Humlan 0 Postad 18 Februari , 2005 Jag funderar på att sätta mig och skapa lite här hemma i vintermörkret. En komplett dynsats till min båt kostar 3500kr. Är det värt besväret att sy egna på den gamla husqvarnan eller blir det bara konstigt så man får göra om det fyra gånger? Risken är ju att man till slut har köpt material för mer än vad originalet kostar. Tacksam för tips och idéer. Viktor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 18 Februari , 2005 Hej En bra start kan vara att läsa tidningen Praktiskt Båtägande från oktober 2004. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 18 Februari , 2005 Hej du! Din fråga är ju i det närmaste omöjlig att besvara. Självklart kan du sy själv, men det handlar ju om att du skatycka att det är roligt. Vet ju inte vad du har för båt, men 3 500 låter inte så farligt. Jämför med hur mycket du måste arbeta för att få ihop 3 500,- Jag har sytt kapell till ett par båtar och bytt undersidor på galondynor. Är bara en glad amatör!!!! Självklart syns det att det är hemgjort, men gillar man att fundera och fixa är det en tillfredsställelse i sig. OBS dock att om vi pratar galon är det ett icke-förlåtande material. Syr man fel har man en hål-rand att reta sig på framöver... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 18 Februari , 2005 Tjena Viktor! Hur dina kunskaper och händighet är kan bara du svara på, men personligen tror jag att om man är normalhändig så klarar du av det utan några större problem. I synnerhet om det är till din HR-båt eftersom den har ganska rena linjer. Inte så mycket inpassningar hit och dit. Den är nog en tacksam båt att sy dynor till om man inte är alltför van. Min sambo har sytt dynor till en HR 455 Sport en gång i tiden. Ett tips är att se till att dynan inte blir alltör tunn och mjuk. Den blir lite skönare att sitta på om du får den lite hård och tjock annars slår det igenom utan någon stötmottagande effekt om det går lite vågor.Man ska vara rädd om lilla stjärten! :-D För att inte tala om sittoften! :-D (Om stjärten är av den övergödda sorten behövs kanske ingen dyna!) Vi valde vanligt skumgummi och kapellväv, men det är lätt hänt att den blir lite för mjuk även om man går upp i tjocklek. Sedan monterade vi med gummiband så att den satt fast även vid full fart utan att någon satt på den. Ingen åverkan på båten alltså. Det finns ju en tätare sort av skummgummi och det är nog bättre. Men dyrare. Så värst mycket pengar sparar du i så fall inte jämfört med att köpa nytt. Å andra sidan är en tunn (billig) dyna mycket bättre än inte alls. Är du osäker kanske du har någon i din närhet/bekantskapskrets som kan sy eller som kan komma med tips? Lycka till....det här fixar du galant! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Humlan 0 Postad 19 Februari , 2005 Hej Vänner, Tack för snabba svar. Det är klart att en stor anledning till att sy dom på gamla bettan är att jag gillar att fixa själv. Visar det sig att man inte sparade en krona på det så har man iaf haft ett kul projekt och kan stolt visa upp sitt verk. Varningen om galon uppskattas, ska vara försiktig. Roddarns tips om gummiband är lika enkelt som genialt. På originaldynorna sitter det tryckknappar och då måste man ju snickra på båten. Var får jag tag på materialet till rimliga pengar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser