Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
daun

Backslaget vill inte..

Rekommendera Poster

Nu behöver jag hjälp av de vise återigen.

Det är denna gång backslaget som strular. Det hela började med att det blev trögare och trögare att växla. Till slut idag så låste det sig helt och hållet och det gick inte rubba något (båten dundrade in i bryggan). Jag har monterat bort vajern och försökt växla direkt på armen men den sitter stenhårt. Vad är fel? Vad göra?

Lite information.

Motorn är en Volvo Penta Md1b. Jag är inte så kunnig på detta och i instruktionsboken står det att det finns två typer av backslag men jag är nu osäker på vilken det är. Den ena sorten (tror den heter RM) har ett eget oljesystem och skall vara lite mer avancerad om jag förstår det rätt. Den andra varianten (MS, som jag har trott att jag har) har ett oljesystem sammankopplat med motoroljan så man inte byter de separat. Jag har därför endast bytt motorolja i vinter. 

Det sitter alltså helt fast. Tankar och ideer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det tidigare backslaget heter RB och har gemensamt smörjsystem med motorn. Det senare heter MS och har egen olja.Om det är MS du har så är troligen orsaken till ditt problem att låsringen i bakkant på axeln i backslaget har lossnat och axeln har drivits in och fastnat i främre kugghjulet. En vanlig orsak om man haft backslaget isär och inte bytt låsringen eller att man kört med för litet olja.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...