Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
dingajollen

handpumpen på toaletten kärvar

Rekommendera Poster

Min manuella toalett i båten har en handpump, den började bli trög och nu har den blivit ännu trögare. Man kan inte pumpa längre utan att bruka våld.

Smörjde med ett vanligt smörjmedel som jag köpte på en motorverkstad. Blev bättre i cirka 2 dagar. Nu är det samma visa igen.

Vad smörjer ni med på handpumpskolven på toaletten när den är trög?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att slå i ett par deciliter matolja i skålen och pumpa, brukar göra detta för att vinterkonservera min toalett och pumpen går alltid mjukt och fint efter det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha det där hörs ju nästan som om du driver med mig....

Men det kommer väl inte upp till handpumpen om jag häller det i skålen? då går det ju bara ut igen?

Vattnet som pumpas in kommer ju från sjön? Och föremålen i skålen går ut i septitank eller till sjövattnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl klart att det passerar handpumpen, hur skulle det annars röra på sig? prova med olja får du se. Inne i pumphuset sitter det gummipackningar som är i kontakt med vattnet efter det har varit i skålen, dessa smörjs upp av oljan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla smörjer med matolja, inget skoj, kostar inget att prova, skulle det inte funka säj inget men skulle det ge ett bra resultat skriv här att westis gav dig årets bästa tipps.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Westfjord26 har helt rätt. Pumpen är dubbelverkande. På ovansidan kolvtätningen går sjövattnet och på undersidan det andra. Själv lossade jag pumphuset och kletade in lite vattenfast fett. Det är sällan kolvstången kärvar så hårt i genomförningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok .. Så om inte matolja fungerar kan jag då använda samma fett som man har till propelleraxeln? det är ju vattenfast?

Kan ju även va så att stolen eller pumpen börjar att ge upp då den är ganska gammal men jag skall testa matolja först och se på effekten utav det...

Kan ju va så jävligt att Westis trots allt vunnit en flaska Whiskey efter detta tipset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Matolja här med. Häller i några matskedar en gång i veckan och det fungerar finfint. Har köpt den billigaste oljan man kunde få tag på i affären.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...