Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Hattifnatt

Långsegling i en Lagoon 380, Tips? Ska jag tänka om?

Rekommendera Poster

Hej på er alla långseglare!

Jag vet att det finns många trådar där detta redan har tagits upp, men startar en ny för att lättare få svar på mina egna frågor.

Jag och min mor har efter ett par kaosartade år börjat fundera på att hitta på något nytt, byta miljö och vidga våra vyer. Vad passar då bättre än en långsegling? Jag har måna års erfarenhet när det kommer till segling, allt ifrån optimist och små katamaraner till familjeseglare och träskutor. Morsan har seglat en del, men det var längesedan. Dock har ingen av oss seglat utanför norden. Nu går våra planer åt att sälja ena lägenheten och införskaffa en Lagoon 380. Vår tanke är att utrusta båten bra för bekvämlighet och säkerhet (bra navutrusting, hjälpkärra, watermaker, solpaneler, RIB osv) för att ge oss ut på det stora blå om 3-5 år.

Drömmen är väl att komma varvet runt, men tanken är väl att börja med medelhavet. Vi tänker inte ha bråttom, detta är en lång semester!

Jag är redan medveten om att det är dyrt med kat, att det inte är de bäst seglande båtarna osv osv. Men nu är vi ute efter lite mer bekvämlighet, samt att vi vill kunna ha 2-4 personer extra med oss på delar av resan utan att det blir allt för trångt och bökigt.

Frågor då.

Är det ett dåligt val att ge sig på långsegling i en lagoon om man inte har någon erfarenhet av varken långsegling eller stora katamaraner?

Ska man köpa en båt i medelhavet? Det är ju bra mycket billigare och bättre urval där. Och isåfall, ska man segla hem den till sverige för att utrusta eller ska man satsa på att göra det där?

Pengar är ju också en aspekt. Som sagt tidigare så har vi tänkt att sälja ena lägenheten för att finansiera båten, och hyra ut den andra. Vi har även en lägenhet i Warsawa som vi kan hyra ut, tillsammans skulle det ge omkring 12-15 tkr i månaden (400-500/dygn) Kan man leva på det?

Navutrustning då. Bra plotter, VHF och radar, men hur mycket skall man ha? AIS? Dubbla plotter? Eller räcker det med ett bra kartplotter med en Ipad som bacup?

Säkerhet.. Flytvästar är ju självklart, likaså överlevnadsoverall och selar för hårt väder. Men sen då? Epirb? Är det värt att skaffa en livflotte? Satellittelefon kan jag tänka mig är bra att ha också..

Många frågor, men vill gärna få lite feedback och tips från erfarna kring våra idéer. Som sagt ligger detta ett par år fram i tiden så än så länge är det bara i idéstadiet.

Simma lungt! // Vincent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fysj o fysj!

Skitväder i en katamaran no Byta ut den med et enkelskrov...om mamma (eller du) kan tåla lutning.

Har du kört MC med sidvagn med en sjösjuk burkslav?

Passa på att köpa flyvästar ;-) Ja, en livflotte är OK om du vil överleva..................

PS. Jag har seglat rundt 3 ggr,,,,,,,,,,,,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va då? Jag snackar om erfarenhet....gör du?

 

Tror du att en Fänrik på Maringuiden är novis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert mycket bra att segle jorden runt i en Lagoon 380 som är en trygg o bekväm båt. 

Se på ss-luna.com.  Se även på cmid.dk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Westfjords invändning är mer mot ditt usla språk och din förkärlek för att brodera ut dina egna kunskaper.

Detta skrev du:

Fysj o fysj!

Skitväder i en katamaran  Byta ut den med et enkelskrov...om mamma (eller du) kan tåla lutning.

Har du kört MC med sidvagn med en sjösjuk burkslav?

Passa på att köpa flyvästar  Ja, en livflotte är OK om du vil överleva..................

PS. Jag har seglat rundt 3 ggr,,,,,,,,,,,,,,

 

Fysj, vad är det?

Varför skulle det vara skitväder i en katamaran? Varför skulle det vara bättre väder i en enskrovsbåt? Vad har TS mammas högst eventuella brist på sjöben med saken att göra? Vad har en motorcykel med sidovagn i sammanhanget att göra över huvud taget? 

Dina nedlåtande tips om flytvästar och livflottar behöver jag nog inte ens ta upp.

Jag säger som min medredare, en äldre farbror på 65+ som seglat såväl runt som kort och snabbt - De bästa seglare jag träffat på har alltid varit de mest ödmjuka.

Dina landsmän måtte skämmas över dig, har du blivit förvisad från de norska forumen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit medlem på detta forum i mindre än ett dygn men skulle nog säga samma sak efter att ha läst runt i några timmar igår kväll.

Men Oldtimer, du verkar ha invändningar mot mina idéer, kan du inte utveckla dem på ett mer välartikulerat sätt utan att verka nedlåtande och sarkastisk? Då kanske forumets medlemmar ser dig och dina inlägg som ett positivt tillskott i diskussionsämnena istället :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Havkat! 

Ja utifrån den information jag sugit i mig de senaste månadernas funderande så känns det som att det är just som du säger ett bra båtval om man vill ha det bekvämt. En av anledningarna varför jag startade tråden var just för att försöka få en egen bild av vad folk tycker, det finns ju en väldans massa åsikter hurvida man välter en katta eller inte. Jag kan med mina fysikkunskaper räkna ut med bakdelen att visst, det är större sannolikhet att man voltar en katta framåt än en enskrovsbåt, och ja, kattan vändersig inte. Men den sjunker ju inte heller. Hellre en katta som flyter uppochner än en enskrovsbåt på botten. cheeky

BTW Tackar för det första svaret som gav någon slags vettig feedback smiley

EDIT: Tack för boktipset, skall beställa hem och läsa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och sedan är han så enkelspårig så han mailar mig också, finns inte många rätt där om man säger så....

 

Meddelande från medlemmen Oldtimer på maringuiden.se

Långsegling i en Lagoon 380, Tips? Ska jag tänka om?.

Hur långt har du åkt i din snipa?

Vill du svara användaren så klicka här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, världen är full av mindre begåvade och otrevliga människor. Det är inte mycket man kan göra åt det heller.. Men smutskastning, disskussioner och hat mot sådana människor känns lite OT här och kan väl hållas någon annan stans än i en tråd om långseglignsplaner? :)

Peace :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här killen http://www.maringuiden.se/u/melle/ har jag för mig bodde i en Maxi 77 i Oslo en period. Köpte en katamaran i Västindien eller Panama. Seglade - möjligtvis till Australien.

Efter ett tag hemma i Sverige köpte han en ny katamaran västindien/Panama och seglade Stilla havet i fjol.

Det står en mailadress i denna tråden. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=485544

Han om någon borde ju veta de flesta för och nackdelar med att långsegla med en katamaran.

Tydligen tyckte han att fördelarna övervägde då han gjorde om seglatsen. 

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara gratulera till ert beslut! Förberedelsetiden är också helt OK.

Vi startade vårt längesegling (med planer på att segla längre) med 3 år i Medelhavet. Det är/var nyttigt. Vi har lärt känna vår båt och lärt oss att hantera väder och vind på ett helt annat sätt än hemma i Svedala.

OK, vindarna i Medelhavet är bra mycket mer nyckfulla än ute på Oceanerna där man lungt seglar med vinden i de flesta fall.

Att köpa båt här nere kan vara en bra affär. Det finns gott om båtar som har gått charter som är till salu. Fast å andra sidan, när man ser hur charterseglarna hanterar båtarna så kanske man inte ska köpa en sådan.......

Att handla båtprylar här i Medelhavet innebär oftast att man får beställa från Sverige, Tyskland eller England och åker på en massa fraktkostnader. Men å andra sidan om man har stor fantasi så kan man oftast få tag på vad man behöver i en järnaffär, hos en rörmokare eller i en vanlig el-firma. Hantverkare brukar det vara gott om och de är betydligt billigare än i Sverige.

Att segla en katamaran tja, why not.

Att klara sig 12-15 tkr/mån i Medelhavet går. Men man får hålla i plånboken. Det är inte alltid billigt.

 

Titta gärna in på www.sailinglife.se kanske kan du få något tips.

Lycka till med era planer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om den spcifika båttypen men en modern katta är nog inte fel att långsegla i. Sedan finns det säkert dom som lämpar sig bättre och sämre för att segla på de stora haven med, precis som det gör med enskrovsbåtar.

Gällande dina funderingar kring utrustning så tror jag backup på all livsviktig elektronik är nog en bra idé.



Dvs:



Fast VHF + handhållen i grabbag(finns det något svenskt ord?).



En bra plotter med Ipad som backup + handhållen GPS (i grabbag) funkar nog bra, man bör väl ändå dubblera med plot i papperskort, eller är det gammalmodigt?



AIS tror jag kan var väldigt skönt att ha, framför allt i hårt trafikerade vatten...



Sattelittelefon kan ju vara bra om det kniper. Jag skulle nog förvara även den i grabbag.



Epirb, varför inte. :)



Livflotte skulle jag se som självklarhet.

Jag tror att du kan få en massa bra tips om säkerhetsutrustning om du läser i ISAF:s krav för Cat 0/1

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ordet jag sökte, tack! (Även om det fortfarande inte är svenska...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av oceansegling och inte heller av kattor i den storleken men jag har för mig att på de flesta gästhamnar betalar man för bredd och inte för längd som väl är det vanligaste i Sverige. Det innebär att ni får högre hamnkostnader med en katta än med en enskrovare.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hattifnatt.  Jag har seglat katamaran i mer är 30 år och skulle jag långsegla skulle jag utan minsta tvekan välja en katamaran som inte rullar och inte lutar mer än några grader och seglar man med förståndet är den nog säkrare än en kölbåt. Har läst att det är fler kölbåtar som sjunker än flerskrovsbåtar som vält på stora haven. Detta har flera konstruktörer av flerskrov skrivit. Och att heller ingen flerskrovare gått runt utan segel uppe. Allså handhavanderelaterat. Man skall inte blanda samman alla katamaraner som racingcats och crucingcats. Lagoon 380 tillhör lite tyngre typen med inte våldsamt mycke segel men verkar kunna segla ganska bra med rätt skeppare. Så lycka till med ett gott båtval. Det finns andra katamaraner som också kan funka för långsegling. Fortsätt söka, det finns mycket att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite nyfiken på hur du resonerar när du säger att en rätt seglad katamarn  skulle vara säkrare än en kölbåt, har du lust att utveckla?

Att fler kölbåtar sjunker än katamaraner slår runt skulle ju kunna bero på fördelningen som väl är typ 95-5 eller något sett till hela världens båtbestånd? wink

Jag har varit ombord på en Lagoon 380 och skulle älska att ha allt det utrymmet till mitt förfogande. Å andra sidan kostar den ju som en motsvarande 50 fotad kölbåt och de har också rätt fina utrymmen och seglar minst lika fort.

Den bästa båten är den som tar dig ut på oceanen och hem igen, vill man göra det i en katamaran kommer det så klart att fungera finfint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menade med rätt seglad tänker jag mest på att se till att reva och anpassa segelytan efter vinden och inte chansa på det går nog. Ofta går det nästan lika fort med mindre segel med mycket större kontroll. Vill man segla säkert skall man inte ha mer segel än att båten klarar dom krafigaste byarna utan att lätta på skotet. Det där med 95-5 gäller nog mest här hemma. I världen är det nog betydligt fler multihulls. Skall se om jag hittar dessa uppgifer igen. Titta gärna på multihulls.org eller df.dk och sök gärna på multihulldesigners och läs vad dom skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog ganska tveksam till en katta för långsegling. Kattor har många fördelar, jag har seglat några och hade planer på att köpa en eftersom det passar mitt seglande bra. Att det inte blev något berodde på att jag inte tyckte det kändes bra, men det är ju jag det. Praktiskt för kustnära segling, ja. För långsegling, nja. Det finns kattor som går på långfärd utan problem. Men det finns ju å andra sidan folk som mer eller mindre seglat över atlanten i ett badkar.

De flesta långseglingsbåtar är enkelskrov. Konservatism? Kanske, men vill jag vara den som tänjer gränserna? Det finns gott om beprövade enkelskorv som gått på mängder av långseglingar. Man ska inte underskatta andras erfarenheter, det finns mycket att lära där.

Den stora bredden underlättar inte i trånga hamnar och hamnavgiften brukar bli högre.

Rätt seglad är kattan säker. Men vädret kan ändra sig snabbt på öppet hav. Ett antal båtar har fått seglen sönderblåsta därför att vädret skiftat sig snabbt och utan förvarning. Klarar en katta det lika bra som en kölbåt?

Lastförmågan är mindre. En långfärdsbåt brukar bli rejält nedlastade. Kattorna brukar inte vara konstruerade för att gå tungt lastade, hur påverkas deras sjövärdighet?

Var i ligger fördelen? Ok, det lutar inte. Men är det ett så stort problem? Man brukar lära sig ganska snabbt att leva på en lutande båt. Skillnaden blir nog mera påtaglig vid kustnära segling. I kort sjö rullar kattan mindre men lång, atlantdyning?

Det smartaste valet är nog att köpa en beprövad båt, begagnad och välutrustad. Köp i Medelhavet eller Karibien. Vill man ha riktig information ska man läsa tex http://www.cruisersforum.com där finns folk som har erfarenhet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maringiuden och länkhantering..

