Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Sebastiaaan

För slö motor?

Rekommendera Poster

Hej , har köpt en Crescent 500 styrpulpet med en mariner 28hk på. är helt ny på det här med båtar men trodde jag skulle kunna dra en tube med hyffsad hastighet men de går riktigt segt. Har inget jag kan mäta exakt knop med men de går riktigt sakta. Även utan tube går de riktigt sakta och känns som motorn är orkeslös. Vet att min båt är gjord för Kortriggad motor men jag har en Långriggad motor på gör det så stor skillnad ? Har funderat på att höja akterspeglen men känns inte lönt om båten ändå går så sakta. Motorn är nyservad och ska gå som den ska enligt han jag köpte den av .Tacksam för all hjälp / Ny båtägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn kanske är i klenaste laget, men jag tycker du ska testa några gratissaker.

Först. Om motorn inte har eltrim/tilt så har den säkert en pinne långt ner på fästet som den låser mot. Den pinnen går nog att justera i ungefär fem lägen, altså fem olika hål. Om den nu sitter långt ut kommer motorn gå bra när båten har fått upp farten, men den kommer vilja gräva ner sig från start. Testa i så fall att sätta den på hålet närmast eller näst närmast akterspegeln istället. Då kanske den orkar med lite bättre.

Nästa sak. Jag förmodar att din motor sitter fast med två tvingar, istället för med genomgående bultar som lite större motorer? Du kan säkert få plats med en distans som du lägger på akterspegeln, och så får motorn vila på den. Inte för högt så det blir ostadigt såklart. Tvingarna måste ju givetvis fortfarande låsa.

Har du genomgående bultar borde det ju gå att höja hela motorn några hål.

Vidare har det mycket med lastning att göra i en så liten båt. Är du ensam när du kör så kanske det är svårt att göra något, men är ni flera så se till att dina gäster sitter ganska långt fram och trycker ner fören på båten.

Lägger till lite här: En tub ska väl för övrigt inte så speciellt fort. Det kan gå undan rejält har jag förstått i kurvorna på en sådan, så tänk på det. Hastigheten kan du ju mäta med gps'en på mobilen. Finns många gps-test-program som gör det gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stor motor rekomenderar du att jag slänger på den då ? tyckte att 28 hk borde räcka men sen så kan jag inget om båtar/motorer heller.

Ja det stämmer den går att justera , ska prova den i olika lägen och se ifall det gör någon skillnad :)

Japp den sitter med två tvingar har provat att sätta en pinne som var 3 cm tjock där emellan men då gick de inte att spänna den så bra. vet inte om man sätter en pinne på 1.5 cm om de gör någon märkbar skillnad ?

Jag har provat att köra ensam och med en passagerare men jag tyckte de inte var någon jätte stor skillnad , riktigt slö med eller utan passagerare.

Ja vet inte hur snabbt man ska köra med tube  men de är ju roligare om de går lite fort :) som de är nu så kan man stå upp i tuben utan att hålla i sig. Ska mäta upp hastigheten nästa gång med min mobil o se exakt hur snabbt det går

Är jätte tacksam för alla tips o tricks kan som sagt ingenting om båtar o motorer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten är väldigt platt under så borde din motor räcka för att få upp den i plan utan större problem. Är den v-formad kanske det är lite underdimensionerat.

Motorvalet borde vara ganska rimligt, men om det är på gränsen så gör ju tuben inte saken bättre om man säger så.

Men om du tycker att motorn känns orkeslös även utan tub så kanske något är fel på motorn. Tycker du att motorn verkar normal i övrigt?

Får den upp farten till slut, eller går det aldrig fortare?

Finns ju olika propellrar som antingen gör båten starkare men långsammare eller vise versa. Kanske är någon som har bytt propeller någon gång?

Angående höjningen av motorn. Den stora plattan över propellern ska sitta någon centimeter över understa kanten på akterspegeln. Allting som sticker ner i övrigt bromsar bara farten. Sen om det gör hela skillnaden beror väl på. Men går det inte att höja så går det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

40-50 Hk blir perfekt  60 funkar också,, går hyfsat snabbt ensam, men har kraftreserv vid tunglast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crescent 500 verkar vara gjord för lite mindre motorer och därmed inte anpassad för vattensport eller snabbare hastigheter.

Ring är nästan lika tungt att dra som vattenskidor om personen som åker är lite större. Rimlig motor på 5-meters båt anpassad för vattensport är ca 70-90hk, dock tror jag inte att just din båt är lämpad för mycket större motor än du har idag.

Blev själv trött på att min 60hk motor kändes för slö på en 4,3m båt då vi drog ring/vattenskidor/wakeboard...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej , tack så mycket för alla tips , motorn är nyrenoverad enl förra ägaren och den ska gå som den ska men man vet ju aldrig , men har bestämt mig att de blir en ny båt med lite mera krut i. Tack för all hjälp / Ny båtägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...