklart kolla det andra när inte dottern är med ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerr prima. Men något är klurigt.

Det går lika fort med fyra pers i båten som med två. Gör ca 27knop.

Tack för all hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid toppfart så skiljer det inte så mycket om ni är 2 eller 4.

Så är det på min båt med, däremot kan det vara trögare att få upp den i planing med 4-6 pers gentemot 2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...