Här är i alla fall en video om livet till havs på en cruising-katta och dess fördelar. Visserligen en lite större men ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! smiley

Om det stämmer så är han onekligen en potentiell källa för tips och information om långsegling i katta, skall maila!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Jo det började lite på skämt när vi sålde villan efter min fars hastiga bortgång, Jag sa något i stil med -Ska vi skippa lägenhet och köpa en båt istället?. Kul idé, men ett par månader senare kom det på tapeten igen. Båda är sugna på att byta ut det tråkiga stadslivet mot något nytt och annorlunda. Tanken är att komma iväg inom 5 år, dels för att morsan inte ska bli för gammal (53 nu) men även för att göra det innan jag blir låst med eventuell fru, barn, villa etc.. Man skall ju leva livet medans man kan! wink

Ang båt så känns ett köp i medelhavet bättre, det är billigare och bättre utbud. Dessutom blir det också en bra testsegling hem för att se hur det fungerar. Jag tror på att utrusta i sverige, är bilmekaniker och mycket kunnig inom el/elektronik, samt händig med det mesta så förhoppningsvis skall jag kunna ordna mycket i utrustningsväg på egen hand. Har även flera vänner som jobbar med båtbygge till vardags som stöd.

Den ekonomiska biten skall vi börja räkna på lite mer noga, både båt&utrustningskostnader, men även räkna på lämplig buffert och månadskostnader etc. Det är ju tyvärr dyrt att segla frown

Tackar för tipsen och erfarenhetsdelningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt ingen erfarenhet av stora kattor, men det känns som ett bekvämt val. Det finns ju bättre seglare men vi båda är ganska överens om att vi vill ha en katta just för komforten. Det verkar ju ändå vara helt möjligt att genomföra en långsegling i en 38-fotare så det lutar väl åt det hållet, men än är inget skrivet i sten!

Säkerhet är ju en viktig aspekt, lägger man flera miljoner på en båt så spelar det inte så stor roll om man skaffar bacup-utrustning för 50k. Men det är väl något som jag får fundera mer på senare, vill mest ha tips om hur mycket man bör ha för att få ett hum om vad kostnaden blir så att man kan anpassa budgeten när det närmar sig båtköp.smiley

Jo livflotte känns som en bra investering, det jag har snappat upp är att en för 10-12pers ligger på 20-35k vilket är ganska billigt om man ser till de ökade oddsen för överlevnad vid eventuellt totalhaveri.

Jag ska titta på ISAF:s krav!

Tack för alla tips, det uppskattas! laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att det finns likasinnade där ute! smiley

Jag har en fråga till en erfaren kattseglare: Folk säger att en katta seglas annorlunda än en enskrovare, men på vilket sätt? Ren seglingsmässigt alltså. Jag vet om detdär med dålig höjdtagningsförmåga och högre avdrift än enskrov osv, men hur är skillnaden styrningsmässigt? Trimmässigt? Är det något jag borde tänka på innan avresa eller lär vi oss på vägen?

Anledningen att vi tittar på just Lagoon är att utbudet är stort, och att det är en beprövad båt. Sen gillar jag designen vilket också är en (om än liten) aspekt. Men kommer givetvis titta på andra alternativ, några bra tips kanske? Vilka man ska akta sig för?

Tackar för tipsen och hoppas att jag inte ställer för många frågor cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei!

Jeg drister meg til å gi deg et svar til (selv om Hedersmedlemmet Westfjord26 synes at jeg er en utlending som forurenser forumet.

Jeg er en erfaren seglare, og jeg har erfaring med å seile en katamaran (Catana 47) fra Turkiet til Sverige, samt to andre enskrovsbåter (samma storlek och mindre) rundt jorden 3 ggr.

Ja, jeg sa Fysj; som er Usj på svensk.

Orsaken er ganske enkelt at en katta er håppløs i krabbig sjø. Min rygg fikk lida ;-(

Sammalikningen til MC, med och utan sidvagn var inte utan understatement.

Till dina senaste frågor:

Höjdtagningsförmågan är och avdrift är sämre i en katta.

Undanvind i måttlig sjö, och rom bidevind, antagligen bättre enn de flesta enkelskrov.

Kolla varför 95%+ seglar enkelskrov...........

Jag sa inte fysj till deg. Jag sa fysj till katamaran. Möjligen har jag större erfarenhet med havseglats enn Westfjord26.......?

Ja, jag kann ge dej tips om ett bättre val till din färd. Skica gärna ett PM med din budget, ditt mannskap och din rutt.

MVH Oldtimer.

PS. Ursäkta min Svorsk................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en öppen fråga. Du skal få ett öppet svar, Citatext:

 

Det gav erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar du inte kunna delge oss på ett sätt som ger förtroende för din erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...