IngemarE 3 605 Postad 1 Juli , 2019 (redigerade) 11 timmar sedan skrev Hybro: Jo... skulle det så att säga, koppla ihop startbatteri med två urladdade förbrukningsbatterierna, så kommer motorn inte att orka varva upp över tomgång. Det kan den inte ens nu med bara två förbrukningsbatterier. Startladdströmmen är uppemot 70 A. Vad har du för monstergenerator som kan ladda 70A redan på tomgångsvarv ?!? Vad den då kommer kunna ladda vid sitt maxvarv (=påstämplad märkström) är nog rekord 🙄. Dessutom får jag inte ihop det, 70A vid 12V är ändå inte över 2hk (högt räknat t.o.m.), en last du säger din motor inte klarar att övervinna. Låter som du har något gravt dimensioneringsfel på kraft/storlek/utväxling på motor/generator.... Redigerad 1 Juli , 2019 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 1 Juli , 2019 (redigerade) . En bastard! Som jag hade liggande till förmån för original 30 A. Byggde fästen. Har likadan reservgenerator i reserv med på båten, likaså en startmotor. Mazda 626 70 A (Mitsubishi) Kompakt. Växlad 1:3, d v s snurrar 3 ggr snabbare än motorns vevaxel. Ombyggd inre kylfläktar. Balancerad. 6 spår multiribbremskivor. Mycket kompakt. Oavsett varvtal på generatorn, så lämnar den givetvis inte högre ström än vad den är konstruerad för. Gör din det? Spänningsreglering valbar enligt nedan. Yanmar YS-motorer 1-cyl, 12 hp diesel, har mycket dåligt vridmoment på lågvarvsområdet. Alltså förmågan att öka varvtalet från ett till ett annat. Alltså från tomgång, eller snarare startvarvtal. (Samma med en 4 hp Solo för 40år sedan. Då stoppade jag in en vässad tändsticka mellan kontakterna på den rent mekaniska laddningsregulatorn till 60 A Amazon-generatorn.) Men när den en gång, fått upp varvet, strax över tomgång, och sedan ned till detta, så funkar det bra, med ett visst stånk, som indikerar att generatorn får jobba efter ordning. Laddar fint, när jag efter det jag slutit brytaren för spänning till laddlampan. Väljer själv när jag vill börja laddningen, av orsaker jag skrev i tidigare inlägg. NU 70 A utan varmgång i generatorn. Laddar för det mesta två parallellkopplade 75 Ah AGM, med initialström på max vad generatorn ger. Går ned efter ca 15 minuter till dryga 50 A, och då är det sedan lugnt. Töff, töff, töff.... Laddströmmar mätt med tångamperemeter och BM1. Laddspänning kontinerligt justerbar med brytare och schottkydioder mellan B± och sensingång på generatorn. Valt att ladda för fullt redan på tomgångsvarv, för då drar motorn minimalt med diesel. Typ någon dl i timmen. 0.8 liter i timmen vid marsfart 5 knop. . Redigerad 1 Juli , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser