Gäst sdk780 Postad 8 Juni , 2013 Eller i alla fall den bästa ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 8 Juni , 2013 Jag har alla förbrukare på huvud... förlåt, del-brytaren. Motorn ligger inte över den. Inte heller solcellerna. Hade jag haft en automagisk länspump hade den inte heller legat över brytaren. Jag använder brytaren för att säkerställa att inget förbrukar batteri när jag inte är i båten, dvs när jag lagt till i hemmahamnen slår jag om del-brytaren och vet att inget är urladdat när jag kommer tillbaka. Vill jag döda hela elsystemet för att kunna mecka skruvar jag bort pol-skorna. Skulle inte våga lita på en brytare till det ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Juni , 2013 Man kan naturligtvis ha dubbla brytare, jag var inne på det. En brytare eller batterifrånskiljare på batteriet och en för motorns el, den senare med möjlighet att välja start resp husbatteri. När det gäller husbatteriet vill jag kunna bryta allt i det fall jag ska meka eller något verkar konstigt. Min huvudström är alltid på precis som hemma. Min elcentral har dvärgbrytare och där slår jag på/stänger av efter behov. Länspumpen är alltid på. Kylen oftast. Seglar jag dagtid är belysningen inte på. Osv. Enkelt och lättöverskådligt. Summa 14 säkringar i två IP65 klassade normcentraler. Vill man kunna sektionera så finns det 40A huvudbrytare för normcentral. Swan mfl kör med dubbla centraler: Navigation och Domestic. Givetvis gör jag så också. All Navigation bryts med en brytare. Det händer att jag hjälper folk med att koppla lite. Oftast är det ingen ide att bryta huvudströmmen därför att de kopplat förbi div apparater. Så för säkerhets skull plockar man polskorna. 3-4 st stående upp-och-ner i något trångt utrymme. Eilean/Gunnar beskrev hur det under en tur började komma rök från elsystemet. Han kunde snabbt stänga huvudbrytaren och leta efter problemet. I ett sådant läge vill man inte stå och lossa polskor. Kopplar man förbi huvudbrytaren så bör denna utrustning ha en egen huvudbrytare monterad bredvid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Juni , 2013 Varför krångla till livet i onödan, genom att sätta en extra batterifrånskiljare. Vill jag ha matningen helt spänningslöst gör jag som Peter K, fast jag lossar nog bara pluskabel som går från batteribanken till Huvudsäkringen. På det batteriet har jag en sån polsko som har en massa bultar att ansluta kablarna på, så det är ganska enkelt att lossa den aktuella kabeln. Batterifrånskiljaren till resterande föbrukning har jag för att göra allt annat spänningslöst utom det som jag vill skall fungera även när jag inte är i båten. Den batterifrånskilljaren är för övrigt sån där billig skit som jag förutom att jag kopplar ifrån centralen för förbrukningskretsen kan koppla förbrukninsbatterierna tilll startkretsen med. Skulle den krångla akut, så har jag säkert nån trådstump som jag medels nån gammal avlaggd linjetång kan vrida ihop så jag får fram spänning - det är jag inte alls orolig för. Jag har varit med om mycket värre i mörker, kyla och snöstorm där granarna fallit som furor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 8 Juni , 2013 Börjar det ryka från elsystemet löser förmodligen huvudsäkringen, eller säkringen för den aktuella gruppen gissar jag. Så jag är inte det minsta orolig för min koppling. Batteribanken ligger lättåtkomligt för meck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 9 Juni , 2013 Resonemanget är om ett vanligt generatorstyrt relä/skiljerelä drar nån ström från batterierna. Jaa, när det är tillslaget och kretsarna är ihopkopplade, alltså bara under körning av motorn och när laddning pågår och det är endast försumbara förluster, Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 13 Juni , 2013 På skiljereläts kopplingschema står det att röd bult skall kopplas till huvudbatteri och att den andra bulten skall kopplas till hjälpbatteri. Jag gissar då att huvudbatteri är samma som startbatteri. Rätt eller fel? Länk till relät: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-230_man.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Juni , 2013 Japp helt rätt Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Juni , 2013 Jag har varit med om mycket värre i mörker, kyla och snöstorm där granarna fallit som furor. Du har varit med om mycket du. Träd som byter art mitt i fallet? Från granar till furor? :-) :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 13 Juni , 2013 Det är rätt gissat, för hur vi än tycker själva så är nog huvudsaken att man kan starta motorn om man har en båt utrustad med en sån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rapid 0 Postad 29 Juli , 2013 Som toaen och säkert fler har påpekat så kommer inte biltemas relä att koppla ur så länge solpaneler håller uppe spänningen. Jag insåg just detta (lite sent då relät är köpt sen länge). Försöker se någon nytta med relät för annat än tillslag.. Missar jag något eller varför hyllas relät så mycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Juli , 2013 Fast Anders - du missade det lilla ordet som. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Juli , 2013 Biltema relät hyllas nog för att det är billigt och enkelt att koppla in. Och, det funkar. När strömmen från solpanelerna upphör sjunker spänningen och relät faller. Men, kommer man åt D+ på generatorn så är det bättre att styra ett relä den vägen. Hos mig har det funkat i 30 år i olika båtar och alltid med vanliga 40A relän. Men för kompisen som har snurra var ett spänningsstyrt relä perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteX 4 Postad 14 Augusti , 2013 Hittade denna intrassanta tråden om Biltemas skiljerelä. Jag testade hur det fungerar hemma i källaren. Egenförbrukning som jag mätte upp: Vid ca 12,2 V (brytaren öppen): 8,2mA Med brytaren stängd ca 250 mA, dvs det blir en värmeutveckling på lite drygt 3W. Mitt val är att inte montera detta som skiljerelä i min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Augusti , 2013 Och motsvarande mätvärden för skyllermarks relä är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 15 Augusti , 2013 Varför är det intressant, det är ju en hel annan typ av skiljerelä. Till eller från när den får styrspänning (i regel från D+) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Augusti , 2013 Så var det ja, ursäkta, men nu är jag vaken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
motormanne 0 Postad 21 Augusti , 2013 Men såhär da? Om man har solpanel: 1: skyllermark eller dubbla/trippla parallella reläer för laddning av både förbrukare o startbatteri då generatorn laddar. 2: Biltemas separator med bevakning på förbrukaren så att när SOLCELLEN laddar på bra, få ihopkoppling och ladd på startbatteriet också. Största vitsen skulle vara att även startbatteriet får solladdning för billig peng. Har själv solcell utan ihopkoppling med start, och det ger dålig spänning på start när båten inte används på länge... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 21 Augusti , 2013 Slutet läge, dvs en strömförbrukning om 3 W, har reläet bara när det finns laddning. Så funkar även Skyllermarks Bosch-relä, även om jag inte mätt upp förbrukningen för det reläet. Att det då går 3 W till reläet är inget större problem i förhållande till den laddning som kommer från generator eller batteriladdare. Så fort laddningen upphör övergår Biltema-reläet till öppet läge och då har elektroniken en förbrukning om 0,1 W, medan ett normalt dumt relä inte har någon förbruking alls öppet läge. Det finns reläer som växlar läge när de får en strömpuls och däremellan inte har någon förbrukning alls, Skyllermarks Bosch-relä är inte ett sådant. Jag hade förut ett Skyllermarksrelä men tog bort det eftersom det var ett rejält spänningsfall genom det, troligen pga brända kontakter. Numer har jag bara en batteribank som skyddas från urladdning med ett underspänningsskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Augusti , 2013 Har själv solcell utan ihopkoppling med start, och det ger dålig spänning på start när båten inte används på länge... Skaffa en 5-10W solpanel som bara underhåller startbatteriet. Inget krångel och startbatteriet är alltid laddat, även vintertid om solpanelen kan få lite solljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 7 April , 2019 (redigerade) Har bara en enkel batteriväljare. Kör nomalt allt, även startmotorn 2 x 5 sekunder / dag, på mina två parallellkopplade AGM. Skulle dessa mot förmodan vara allt för mycket urladdade, för att dra igång motorn, växlar jag just under startförloppet (5 sekunder) till det alltid fulladdade reservbatteriet. Inget tjafs med relän, som tydligen kan kopplas på måååånga sätt. Det ena alltid bättre än det andra. Solcellspanel och generator, laddar det batteri eller batterier jag valt med batteriväljaren. Så det så😋 Redigerad 7 April , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 April , 2019 Batteriväljare och reservbatteri? Varför krångla till det? Ett skiljerelä sköter allt automatiskt. Billigare också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 7 April , 2019 (redigerade) . Möjligt... Men nu var inte skiljerelän så jättevanliga för 40 år sedan, då båten byggdes. Om batteriväljaren är original, vet jag inte, men den sitter där. Inget mätbart spänningsfall. Funkar fortfarande bra. Lätt att hålla koll på vad som händer. Just i mitt fall, så blir det en kostnad, med ett skiljerelä...😉 Ska ändå överväga en uppdatering. - Vad är skillnaden mellan reserv- och startbatteri? D v s hur det nyttjas. Jo, ett startbatteri, används normalt mycket kort tid och kommer aldrig att cyklas, bara ligga i stort sett fulladdad hela tiden. Om detta är bra eller mindre bra för batteriets överlevnad är säkert disskutabelt. Anta att en större motor av någon anledning inte startar, och startbatteriet dras ur. Hur gör man då? . Redigerad 7 April , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 April , 2019 7 minuter sedan skrev Hybro: Men nu var inte skiljerelän så jättevanliga för 40 år sedan Jodå men då fick man ha ett vanligt bilrelä som matades från D+ på generaton. Som Skyllernarks men kostar 50kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel71 6 Postad 30 Juni , 2019 (redigerade) Hur blir det om man har ett skiljerelä styrt från generatorn (Skyllermarks) och man har dragit ur förbrukningsbatterierna och startar motorn? Reläet drar (sluter) och kopplar ihop en urladdad förbrukningsbank med en fulladdat motorbatteri. Låter i mina öron som det kommer bli stora strömmar mellan bankerna samtidigt som startmotorn behöver mycket ström. Finns det några risker med detta? När jag tänker efter tror jag min styrström kommer från tändningen och inte generatorn, vilket gör det lite annorlunda men samma princip... Redigerad 30 Juni , 2019 av Daniel71 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Juni , 2019 21 minuter sedan skrev Daniel71: Hur blir det om man har ett skiljerelä styrt från generatorn (Skyllermarks) och man har dragit ur förbrukningsbatterierna och startar motorn? Det blir en stor ström, ja. I värsta fall förstörs relät men jag tror inte jag varit med om det. Ett extra relä för några tior är bara att ha ombord. Det spelar ingen roll om relät styrs av tändingslås eller generator, det blir lika stor ström. Men ett helt urladdat batteri kan innebära döden för det och definitivt en förkortning av livet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel71 6 Postad 30 Juni , 2019 6 minuter sedan skrev bhemac: Det spelar ingen roll om relät styrs av tändingslås eller generator, det blir lika stor ström. Skillnaden blir att relät drar strax innan startmotorn startar, strömmen rusar först mellan batterierna sedan till startmotorn, vid tändningsalternativet. Eller strax efter den startat, först till startmotorn sedan mellan batterierna, vid generatoralternativet Kanske inte gör så mycket med denna rusande ström, men känns inte helt optimalt. Det senare alternativet känns spontant bäst. Men ett helt urladdat batteri kan innebära döden för det och definitivt en förkortning av livet. Ingen större risk, laddar förbrukningsbatterierna med 100W solcell, men en viss obalans blir det ju alltid innan startögonblicket. Har 2x165Ah AGM som förbrukning och 1x120Ah vått som start. Bankerna är hyfsat olika stora och av olika typ. Stor D6 motor som skall dras runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 Juni , 2019 (redigerade) Det blir en skaplig ström men inget dramatiskt eftersom potentialskillnaden mellan batterierna trots allt inte är så stor. Skyllermarks har publicerat en film på tuben om detta: Redigerad 30 Juni , 2019 av Eld- 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Juni , 2019 4 minuter sedan skrev Daniel71: Skillnaden blir att relät drar strax innan startmotorn startar, strömmen rusar först mellan batterierna sedan till startmotorn, vid tändningsalternativet. Är husbatterierna någorlunda laddade så kommer det att gå en mycket stor ström från husbatteri till startmotorn när den körs. Inget som jag tror någon rekommenderar. När generatorn börjar ladda så ger den inte full spänning direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 30 Juni , 2019 (redigerade) 2013-06-05 vid 18:13 skrev Gäst sdk780: Fördelen är ju att reläet inte är slutet i startfasen utan sluter först när laddning sker och kopplar ihop start och förbrukningsbatterier. Jo... skulle det så att säga, koppla ihop startbatteri med två urladdade förbrukningsbatterierna, så kommer motorn inte att orka varva upp över tomgång. Det kan den inte ens nu med bara två förbrukningsbatterier. Startladdströmmen är uppemot 70 A. Detta kan vara farligt i en besvärlig situation, när man kanske behöver motorkraft. Så jag har kopplat en brytare mellan D+ och laddlampan. Vilket gör att jag kan bestämma när laddningen ska starta. Funkar klockrent, såvida jag jag inte ger full gas, för då kommer laddningen igång ändå p g a kvarvarande remanens i rotorn. Men det kvittar, för då jobbar motorn redan över tomgång. Solcell kopplat via Maxpower, parallellt med generatorn. Batteriväljare ned fyra funktioner; förbrukningsbatteri - startbatteri (reservbatteri) - alla tre batterierna inkopplade - allt brutet. Inga krångligheter här... Och en startvev med välsmort handtag. Aldrig använt skarpt, bara testat. . Redigerad 30 Juni , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser