Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Minona

Akut hjälp, tack!

Rekommendera Poster

Hej! Körde min VP B20 130hk men tyckte att den drog för mycket bensin, plus att den luktade bensin. Helt okunnig om förgasarna dubbla Solex PA1, plockade jag av flamdämparen och konstaterade när jag startade att det smårann bensin ur ett böjt rör överst i förgasaren, som jag tror kallas spridare, men det kom bara ur den ena förgasaren. Kan någon hjälpa mig utifrån denna otydliga förklaring eller jag behöver förklara mig mer. Varför kom det bara ur den ena kranen (röret) och jag tyckte att den förgasaren det pumpade bensin ur röret tycktes ha läckt utvändigt också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar och tack för instruktionsvideon. Jag har nu fått det till att fungera någorlunda, men att ställa in dubbla förgasare är inte det lättaste. Ställde in på gehör och skall snart ut å testa hur det blev.  Finns det någon som själv lyckats justerat in dubbla solex och kan tipsa om enkla knep så tar jag gärna emot tipsen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Var nere vid båten idag för att försöka spela in en film för att illustrera.

http://www.youtube.com/watch?v=CrsOdTtG6Ts

Här ser ni hur det går till, först startar jag utan att använda accelerationspumpen (som vi förut felaktigt kallade choke) och då går den inte alls.

Sen tar jag några tag med pumpen för att få i bränsle då startar den men kör endast på det bränslet man tillfört.

Idag tog jag av röret som går från bränslepumpen och såg ifall det kom bränsle ifrån pumpen, det gjorde det. Vet inte ifall det är rätt mängd eller så men det kom ifallfall.

http://www.youtube.com/watch?v=EvFDyHhxx-E

Följde röret ända till förgasarna där det går in med en banjoskruv. Och där var inget stopp.

Bränslefilter har alltid suttit på och rengjorts varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först ett varningens ort att labba med soppa öppet i motorumet så där kan lätt leda till en smäll när du kör med starten.

Soppa mängden som kommer från pumpen är på tok för liten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...