iznogod 0 Postad 4 Juni , 2013 Hej alla, Har en MD5C i min winga 860, mina första säsong med denna båt och motor. Motorn har gått som en klocka på dom korta stunder den varit i gång hittils, men häromdagen när jag blev tvingad att gå för motor en längre stund började den gå riktigt dåligt. Lät som att den inte fick bränsle och gick ner i varv flertal ggr tills den till sist stannade och vägrade starta igen. Efter att med paddel och rodervrickning tagit mig in till bryggan (tack och lov var det inte så långt kvar när den dog, och ja, det var komplett vindstilla så kunde inte hissa segel) satt jag och funderade en lång stund och läste i md5 for dummies, en båtgranne kikade förbi och vill höra hur det lät när jag försökte starta och då gick fanskapet igång igen och gick hur fint som helst. Så, vars felsöker man sånt? kan det va nått som händer när den gått varm en stund? skit i bränslet? Borde väl inte vara luft då den gått så pass länge före den stannade? Tips och råd mottages med glädje, kan inget om motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 4 Juni , 2013 Jag skulle börja med att kolla om tankens luftning funkar som den ska. Precis som du beskriver symptomen kan det bli om det blir vacuum i tanken pga dålig/igensatt luftning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 4 Juni , 2013 Välkommen till MD5:ans värld Vet inte hur länge du körde, men det kunde vara skit i tanken som ströp motorn när det kom upp i bränsleröret osv... Lite svårt att säga, men lika gärna kan det vara som Peter_K säger... Men jag hade gått ut en dag när det blåste lite mer och provkört för att se om det hände igen. Hade det hänt igen så är det bara att börja felsöka, byta bränslefilterna osv... Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iznogod 0 Postad 4 Juni , 2013 Tack för tipsen. Ska börja med kolla luftningen till tanken, sen blir det vidare med filter och skit. Om det är skit i tanken som följer med och kättar igen, hur får man bort den? tömma tanken eller räcker det med att byta filter och hoppas på det bästa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 4 Juni , 2013 Töm och gör rent tanken om det är skit i den. Använd sedan bara riktig diesel från sjömacken, inte miljövänlig land-diesel med inblandning av RME, vilket kan leda till bakterietillväxt. Men, om det är skit i tanken som sugs in i motorn, borde väl inte motorn kunna laga sig själv..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iznogod 0 Postad 4 Juni , 2013 Näe, är inne på det själv och tycker ditt förslag om luftningen till tanken lät som en bra idé. Blir att åka ner till båten och kolla det ikväll iaf, sen får jag väl ta en längre motor-tur och se vad som händer, så länge det blåser lite så jag kan segla hem om den stannar är det ju bara trevligt att få åka ut på havet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 4 Juni , 2013 OM det är som jag tror - öppna tanklocket om motorn börjar bluddra så släpper vacuumet. Detta om det går sjö på vattnet, eller om det regnar såklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 4 Juni , 2013 Jo det kan den! Min båtgranne råkade ut för precis samma motorproblem nyligen, motorn dog men efter ett slag gick den att starta igen. Fullt av skit i hans tank. Antagligen sjunker sörjan i filter eller i silen i tanken efter det att motorn slutat suga och det blir ett litet flöde igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iznogod 0 Postad 4 Juni , 2013 Där ser man, blir att lägga fokus på det också då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 4 Juni , 2013 OM det är skit i tanken så är den enda lösningen att göra rent tanken. Det samlat mycket gegga om båten har några år på nacken.. men det kan vara väldigt bökigt... Sen efter det så byter du filter mm. Men ut och testkör först, dumt att lägga ner energi på något som KANSKE var ett tillfälligt fel eller så gör du rent tanken i höst efter du har tagit upp båten, OM det var problemet. Jag brukar alltid hälla i lite grotamar i samband när jag tankar, det håller beväxtningen borta när man har en äldre båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Juni , 2013 Kolla tempen vid längre hård körning så du ser om du har bra kylning. Överhettning kan få motorn att gå trögt, s.k nypning. Inte så vanligt kanske på dieslar men har faktiskt hänt mig en gång. Motorn gick ner i varv och stannade. Efter att den kallnat nån timme gick den OK igen. Efter att ha rensat kylvatteninloppet har det aldrig hänt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iznogod 0 Postad 12 Juni , 2013 Hoj alla kloka. Motorn har gått fint sen sist jag klagade här på forumet, men dock aldrig nån längre tids motorgående då det är roligare att segla. Men igår tog jag en motortur för att se om det var nått tillfälligt eller inte. Motorn gick som klocka tills det gått en timma ungefär, då blev det samma symtom som sist. Öppnade tanklocket, men det vart ingen skillnad direkt (föreställde mig att det skulle höras när vacuumet släppte, men det gjorde jag inte)...då den valde att stanna när jag låg väldigt dåligt till fick jag fokusera lite på annat en stund och skruvade på locket igen, väl vid bryggan så ville den inte starta, tog av tanklocket igen och kämpade igång den och efter det så gick den alldeles fint igen. Så jag är inne på att det är det som är problemet. Kröp ner och kollade luftslangen från tanken, den är dragen som ett uppånervänt U, men då den är gammal verkar den ha vikt sig och mer blivit ett uppochnervänt V och jag är rätt inne på att det är det som problemet. Ska åka dit och sätta en ny slang ikväll. Hade med mig min 8-åring som hjälpreda igårikväll så jag fick inte riktigt jobba med det jag ville jobba med då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iznogod 0 Postad 12 Juni , 2013 Uppdaterar min egen tråd igen.... Tror inte längre att det har med luftningen av tanken att göra. tappade ut lite ur vattenavskiljaren för att se om det var vatten där eller inte...luktade inte vatten...luktade inte diesel heller, men luktade starkt av bensin :-/ Har aldrig tankat den själv eftersom det är min första säsong med båten och föregående ägare hade mer än halv tank kvar när jag tog den. Men nu blir det väl att tömma tanken och få i ny fin diesel istället. Verkar som han fått i nån dunk bensin, gissar att det kan ha dåliga effekter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 12 Juni , 2013 Välkommen till MD5:ans värld. Man vet aldrig vad det är för man har undersökt halva motorn. Skönt att du hittade felet, ha en härlig segelsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_gbp 0 Postad 23 Maj , 2020 Det var ett tag sedan du skrev om problemet, hur gick det löste det sig? Jag har samma problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 23 Maj , 2020 Byt bränslefilter och kolla i tanken efter slem. Låter precis som sköt i bränslet. När motorn sugit tillräckligt länge får den för lite bränsle och för. När den vilat en stund har bränsle sakta men säkert tagit sig förbi hindret och motorn startar igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser