Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
FreddeN93

Ränder på bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har för en vecka sedan målat två lager med bottenfärg på min Selco. Nu idag upptäckte jag att färgen har fått flera ränder på sig. Det ser ut som att vatten har runnit längst båten och ner över färgen, och på något sätt lämnat märke. Jag målade klart för en vecka sedan, och jag har inte sett dessa ränder förr -- de kom idag.

Vad beror detta på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet ju inte vad du har för sorts bottenfärg men det är nog helt normala spår efter regnvatten? Blir i.a.f. så på min mjuka självpolerande västkustfärg där vattnet har runnit. Om du anger vilken sorts färg det gäller så kanske du får fler och bättre svar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar strunta i dem, är väl bara en och annan estetiskt sinnad sill eller makrill som eventuellt kan reta sig. ;-)

Nå, det kan i mitt fall rinna rätt mycket vatten från segelbåtens självlänsar ner på rodret innan sjösättning så ibland hänger jag små pinnar i länshålen som droppnosar. Man vill ju inte att den svindyra färgen sköljs bort i onödan. Men möjligen är detta överdrivet, har inte sett nån färgning på marken under?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir lätt ränder av regnvatten på polerande bottenfärg, men vad gör det? varför måste du ha bort dessa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska försöka få en bild på det. Det ser förbannat fult ut. Hela akterspegeln har ljusblåa ränder i den mörkblåa färgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte målat hela akterspegeln. Dock så har jag blivit tvungen att höja vattenlinjen en bit eftersom jag har en tyngre motor på än vad den brukar ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK.

Men om du har mjuk bottenfärg kan du strunta i hur den ser ut innan du lägger båten i sjön. Det fixar sig när den kommer i!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du var ute efter att det skulle se snyggt ut. Varför använde du bottenfärg wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...