Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Druttster

Måla primer

Rekommendera Poster

Hej igen.

Kommer med lite mer frågor som jag inte riktigt lycktas luska ut än.

Jag håller nu på och laminerar och spacklar lagningar under båten.

När jag sedan skall måla med epoxiprimer, räcker det att torka ordentligt med acetone eller behövs något mer rengörande?

Som jag har förstått det så behövs ingen ytterligare färg ovanpå primern sedan, eller? Den kommer bara att ligga i sötvatten, någon enstaka tur i saltvatten.

Jag är väldigt tacksam för hjälp och tips som jag får och fått här.

Tack

//David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du under din nya epoxi?

Jag tror absolut du skal ha något ovanpå en primer. En primer är en grunnfärg.

Kolla vad Internaional och eller Hempel sejer i sina vägledningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag inget platsningsproffs men jag har försökt sammföra råd från sådana när jag plastat. Mina hål har plastats upp med glasfibermatta. När detta byggts upp i linje med resten av materialet har jag penslat på lite epoxy på in- och utsida. Därefter lär man låta det torka ett värre tag. Sedan planerar jag nu att endast prima med epoxygrund. Bottenfärgen har väl ingen annan effekt än att hindra påväxnad - har man ingen sådan klarar man sig på epoxyprimerns, som faktiskt är det vätskydd materialet där bakom behöver.

Så om jag uppfattar dig rätt så gör vi ung. lika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vi gör precis lika fast jag använder lamineringsepoxi och glasfiber och inte plast. Jag har också fattat det så att bottenfärgen bara har den funktionen som du beskriver. Vad har du tänkt rengöra med inan du målar primer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aceton är väl grundpelaren i dessa sammanhang. Men gällande just epoxylaminering så har jag läst på någon sida att man innan acetonet ska tvätta av med citronsyrablanding eller ättika just före acetonet. Minns ej den kemiska förklaringen till varför, men det står ju ättika i skafferiet så det är väl bara att gnida lite med detta före acetonet.

Hoppas det räcker för rätsida på problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man spola av botten med färskvatten innan man kör acetone och lackar epoxiprimern? Det är epoxilagningar men på vissa ställen är glasfiberväven framslipad.

Jag vill få bort allt slipdamm för det sitter ju fasen överallt.

//David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du kan spola med färskvatten, jag gjorde så att jag endast torkade rent med aceton (den utan olja) då givetvis. Acetonet tar med sej slipdammet bra.

Jag valde att bottenmåla på min epoxigrund, själva epoxin i sej är inte uv beständig så den kan börja att krita sej och anta en annan nyans.

Dock inget som försämrar den tänkta funktionen på epoxin utan bottenfärg men man ska väl ha lite att göra innan våren kommer oxå?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...