Potsork 0 Postad 5 Juni , 2013 Jag har en gammal Volvo Penta Md17c och tänker köpa ny motor, Nanni t:ex är det någon som vet något om Nanni Diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Juni , 2013 Finns ju flera märken att välja mellan, jag valde en Lombardini 4 cyl. helt annan gång än VPn som byttes ut som varit skakig under hela sin levnad. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Juni , 2013 Själv bytte jag en väl fungerande MD 17C mot en Nanni 4.038 Tycker själv det är ett stort lyft, känns dubbelt så stark som den gamla! Fästena passar rätt bra, jag satte en krallig bit stål i de gamla bulthålen och borrade nya för nya motorn. Passa på att rensa upp och måla motorrummet... Byt allt! Tänk också på att ny motor roterar åt andra hållet, så även om du behåller propelleraxeln så måste du byta propeller. Vad mer behöver du veta? Jag tror att alla moderna märken är lika bra... Beta är samma motor, sedan finns Lombardini och några till. Enda märket jag inte övervägde var VolvO. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Potsork 0 Postad 5 Juni , 2013 Måste man bygga om något i motorummet för att få plats med den nya motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Juni , 2013 Det beror på vad du väljer för motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Juni , 2013 Min nya Nanni är mindre än den gamla MD 17-burken. Smalare. Den väger mindre också... Ska se om jag har ritningar tillgängliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 6 Juni , 2013 Här har du lite mått för din motor idag, sök själv vidare... www.drevia.se/db/pdf/MD17C.pdf Och här är mått för Nannin http://www.nannidiesel.com/images/stories/Documentation/leaflets/engines/Feuillet%20N4.38%20ENG.pdf Har för mig att Nanni passade bäst av de motorer jag övervägde. Den var något smalare vid motorfästena, någon knapp enstaka centimeter, så jag bultade fast ett järn i det gamla fästet och sedan gjorde jag nya hål bara. Mot axeln kunde jag ju själv anpassa eftersom jag borrade nya hål. Och om du inte redan har en centaflex koppling är det mitt tips... Min gamla motor sålde jag till den här killen, han renoverar motorer. http://www.kjellhedman.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser