Minona 2 Postad 6 Juni , 2013 Hej! Körde min VP B20 130hk men tyckte att den drog för mycket bensin, plus att den luktade bensin. Helt okunnig om förgasarna dubbla Solex PA1, plockade jag av flamdämparen och konstaterade när jag startade att det smårann bensin ur ett böjt rör överst i förgasaren, som jag tror kallas spridare, men det kom bara ur den ena förgasaren. Kan någon hjälpa mig utifrån denna otydliga förklaring eller jag behöver förklara mig mer. Varför kom det bara ur den ena kranen (röret) och jag tyckte att den förgasaren det pumpade bensin ur röret tycktes ha läckt utvändigt också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisus_von_batte 4 Postad 6 Juni , 2013 Hej, Börja med att byta nålventilerna i båda förgasarna. Det är dom som stoppar bensintillförslen när flottören har nått sitt maxläge. http://www.misab.se/59860717.php Brukar vara dom som strular..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Juni , 2013 Hej, hittade en video-instruktion som kanske kan ge litet tips. Finns även en pdf på sajten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 7 Juni , 2013 Tack för snabba svar och tack för instruktionsvideon. Jag har nu fått det till att fungera någorlunda, men att ställa in dubbla förgasare är inte det lättaste. Ställde in på gehör och skall snart ut å testa hur det blev. Finns det någon som själv lyckats justerat in dubbla solex och kan tipsa om enkla knep så tar jag gärna emot tipsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 2 Juli , 2013 Hej igen! Var nere vid båten idag för att försöka spela in en film för att illustrera.http://www.youtube.com/watch?v=CrsOdTtG6Ts Här ser ni hur det går till, först startar jag utan att använda accelerationspumpen (som vi förut felaktigt kallade choke) och då går den inte alls. Sen tar jag några tag med pumpen för att få i bränsle då startar den men kör endast på det bränslet man tillfört. Idag tog jag av röret som går från bränslepumpen och såg ifall det kom bränsle ifrån pumpen, det gjorde det. Vet inte ifall det är rätt mängd eller så men det kom ifallfall. http://www.youtube.com/watch?v=EvFDyHhxx-E Följde röret ända till förgasarna där det går in med en banjoskruv. Och där var inget stopp. Bränslefilter har alltid suttit på och rengjorts varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Juli , 2013 Först ett varningens ort att labba med soppa öppet i motorumet så där kan lätt leda till en smäll när du kör med starten. Soppa mängden som kommer från pumpen är på tok för liten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser