Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
JamesBond

Går det inte lite sakta? (Crescent 480 S + 70HK Mercury 700 -80) ink. video

Rekommendera Poster

Båten är av nyare snitt, 2001 och går väldigt fint i vattnet.

Motorn skall vara genomgången, kyler bra vad jag kan se på strålen och känns inte varm på kåpan. Går bra så snart han är igång (Upplevts lite svårstartad ibland men det handlar nog mer om en vanesak gällande gasens läge, och motorn är ju inte purfärsk)

Hur som helst - var ute på första turen igår och båten kommer väldigt snabbt upp i maxfart.

Jag har dock bara mätt hastigheten med 88sea vis GPS och den visar runt 13knop, max noteringen var på 17,8 men då hoppade den... Förstår att detta inte är allt för tillförlitlig men de andra båtarna susade runt i 8or känndes det som, och vi var 3 vuxna i båten.

G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett klipp när vi nått maxfart

http://m.youtube.com/#/watch?feature=youtube_gdata_player&v=TWpqh9xItPA&desktop_uri=/watch?v=TWpqh9xItPA&feature=youtube_gdata_player

Ett klipp på tomgången

https://www.youtube.com/watch?v=DWYEAscBgts&feature=youtube_gdata_player

Klipp på hur det rör sig i motorn

https://www.youtube.com/watch?v=Hs9I30Pfr7w&feature=youtube_gdata_player

Kanske hjälper detta något, jag vet ju tyvärr rätt lite om äldre 2takts motorer. Tyvärr fixar jag inte att göra länkar, inga standardkoder fungerar och jag ser ingen link eller andra knappar från ipad men copy paste går ju ;)

Tacksam för all input!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din båt bör göra minst 30 knop med 70hk Ser ut som att det går runt 15 knop i filmen.

Svårt att avgöra på filmen men det låter som att motorn inte varvar så mycket på full gas har du kontrollerat att full gas på reglaget verkligen motsvarar full gas på förgasarna under motorkåpan?

Skulle också kunna vara fel propeller på motorn. Titta på det stansade numret på propellern, vad är det för storlek och stigning? Motsvarar de originalpropellern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår att det är svårt att avgöra det med filmerna, jag lade mest upp dem som referens. Men det stämmer ganska bra med vad GOLNASS mätte upp, ca 13,8 snittade vi.

Propellern är helt ny i princip och byttes av Mercury servare (Karlsro, Norrköping) så jag förmodar att den är rätt, men får ju kolla det.

Motorn startar enklast på 3/4 gas som sen vrids ner då den annars varvar upp ordentligt (självklart kanske men hellre för mycket info än för lite).

Får undersöka reglagen, men är ju ingen mekaniker, men får helt enkelt lära mig och fixa en ordentlig manual, bör ju finnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute en sväng. Nu har vi koll på starterna, vid nästan fullgas hoppar den igång mer eeller mindre direkt. Går fint på tomgång med.

Helt klart något med reglaget, frågan är hur man fixar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du lossat motorkåpan ännu och tittat på om reglageviren är korrekt justerad?

Eller tiltat upp motorn för att komma åt och se stigningen på propellern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nae, ska kolla det imorrn eller så. Vi teståkte bara en kort sväng och solade lite idag. Med tre vuxna män och en 3 1/2åring så gjorde vi maximalt 9knop.

Propellern måste vara korrekt, och att motorn inte varvar upp ordentligt kan väl inte ha med propellern att göra? Jag har dessutom svårt att se att de skulle satt dit helt fel propeller.

Jag återkommer i tråden när jag kollat reglaget, om det nu skulle vara propellern, orkar du lite kortfattat förklara hur det påverkar det hela vore jag oerhört tacksam. Självklart hänger jag med i storlek kontra kraft/rpm den gör, men är det något annat?

Läser om en uppsjö olika problem , förgasare som sitter ihopkleggade och sådär, inte suger soppa m.m. Men denna går ju bra, förutom att den går sakta, går fint på tomgång med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varvtalet på motorn påverkas i allra högsta grad av propellern. Det är framförallt stigningen på propellern som påverkar. Stigningen ex 15tum eller 22tum anger hur långt propellern teoretiskt förflyttar sig i vattnet på ett varv. En propeller med större stigning tar sig alltså en längre sträcka i vattnet, vilket gör att med samma motor teoretiskt får en högre toppfart. Kruxet är just det att större stigning också kräver mer kraft. En för stor stigning medför då att motorn inte orkar varva. Man brukar säga att en tum i stigning motsvarar ca 200rpm på varvtalet. Därför är det viktigt att välja en propeller efter användning. Lägre stigning om man vill ha bra acceleration och kunna plana med tung last eller för vattenskidåkning. En större stigning om man vill åt högre fart och lägre förbrukning och ofta åker lätt lastad. Sök på forumet det finns mängder med trådar om propellrar. Dock måste man oavsett propeller hamna inom det rekommenderade varvtalsområdet för motorn. Sedan finns även det där med diametern på propellern men då blir det för avancerat för min kunskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lider med dig, så jäkla illa nu när sommarn e här.

Kolla så de inte sitter en box på elektroniken för då kan de va den som hälsat hem.

Gissar att du kollat att draggen e upp, hände grannen. Jisses va vi garva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha. Jodå, ankaret har jag i fören.

Min plan är att börja felsöka så all tändning och annat kablage sitter som det ska. Sedan kolla så spjället öppnar upp som det ska, kontrollera wires och eventuellt justera det hela. Skall även byta slangen med pumpen mellan tank och motor. Hittar jag inte felet och löser det den vägen så vettifan om jag inte får köpa en trailer och köra in den till varvet.

Bra start på båtägandet :)

Jag återkommer med propeller info, står det på foten så att säga?

h tackar för förklaringen hur det fungerar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värt att tänka på är att problemet kan bli mycket värre av att använda båten då den inte fungerar korrekt.

Om det rör sig om en propeller med stigning som är betydligt högre än vad som är original och motorn inte orkar upp i varv, finns stor risk att den sotar igen om man fortsätter köra. Är det bara reglaget som inte drar gasen hela vägen är det inte farligt att köra med.

Ta av kåpan, lossa eventuellt flamskydd eller luftfilter som sitter på förgasarna så att du kan se spjällen inne i föragasarna. Utan att starta motorn drar du gasreglaget framåt till maxgas. Har spjällen öppnat fullt? Är de helt Horisontella? Om inte har du hittat felet, då handlar det om justering eller ett felaktigt gasreglage.

Detta tar MAX 5 minuter att undersöka.

Den hårda sanningen är tyvärr att man måste kunna skruva om man skall ha en 30 år gammal utombordare ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå! Är ingen teknisk imbecill, handlar bara om att lära sig. Felet är väl att båten ligger i vattnet och vi lånade min kompis bil då jag saknar dragkrok.... Så det blir ett projekt att dra upp den om jag måste. Därav är tanken att kolla så mycket det går utan att ha upp den, och måste den upp blir det att traila till varv.

Fick motorn på köpet i princip, tanken är att den i aalla fall ska hålla denna säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon! Då kommer du fixa detta utan problem.

Finns i princip inget som inte kan fixas med utombordare monterad på båten när den ligger i vattnet. Har själv bytt propeller, startmotor, tändstift, kabelstam etc. Med båten i vattnet...

Själv föredrar jag äldre 2-takt framför modern utombordare, just för att jag kan fixa allt som kan dyka upp själv och inte måste traila båten till varv och vänta på att de hinner felsöka och sedan betala 10000kr i jobb för något jag själv kunnat göra på en timma. Kör dock inombordare numera vilket är ännu mer lättskruvat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jg kan inget om motorer, jag är ki IT kille, men läsa ett elschema, vad en förgasare, cylinder etc. Sådant kan jag ju. Lära sig vad som kan orsaka vilket fel samt hur man åtgärdar känns inte som en omöjlighet.

Jag återkommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska ut nu och lösa felet.... Hoppas jag. Tydligen halvklurigt att få loss motorkåpan på den här motorn, har ni några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såhär ser det ut när man drar i reglaget

https://www.youtube.com/watch?v=Hs9I30Pfr7w&feature=youtube_gdata_player

Skruven slår ju i kanten som ni ser men tittar man på det som rör sig i toppen så finns det ganska långt kvar att dra så att säga, vilket känns lite märkligt men det kanske ska vara så?

Kan även säga att det börjar röra på sig först när gasen står rakt upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut på filmen som att inte gasen går i ändläget. Den översta skruven som går mot kåpan är förställningen av tändningen den skall slå ut max innan full gas vilket den ser ut att göra, Nedanför p den yttre armen finns en skruv till som borde reglera ändläget på spjällen i förgasarna den ser ut att ha en bit till innan den slår i ändläget. Av någon anledning får du inte full gas.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Mikael!

Precis min tanke. Tittar man på filmen så finns det ju bra med utrymme kvar för det som sitter i den ljusa plastskenan kvar att glida i. Och om man tittar på förslitningen så har det tidigare dragit hela vägen.

Jag är oerhört tacksam för all hjälp i ärendet, jag lär mig sakta men säkert, även om förarbevis kursen tagit upp en del tid så jag inte hunnit kolla på detta så mycket.

Ska se om det går att justera på något vis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tidigare nämnts ser det ut som att förtändningen justeras korrekt men att det inte blir full gas. Vad sitter det för gasreglage på båten? Är det anpassat till just denna motor? Om reglaget är i maxläge men inte ger större rörelse än så här på gasviren, är det sannorlikt ett felaktigt gasreglage som är boven.

Hur ser det ut där växel och gasvire (från gasreglaget) är kopplade på motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska vara korrekt reglage.

Har laddat upp resterande bilderna jag har ink reglage bilder.

Finns i Dropboxlänken ovan. Den bilden när man ser att reglaget står rakt upp är till för att visa när det börjar röra på sig där inne, och den där man ser det röda i toppen är hur Debaser ut inne när reglaget står i det läget.

Jag kan ju tycka att det borde reagera tidigare, och att det borde dra längre där inne så att armen böjer sig i länken och drar ''anslutningen'' som sitter i skenan i botten?

Ska skruva upp själva reglaget imorrn, tanken var aytterst jag skulle göra det häromdagen men vädrets makter ville något aannat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag chansar bara här och med risk för att framstå som en idiot...

Motorn känns väldigt varvvillig och stark när man lägger i backen, trotts väldigt lite gas på reglaget.

Jag kan ju i princip inget om detta, men kan det på något sätt sitta bakofram?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av bilden att dömma så är det spaken för varmkörning som du andvänder som gas, tryck ner den och för den stora spaken som du växlar med framåt och neråt så får du nog fart på murklan, den lilla spaken skall bara andvändas som tomgångshöjare vid kall motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eventuellt stora skämmskudden på här, Men jag var tämligen övertygad att den skulle stå i ca 1/3 uppfält läge vid körning, dvs när jag för växeln framåt och sedan går det ju i regel fortare ju mer man trycker på med den stora spaken (Så fungerar tex. Min Kompis Yamaha)

Fäller jag ned den helt efter att motorn fått gå varm någon minut och växeln är i så är jag tämligen säker på att motorn dör,Men jag felsöker..... Får väl bjuda alla på tårta här i värsta fall...

Någon amerikan sade att det lät som den bara tänder på tvåcylindrar, men jag vet inte jag, och det blir nog utanför min kunskap och chans att lära sig att felsöka det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den lilla spaken är som sagt bara friläges-gas för att varmköra båten, den bör inte ge riktigt full gas med denna i maxläge, så om det var denna ni drog upp och ner på filmen förklarar det varför motorn inte fick full gas.

Denna skall vara helt nedfälld då du kör, dör motorn med denna nere är tomgången för låg eller något annat fel.

Reglaget ser korrekt ut, och det går i princip inte att koppla fel på back/fram däremot kanske det är kopplat så att växelväljaren sitter på gasen och tvärt om.

Kolla vire-anslutningarna på motorn innan du skruvar upp reglaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då börjar vi där.

Och jo, Vi pillade bara på den lilla nu, det var första gången jag hade öppet och drog i något samtidigt.... Fyfan vad pinsamt, haha!

Denna tråd kommer nog tyvärr bli årets mobbningsläge, men jag bjuder på det och har någon vägarna förbi Stegeborg/St Anna så bjuder jag självklart på en liten kall och makrillmacka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte riktigt, har du endast använt frilägesgasen när du kört? Förklarade inte förra ägaren hur reglaget funkar?

Kan inte minnas att man kan lägga i växel med frilägesgasen uppe på mitt reglage, det blir väl spärrat till neutral då...

Hoppas du får lite mer knop ute på det blå nu då ;0)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej nej, inte bara använt det, men det har inte alls varit nedfällt.

Växeln har ju matats i så det hoppar till och ju mer jag tryckt dessto fortare har det ju gått men den har som på filmen ovan inte varvat mer eller gått fortare.

amerikanerna är övertygade om att den bara går på två cylindrar, att packningar läcker eller att kompressionen är fel. Det är dock rent o torrt, stiften nya och inte blöta i toppen.

Ska ut imorrn och gå igenom aallt jag kan samt ta en tur. Det är ju nödvändigt att lära sig detta såklart men det är lite trist nu när man inte vågar använda båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är stora spaken, dvs den man lägger i växel med, som måste stå på fullgas(max framåt så spaken ligger horisontalt) för att motorn skall gå och starta så tyder det endera på att reglaget borde tajtas till ngt...vilket ni verkar ha varit inne på...alternativt att motorn får för mkt soppa.

Normalt är det tomgång alt. obetydligt över tomgång man startar med och ofta med choke.

Kan hända det skrivits redan men jag hängde inte med riktigt i tråden.

Smått pinsamma saker brukar hända landkrabbor när de sjösätter första gången. Jag har sett folk med felmonterade styrväxlar så båten svängt åt motsatt håll mot man svänger... Ngn hade monterat reglagevajrarna fel så när han skulle vara smart o dra ner båten från trailer'n det sista genom att backa...o inget hände...gav han full gas och båten hoppa upp på tvären på trailern igen..

Själv har jag sjösatt utan att stoppa i dyvikan(en slags bottenplugg) varpå båten blev väldigt seg att få upp i planing - är det bra eller dåligt ?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill absolut inte vara elak, men Jänkarna förutsätter nog att det har gasats med rätt reglage och att du redan kollat och avskrivit de grundläggande eventuella problemkällorna. ;)

Det kan mycket väl vara kass komp eller att den bara går på 2 burkar etc. Men det finns mycket annat att testa innan detta.

Nästa gång du är ute, varmkör du med handgasen, fäller ner denna helt efter någon minut. Då lägger du i växeln och ger lite gas genom att skjuta det stora reglaget framåt. Motorn orkar inte alltid med växeln i när varvet är som lägst om detta är fallet får du vara snabb och föra den stora spaken framåt lite mer så att motorn ger lite gas direkt efter växeln lagts i.

När ni kommit ut en bit ger du full gas genom att föra det stora reglaget framåt och nedåt så långt det går. Ibland krävs att man skjuter reglaget förbi horisontalläge (neråt) för att erhålla full gas.

Återkom du du testat, lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...