vatterskum 0 Postad 5 Juni , 2013 Hej, skulle vara tacksam för tips på en bra första båt till en nybörjare på segling, har kollat runt på blocket 20 fot och uppåt. Prisbilden ligger mellan 10-20, kanske 25 Har 3 knoddar som jag hoppas vill hänga med ibland,dom brukar gilla fart i vår lilla utter plasteka med 6 hästars Johnson. Då tjoas det när vi drar på!! Själv har jag fastnat litegrann förr för den låga RJ 85, spontant är den läcker på nåt sätt. Även om man är total nybörjare så har jag nån fånig bild av vatten och fart, när det gäller segling.( lite närhet till vattnet.) Hoppas någon har nåt bra tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 5 Juni , 2013 Var planerar du att segla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vatterskum 0 Postad 5 Juni , 2013 Det kommer nog att bli mestadels vättern beroende på hur det utvecklar sig, givetvis lockar tanken att kunna smaka både ost och väst kust salt så småningom. Troligtvis kommer jag att segla mestadels ensam, därför vill jag gärna ha allt inom räckhåll från sittbrunn. Vad är kostnaden för att fixa alla fall till sittbrunn? Givetvis bör båten vara någorlunda smidig att manövrera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 5 Juni , 2013 Kan inte svära på kostnaden men tycker snarare att det är regel än undantag att man dragit ner fallen till sittbrunnen numera. Fart före komfort --> H-båt. Men vill du ha det lite mer ombonat med pentry så skulle jag sikta mot RJ eller IF eller motsv. Lägg in ditt prisintervall och upptagningsområden på blocket och köp inget under 24 fot - då blir du bara trött på det ändå. Betala gärna lite extra för schyssta segel - att byta dessa kommer annars att vara din största kostnad - så till vida du inte åker på något dolt fel som inte går att förutse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vatterskum 0 Postad 5 Juni , 2013 Tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 5 Juni , 2013 Sen, innan någon anmärker, kanske inte H-båten är för den novisa, men du kan ju faktiskt hamna i det läget att du inte har grejer nog att bli mer avancerad. Har du ett intresse så kommer du att bli vass eftersom du kommer att segla mycket och testa mycket, men då krävs det att grejerna har vissa trimmöjligheter och en bra basfart för att inte lessna från början. Detta är alltså min helt personliga uppfattning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 5 Juni , 2013 Hej! Jag föreslår en Campus 650 eller Campus 6.6. Då kan du traila båten mellan vättern, östkusten och västkusten på ett enkelt och bekvämt sätt. Båttypen är dessutom enkel att hantera själv. Fast prisbilden ligger högre än dina krav, räkna med ca 45.000 - 100.000. mvh 2mas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vatterskum 0 Postad 6 Juni , 2013 Jepp det blir lite för mycket pengar. Tack ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 6 Juni , 2013 Ett tips är en maxi 68 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 7 Juni , 2013 IF. Sticker inte djupt, klarar grundstötning, behöver inte revas så fort det brallar lite och - framför allt - ni seglar med stil och skönhet... Är du inte så prestandeinriktad klarar du dig med lite äldre segel tills vidare. en pålitlig utombordare är ett bra tips, finns massor begagnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vatterskum 0 Postad 9 Juni , 2013 Tack för tipset, det finns ju lite båtar att välja på som sagt, tiden räcker inte till att kolla alla båtar. Men fördelen är ju att priserna är förhandlingsbara många gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 11 Juni , 2013 Det viktigaste är nog att testa lite innan man köper. När jag köpte min första båt och även fortsättningsvis så var det mycket komfort och enkelhet som blev drömmarna. När man läser så finns det många som skriver att köper du xxx så kommer du sjunka eller inte klara av eller vad det nu är köp xxx en sådan har jag. Men jag personligen skulle lärt mig mer fortare samt njutit mer om jag köpt en båt som är oförlåtande och har mycket trimmöjligheter på en gång. Nu är inte det ett generellt råd då väldigt många tycker backstag checkstag osv är bängligt och besvärligt. Men PROVA dig fram. Upplevelsen är ofta väldigt annorlunda på havet och framför datorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser