sunimod 0 Postad 6 Juni , 2013 Måste be om hjälp. Snälla ni jag har ett jättproblem Båten planar inte och ändå gjort precis som man ska. Va kan va fel? Monterat proppen nu så den går runt och sjösatte Rydsen i morse. Sedan en sväng me polarn me i båten. Puttra runt en sväng så motorn skulle bli varm och gav sedan skea. Som vanligt röt den friskt och gött men inget händer. Panik gick inte fortare ändå och den som brukar stegra sig rejält i början. Nu inget. Motorn vrålar men inget händer. Skit åså. Polarn garva men det gjorde inte ja, pinsamt. Va kan va fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 Juni , 2013 Ha du tage upp ankaret? Annas kan man få problem asså... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FlipperTom 0 Postad 6 Juni , 2013 Kollat så att den tänder på alla cylindrar? Tändkablarna isatta? Hade det problemet själv på första rundan för året, lät ganska bra på tomgång och låga varv, men när jag skulle dra på och lägga den i plan ökade inte varven just nå(morrade lite högre bara) och segade bara upp några knop till. Sen när jag kom till hemmabryggan började jag kolla och såg då den lösa kabeln till tändstiftet.. Gick normalt efter den blev satt tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 6 Juni , 2013 Bra tips, ska kolla. Bytte stift i vintas men kan ju va nåt sånt. Satte i platinum stift i Marrinern för han skulle gå gött. Men han låter grymt gött som den brukar. Men kollar ändå. Eller kan de va nått me proppen eller motorn. Polarn gissar på att impellern ä slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 6 Juni , 2013 Hehe, Festerfjord, tror du ja e helt pantad eller. Ankare har man ju inte de heter dragg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 6 Juni , 2013 Propellern är ju redan avhandlad så den kan det ju rimligen inte vara. Kvar blir ju alltså impellern. Kom du ihåg att ta ut den år lådan och montera i den innan du sjösatte? Ligger den kvar i byrån har du stött på patrull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frisken 0 Postad 6 Juni , 2013 Hej! Det är inte vulkningen (osäker om det är rätt benämning) som släppt. Alltså gummi grejen mitt i propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 6 Juni , 2013 Haru vaxat båten undertill. e ju så att vinterns kyla kan ha gått in i skrovet och fryser vattnet runt båten, blir den ju tung då å då blire ju svårt att få den till planing asså ! Polering och vaxning av botten underlättar ju friktionen de me ju ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 6 Juni , 2013 Det kanske är luftfuktigheten som trängt in i propellerlådan under vintern och gjort metallen mjuk, så att bladen viker sig när du gasar. Du kanske glömde lägga i påsen med silika gel. Det är jättesvårt att bedömma med handkraft om propellern blivit mjuk, för vi är ju inte till närmelsevis så starka som krafterna blir när du gasar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 6 Juni , 2013 Jag tror att du är tvungen att köra in motorn igen, just Mariner är kända för att samla på sej en jävla massa komp under vintern och det är med största sannolikhet det som bromsar. Jag brukar få värma med tex gasolbrännare på toppen varje säsong så själva materialet utvidgar sej sen går den utav bara den ;0) Värt att testa kanske? Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 6 Juni , 2013 Har försökt kolla så gott det går när båten ligger i vattnet, Panik kan inte se något fel. Får inte va proppen som ä kass. Den som va så bra. Ompysslad i vinter och isärplockad och rengjorde före ja satte pån. Dratt in nu till höger o vänster och den verkar sitta. Tack för hjälpen att få ordning pån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 6 Juni , 2013 Nä inte lufta den har varit som vanligt i vinter. Kan det vara nått med oljan för växellådan? Racing kvalitet men kan den bli för tuff, asså för mycket vrid? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 6 Juni , 2013 Säg inte att ja måste köra in igen. En sån plåga. Fick ja göra när motorn var ny. 5 minuter på 1000 varv, sen 5 minuter på 2000 var åsso vidare upp te 4000 å sen ner igen. Men det gjorde susen, Varvar nu 8000, men lite trimmad. Chippad från USA, fixat via grannen som hjälpt mig me de. En manick som nu sitter på tändningen. Liten lampa som blinkar men gör dunder. Men så problemet me att den inte planar Kan de va nått att proppen inte greppar? Att den kalviterar? För mycket vrid? Grannen påstår att proppen e fel och borde vara av stål. Nu är vi osams. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 7 Juni , 2013 Jag hade också det där USA-chippet. Först på min Scott Atwater 67:a sen på en West Bend. Köpte det när jag var över o kolla på Elvis `74. Du har helt rätt i att det gör dunder men lampan ska inte blinka! Den ska lysa hela tiden över 5300 varv. Tror du har felet där. De hade bara germaniumtransistorer då. Byt till nya i kisel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 7 Juni , 2013 Elvis, nu blir jag så där mjuk. Vilken hjälte. Så jävla bra han e. Nä nä, inte va, han är fortfarande kung även om han e me änglarna nu. Bäst e Are you lonsome tonight då blir ja nästan fuktig i ögat. Har givetvis den på vinyl. CD sån skit blir aldrig samma. Visst är man ensam en hel del och då blir de ofta Elvis eller någon gamma lme Johnny Cash, va sägs om Folsom Prisom Blues, va den duger än. Men tillbaka till ditt tipps. Va ute och koppla bort chippet för att testa. Japp, där är det något som e skumt. Nu planar den men gör inte mer än 40-45 knop. Förra sommarn ca 60 knop. Nått har alltså hänt me chippet i vinter. Vi har haft en hel del norrsken här men det borde inte påverka då jag lindat in motorn me folie före vintern. Men jäkligt bra tipps, nu har jag något att grepp om. Tackar du är en jäkel på motorer. Nån som vet vart man kan få ett chipp lagat? Beteckning: AX-PRO-454590, MERCURY & MARINER - ONLY FOR RACING. BATCHNO: 1123 Ser inte ut att var gjutet så det borde gå att laga. Kolla efter shema på internät men hitta inget. Säkert hemligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 7 Juni , 2013 På canadensiska forum kan man läsa att just BATCHNO: 1123 var känsliga för långa och kalla vintrar. Det var något med att genom att det är racingchip så klarade de inte att vila så länge. Det finns ett uppdaterat chip som heter 2123 och det klarar de canadensiska vintrarna mycket bättre. Det kanske är idé att försöka komma över ett sådant på ebay. Vi kanske kommer att få fler långa och kalla vintrar här hos oss också. Det kan gå att rädda 1123-chipet om man har det i ugnen 12 timmar i 45 grader och sedan belyser det med en uv-lampa i 5 dagar. Kan vara värt ett försök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 8 Juni , 2013 Då finns det en chans ändå. Gött. Kollade på ebay och hittade lite. Öppnade lådan och då ser det ut precis som på bilden från ebay men annan dekal på chippet. Tror du man vågar köpa ett sånt chipp? På mitt chipp står det Don otre move Låter nästan Italienskt du vet Don Corleone, han maffibossen. Men texten e lite suddi så. Men ska även testa ditt sätt. Låter locket vara av och kör på. Ugnen hade 50 grader som första så det blir strax före där. Stenkoll för ja stoppa även me en stektermometer. Inget slarv här inte. Digital så det blir precis 45 grader. Stoppa in boxen klocka 8 så då ska den ut 8 ikväll, precis före Prinssessbröllopet börjar. Hon e grann den men gubben hennes ser lite sleten ut, han har nog legat i. Hehe Sedan har grannen en sollampa så den ska ja över och låna. Sen jäklar va spännande de ska bli å se om det hjälper. För locket ska la vara å? Ananrs funkar de ju inte me sollampa på chippet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 8 Juni , 2013 NEJ,NEJ, NEJ, inte hela boxen, då går det år pipan. Klockan är snart åtta, så skynda dig att ta ut boxen. Har du tur kanske den går att rädda. Jag trodde du skulle kolla på Google innan du lade in allt i ugnen. Har du otur nu så blir det en komplett box du får köpa :-(( Å andra sidan så ger de nya boxarna +10 knop och det vid samma varvtal. Förstår inte hur det går till, men tester pekar på att det stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 14 Juni , 2013 Lite status nu. Inte kul. Blev klar me sollampa nu imorse. Jäkla krydda i grannens sollampa må ja säja. Dekalen på chippet har flagnat och bubblat sig. Går inte läsa ett skit mer va det ska stå där. När lampa slogs på så såg ja va texten va Don otre move hehe de va ju Do not remove Tur ja inte renoverade den. Sedan på me locket och montera in den på motorn igen. Sedan provkörde jag och grannen båten vid 10 tiden ida. Gamla goa soundet va tebax. Pigg som en pilsk tiger. Varmkörde lite och sedan va de dags för test. Ga skea (full gas för stadsbor som läser) Och motorn bara vråla som en vilde, jubel. Men ändå blev de ingen direkt fart. Så small de te och motorn varva som en tok. Försökte snabbt dra ner på gasen men då gick gasreglaget sönder. Ble kvar på full gas och motorn illrusa. Sedan en stor smäll i motorn och så rök det. Stendog. Skit osså. Vi fick ringa till grannens grabb som fick bogsera hem med sin lilla båt. Nu har vi undersökt och hittat en del. Först proppen. Den är borta, ja det sitter lite delar kvar av navet men resten e väck. Min fina propullse. Då va det klart va som först small och varför motorn rusa. Sedan kollat på motorn. Ett jäkla stort hål i sidan och den går inte dra runt. Va kan ha hänt? PANIK vi som ska ut och åka i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 14 Juni , 2013 Du har väl inte glömt att olja in alla tofterna med syntetolja? Häll litet sågspån på oljan så får den bättre grepp. Båten kommer gå som en raket på stereoider. Själv oljade jag in svärmor, men hon gick inte fortare för det??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 14 Juni , 2013 Näru, olja in svärmor, snarare tjära och fjädrar men då måsta man börja med munnkavle. Hehe. Men de hjälper inte ho kan säkert buktaleri åsså. Hon låter både på in och utandning. Konstaterat att motorn e kass. Veven krökt och vevstake gått av. Proppen e grundorsaken helt klart. Å propplåda, nej aldrig mer. Säkert den som orsakat allt nedrans elände. Nä nu blir det att leta nytt. Tipps mottages tacksamt men de ska vara rejält me power. 2-takt eller 4-takt spelar ingen roll då ja inte e miljömupp. Grannen påstår att ja ska ha en med stålpropp och inte mer me plast. Kan nog vara så att han har rärr ändå men de kommer ja aldig att erkänna för honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser