Gäst Micke Postad 18 Februari , 2005 Hej. Skall köpa ny båt i vår. Tänkte köpa privat men är osäker på hur jag skall gå tillväga. Hur skall man veta att motorn fungerar om 2 månader när jag skall sjösätta båten? Det går ju inte att provköra den nu. I princip kan ju motorn vara kass även om säljaren säger att den är ok. Några tips???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Legolas 0 Postad 18 Februari , 2005 Hej Ta motorn till en serviceverkstad och be de testa den. De testar b la komprisionen, något som är svårt att ha koll på själv. Ställ krav på säljaren att motorn skall testas innan eventuellt köp. Lyckat till /Legolas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 18 Februari , 2005 Går alldeles utmärkt att prova båtar så här års. (så länge du bor i södra halvan av sverige och inte nyttjar en sjö) Vi var ute med båten för ca 3-4 veckor sedan utanför Åhus, och det fungerar utmärkt med rätt kläder... :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Humlan 0 Postad 18 Februari , 2005 Micke, Köp en spolmuff på biltema för typ en 40-lapp, koppla på säljarens trädgårdsslang och starta motorn. Då vet du iallafall att den funkar innan du köper. Om du inte har råd/möjlighet att följa ovanstående råd såklart, de är säkrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 18 Februari , 2005 ALLA beg-köp är chansningar. Själv har jag bara köpt begagnat och privat eftersom det ofta är värt priset:D Några enkla tips: Köper du motor som är mer än 10 år så räkna iskallt med att den kan rasa när som helst. Det får du helt enkelt ha med i budgeten. Kolla noga så att den inte är öppnad. Att de inte varit inne och rotat i topplocket o d. OM de har gjort det måste det finnas kvitton på vad som är gjort. Annars kan händige harry varit framme med rörtången... Kolla växelhusoljan Kräv att få köra motorn i sjön (om priset inte är sådant att det är värt risken ändå). Att motorn fungerar obelastad på tomgång med slangen säger inte mycket... Men som sagt: Man måste vara beredd att ta lite risker. ÄR det allmnna intrycket bra och priset rätt: Shot, man! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 18 Februari , 2005 Hej Micke! Du kan i princip välja mellan 3 alternativ: 1: Lämna in motorn för genomgång på verkstad vilket naturligtvis är det allra bästa och säkraste alternativet. 2: Du kan kolla det som går att kolla själv, t.ex. växelhusoljan, stift, mm. samt att provköra den på land med hjälp av en spolmuff och trädgårdsslang. Eventuellt kan du även göra kompressionsprov själv om du kan låna eller hyra en mätare. Det du missar med att provköra motorn på det här viset är att motorn inte körs med belastning. En ganska betydande miss, men det är bättre än att inte provköra alls. 3: Chansa! Det är ett alternativ bara om du anser att motorn är riktigt billig/gammal. I annat fall rekommenderar jag dig att välja alternativ 1. Men......Oavsett vilket alternativ du än väljer så finns det några absoluta måsten: 1: Kolla att motorn inte är stulen och lita inte på säljarens uppgifter om detta! Idag är lagen utformad så att du inte kan åberopa köp i god tro vilket innebär att du riskerar både böter och att bli av med motorn. Både och, och inte antingen eller alltså. 2: Växelhusoljan måste kollas!! Färgen och konsistensen avslöjar otroligt mycket, men inte allt. 3: Kolla att propellern inte är skadad. Är den det kan andra delar i motorn vara skadade med dyra reparationskostnader som följd. Enbart en ny propeller kostar ca. 2000 kr. Fråga hur många propellrar tidigare ägare har kört sönder! (Du kan bara hoppas på ett ärligt svar!) 4: PROVKÖR mottorn!!! Helst under belastning med båten i sjön så att belastningen blir både rätt och realistisk. Kör den minst 30 minuter så den blir genomvarm. Kör i alla varvtal. Känn och lyssna på hur motorn reagerar och låter. Vad är det för motor och vilken årsmodell är det? Glöm inte heller att om du missar detta ezxemplar finns det många andra tillfällen. Skynda långsamt alltså! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 19 Februari , 2005 Köper du en nyare båt 1-3 år så är riskerna betydligt mindre med motorproblem om förre ägaren verkar skötsam. Är båten 10 och flera ägare så ska du nog testa noga. Ett vettigt råd är att välja båt och motor med fabrikat som har god kvalite. Sedan är det viktigt om du själv klarar av att fixa eventuella skador och problem. Tänker du lämna in båten för sådant kan det bli mycket dyrt och då är det bättre att välja en något nyare och bättre skött. Vid privata båtköp glöm inte att skriva ett köpekontrakt. Där ska framgå vilka fel och brister båten hade vid köpet och vad som ska vara gjort (renoveringar etc) då finns större chans att du kan få ersättning för dolda fel. Dessutom brukar de flesta vara lite mera ärliga då de måste skriva upp fel och brister samt skriva under på lämnade uppgifter. Så alltså aldrig en affär utan papper i god tro, inte ens av bästa kompisen. Om båten blir stulen eller andra tråkigheter har du då ändock ett papper på båtens beskaffenhet om du fått ett köpekontrakt. Nu går de flesta privata båtköp lyckligt men om du blir allt för osäker av alla råd så kan en köp på en firma vara tryggare då du får riktig garanti på ditt båtköp. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseGBG 0 Postad 19 Februari , 2005 Ett köpekontrakt kan dessutom innehålla en leveransklausul av en eller annan variant. T.ex. kan klausulen säga att du betalar 2/3 tills båten är sjösatt och provkörd på ett överenskommet sätt. Den sista tredjedelan kan deponeras hos exempelvis Länsstyrelsen (minns jag rätt att man kan göra så?) om köparen inte litar på att du betalar den efter provkörningen. Eller så kan klausulen säga att köpet ska gå tillbaka om du inte betalar sista tredjedelen. Köpekontraktet kan också säga att säljaren ska hjälpa till med vårrustning, sjösättning och därefter provkörning, men det kan kanske bli stökigt om köparen bor långt ifrån säljaren. Man kan hitta på flera olika varianter på det temat bara det är rättvist, skäligt och innefattar morot för båda parter att leva upp till avtalet. Dessutom bör man kanske då specificera vad provkörningen ska omfatta - t.ex. viss tids körning under olika varvtal och förhållanden, vissa manövrer eller annat lämpligt som visar vad båten går för och vilken sorts fel säljaren ska stå för som kan dyka upp vid provkörningen. Min efarenhet är att de flesta går med på sånt om man bara ser till att ta på sig själv vissa ansvar och lägger fram det på ett sätt som ställer säljaren i en bra dager. Om säljaren inte går med på en sådan klausul så är han inte intresserad av att göra en bra affär där både han och köparen blir nöjd - och då ska du nog gå vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sten Postad 19 Februari , 2005 Jag köpte en båt för några veckor sedan skrev ett köpeavtal där jag höll inne 10% av köpesumman tills vi har kunnat provköra båten. Där står att säljaren står för reperationen om något inte fungerar. Säljaren ska få möjlighet att vara med vid provturen. Och att jag betalar ut dom 10% om allt fungerar. Så jag är inte så orolig trots att båten är äldre än 10år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RogerU 0 Postad 19 Februari , 2005 Hasse GBG! Jag tror inte du minns rätt när det gäller depositionen hos Länsstyrelsen. Där kan du bara deponera pengar som har med en hyres/boendetvist att göra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseGBG 0 Postad 19 Februari , 2005 Jag misstänkte att jag var ute och cyklade... :-) Man kan kanske hitta någon annan variant om det skulle bli nödvändigt att deponera - advokat eller bank - men då kan man nog räkna med lite mer kostnader för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 Februari , 2005 Annars går det alldeles utmärkt att deponera pengar hemma hos mig! :-O Har inga begränsingar på summornas storlek uppåt.....bara neråt! :-D :-D Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser