Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Malla59

Avbruten seglats

Rekommendera Poster

I dag gick jag ca 2 timmar för motor och märkte av en otäck lukt i ruffen. Lokaliserade stanken till batteribanken. Alla tre batterier kokade och ett av dem var ordentligt varmt. Har en VP 2020 maskin. Vilka tänkbara fel finns?

- Laddregulator?

- För lite vatten i batterierna?

- ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddregulatorn.

Överladdning.

Knallgas bildas och det var den du luktade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabbt svar - tack! Du låter bergsäker. Så du tror inte att för låg nivå av vatten i batterierna kan orsaka samma fenomen? Tror du att laddräläet är inbyggt i generatorn? Finns det något enkelt sätt att mäta att regulatorn inte fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överladdning gör att vattnet kokar bort. Vattnet försvinner inte av sig självt. 

Mät laddström och polspänning när motorn går. Är det rätt kopplat? Nya motorer kompenserar för spänningsfall över laddfördelare. Är denna givarkabel inkopplad rätt? Läs instruktionsboken och försök följa hur det är draget från generator till laddfördelare och batterier.

Kokade alla batterier eller bara en av bankerna, start eller förbrukning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för  att en cell i ett batteriet har blivet kortslutet, Batteriet blir dä ett 10 volts batteri  och blir då överladdat, med näsan lokaliseras vilket batteri som skall ersättas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att alla tre batterier kokade så talar det väl för laddningsregulatorn. Landströmmen orsakar ingen kokning. Men vid motorgång så bubblar det.

Ska jag demontera generatorn och ta med den till en mek, eller är det bäst att jag tar hit en gubbe som kollar på plats. Jag har inte någon koll på vad jag kan göra annars med min multimeter och dåliga elkunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät batterispänningen vid laddning. Ganska/helt säkert har du för hög laddspänning. Sedan är det upp till dig att bedömma vad du klarar av att göra själv, be kompis/bekant på plats eller anlita firma. Jag har för mig att i original på 2020 så sitter regulatorn och kolen i en enhet på generatorn och enkelt kan bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Excel319, spänningen ligger på runt 14volt vid motorgång. Det känns normalt efter vad jag läser på forumet.

Hälsar Malla (Excel 319 nr 36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du redan kollat nivåerna i batterierna och fyllt på med dest vatten. Nästa steg blir att mäta vilospänningen på varje batteriför sig. Koppla loss jordanslutningen och mät med multimetern över polerna. Är det 12.7 volt så är det fulladdat. Under 12 volt betyder problem... Hur gamla är batterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...