Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Martin-Winga29

Funktion skiljerelä biltema/skyllermarks?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Hybro:

 

Jo...  skulle det så att säga, koppla ihop startbatteri med två urladdade förbrukningsbatterierna, så kommer motorn inte att orka varva upp över tomgång. Det kan den inte ens nu med bara två förbrukningsbatterier. Startladdströmmen är uppemot

70 A.

 

 

Vad har du för monstergenerator som kan ladda 70A redan på tomgångsvarv ?!?  Vad den då kommer kunna ladda vid sitt maxvarv (=påstämplad märkström) är nog rekord 🙄.

 

Dessutom får jag inte ihop det, 70A vid 12V är ändå inte över 2hk (högt räknat t.o.m.), en last du säger din motor inte klarar att övervinna.

 

Låter som du har något gravt dimensioneringsfel på kraft/storlek/utväxling på motor/generator....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

 

En bastard! Som jag hade liggande till förmån för original 30 A. Byggde fästen. Har likadan reservgenerator i reserv med på båten, likaså en startmotor. 

 

Mazda 626 70 A (Mitsubishi) 

Kompakt.

Växlad 1:3, d v s snurrar 3 ggr snabbare än motorns vevaxel. 

Ombyggd inre kylfläktar. 

Balancerad. 

6 spår multiribbremskivor. 

Mycket kompakt. 

 

Oavsett varvtal på generatorn, så lämnar den givetvis inte högre ström än vad den är konstruerad för. Gör din det? 

Spänningsreglering valbar enligt nedan. 

 

Yanmar YS-motorer 1-cyl, 12 hp

diesel, har mycket dåligt vridmoment på lågvarvsområdet. Alltså förmågan att öka varvtalet från ett till ett annat. Alltså från tomgång, eller snarare startvarvtal. 

(Samma med en 4 hp Solo för 40år sedan. Då stoppade jag in en vässad tändsticka mellan kontakterna på den rent mekaniska laddningsregulatorn till 60 A Amazon-generatorn.) 

 

Men när den en gång, fått upp varvet, strax över tomgång, och sedan ned till detta, så funkar det bra, med ett visst stånk, som indikerar att generatorn får jobba efter ordning. 

 

Laddar fint, när jag efter det jag slutit brytaren för spänning till laddlampan. Väljer själv när jag vill börja laddningen, av orsaker jag skrev i tidigare inlägg. 

 

NU 70 A utan varmgång i generatorn. 

Laddar för det mesta två parallellkopplade 75 Ah AGM, med initialström på max vad generatorn ger. Går ned efter ca 15 minuter till dryga 50 A, och då är det sedan lugnt. Töff, töff, töff.... 

 

Laddströmmar mätt med tångamperemeter och BM1. 

 

Laddspänning kontinerligt justerbar med brytare och schottkydioder mellan B± och sensingång på generatorn. 

 

Valt att ladda för fullt redan på tomgångsvarv, för då drar motorn minimalt med diesel. 

Typ någon dl i timmen.

 

0.8 liter i timmen vid marsfart 5 knop. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...