Malla59 0 Postad 6 Juni , 2013 I dag gick jag ca 2 timmar för motor och märkte av en otäck lukt i ruffen. Lokaliserade stanken till batteribanken. Alla tre batterier kokade och ett av dem var ordentligt varmt. Har en VP 2020 maskin. Vilka tänkbara fel finns? - Laddregulator? - För lite vatten i batterierna? - ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 Juni , 2013 Laddregulatorn. Överladdning. Knallgas bildas och det var den du luktade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malla59 0 Postad 6 Juni , 2013 Snabbt svar - tack! Du låter bergsäker. Så du tror inte att för låg nivå av vatten i batterierna kan orsaka samma fenomen? Tror du att laddräläet är inbyggt i generatorn? Finns det något enkelt sätt att mäta att regulatorn inte fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 6 Juni , 2013 Överladdning gör att vattnet kokar bort. Vattnet försvinner inte av sig självt. Mät laddström och polspänning när motorn går. Är det rätt kopplat? Nya motorer kompenserar för spänningsfall över laddfördelare. Är denna givarkabel inkopplad rätt? Läs instruktionsboken och försök följa hur det är draget från generator till laddfördelare och batterier. Kokade alla batterier eller bara en av bankerna, start eller förbrukning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 Juni , 2013 Har råkat ut för att en cell i ett batteriet har blivet kortslutet, Batteriet blir dä ett 10 volts batteri och blir då överladdat, med näsan lokaliseras vilket batteri som skall ersättas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malla59 0 Postad 6 Juni , 2013 I och med att alla tre batterier kokade så talar det väl för laddningsregulatorn. Landströmmen orsakar ingen kokning. Men vid motorgång så bubblar det. Ska jag demontera generatorn och ta med den till en mek, eller är det bäst att jag tar hit en gubbe som kollar på plats. Jag har inte någon koll på vad jag kan göra annars med min multimeter och dåliga elkunskap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 6 Juni , 2013 Mät batterispänningen vid laddning. Ganska/helt säkert har du för hög laddspänning. Sedan är det upp till dig att bedömma vad du klarar av att göra själv, be kompis/bekant på plats eller anlita firma. Jag har för mig att i original på 2020 så sitter regulatorn och kolen i en enhet på generatorn och enkelt kan bytas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malla59 0 Postad 7 Juni , 2013 Tack Excel319, spänningen ligger på runt 14volt vid motorgång. Det känns normalt efter vad jag läser på forumet. Hälsar Malla (Excel 319 nr 36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 7 Juni , 2013 Jag antar att du redan kollat nivåerna i batterierna och fyllt på med dest vatten. Nästa steg blir att mäta vilospänningen på varje batteriför sig. Koppla loss jordanslutningen och mät med multimetern över polerna. Är det 12.7 volt så är det fulladdat. Under 12 volt betyder problem... Hur gamla är batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser