johzac 2 Postad 4 Juni , 2013 Fortsätter planeringen för min helrenovering (den är i allra högsta grad igång men jag befinner mig utomlands så just nu inskränks arbetet till planering och inköp - internethandel är underbart...). I min båt har jag en VP MD5. Jag ville egentligen bygga ett system med dagtank men lyckas inte få till utrymmet som jag vill ha. Överväger dock att byta till elektrisk bränslepump, av följande skäl: 1. MD5 är erkänt svårluftad, en elektrisk pump underlättar avsevärt 2. Finfiltret sitter monterat på näst sämsta möjliga plats (den sämsta var redan upptagen av kylvattenpumpen) med hänsyn till åtkomlighet. 3. Matarpumpen på MD5 tycks kunna ge upp med väldigt lite förvarning och sitter även den lite illa till för skruvande. Med en elektrisk pump kan jag montera dubbla filter (med vattenavskiljare, naturligtvis) på lättåtkomlig plats, alltså ta bort orginal finfilterhållare. Jag kan med pumpen underlätta luftning och jag kan enklare byta pump när den väl ger sig. Så långt allt väl. Frågor dyker ju dock upp. 1. Skall jag satsa på en sugpump, monterad mellan filtren och motorn, eller en tryckpump innan filtren, nära tanken? 2. Hur hög kapacitet behöver jag egentligen? Sneglar på en lite dyrare variant som har ungefär samma prestanda som de billiga på BT. 3. Behöver jag satsa på en finare pump eller skall jag nöja mig med en från BT och istället kanske behöva byta oftare (till och med köpa en extra och ha i båten?)? 4. Den elektriska inkopplingen är jag inte orolig för, den har jag koll på. Däremot funderar jag lite på läckoljelednigen. Den går ju nu på dummast möjliga sätt så att eventuell luft aldrig lämnar systemet, så blir det naturligtvis inte. Måste alltså dras tillbaka till tanken (?) - svarade ju egentligen redan själv på den. Så, vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 4 Juni , 2013 Jag hade exakt samma planer, se tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=464439 Nu blev det inte så, jag köpte till och med en pump på BT men det blev ju ingen vår i år så tiden räckte inte till. I stället satte jag en blåsa från en bensintank på slangen mellan tank och filter bara för att lätt kunna lufta efter filterbyte. Luftningen gick väldigt lätt jämfört med den lilla armen på matarpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 4 Juni , 2013 Bra tråd, synd att jag inte lyckas hantera sökfunktionen lika bra (trots försök). Blir ju inte avskräckt av det som skrivs i din tråd. Den huvudsakliga frågan som kvarstår är ju då egentligen vilket som är bäst, tryckande pump innan filtren eller en sugande efter. Personligen lutar jag åt tryckande då jag generellt ogillar att låta pumpar gå torra (även om de kanske tål det) och att jag på det viset borde kunna lufta enklare på filtren när de fylls upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Juni , 2013 Tryckande pump, inget bekymmer med lite otät bränslesystem, suger ju inte in luft utan trycker ut bränsle, motorn stannar inte när den bäst behövs. Bränslereturen till tanken som du så riktigt påpekar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Juni , 2013 De mekaniska bränslepumparna brukar ju ge upp med tiden. Att montera dit en elektrisk tryck-pump innan den mekaniska lägger av är smart. De elektriska brukar ju hålla ganska bra i bilar eller hur? Är man pessimistiskt lagd får man väl ha dubbla pumpar och kanske dubbla filter. Eller kanske en liten reservtank med egen pump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 5 Juni , 2013 Eftersom jag tycker om konceptet med både hängslen och livrem, även om det inte är en klädstil jag anammar, så ser jag dock en nackdel med den elektriska pumpen. Behovet av batterikraft. I min båt kommer det troligen att lösas med ett back-up batteri (blyack såsom i larmanläggningar o.dyl.) som är tänkt att vara förberett (färdigkopplat och med en uppsättning brytare för val av förbrukare) för att kunna ge reservkraft under begränsad tid till kritiska system i båten (VHF, lanternor, GPS och nu då bränslepump). Kopplingen kommer att medge vilken/vilka av förbrukarna som skall försörjas med hänsyn till den begränsade kapaciteten. Låter som det blir en tryckpump med en extra och varför inte den gamla mekaniska i reserv. Mitt system kan tyckas, minst sagt, överdrivet men jag gillar som sagt konceptet och att göra lite listiga lösningar. Blir det som jag vill så har jag en båt som i princip är redo för alla tänkbara situationer, det gör ju ingenting. På det temat så har jag även ritat in två brytare i motorrummet - en till startmotor (fjädrande) och nu en till bränslepumpen. Underlättar vid felsökning, luftning och säkert i ett antal andra situationer som jag ännu inte identifierat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser