Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Hattifnatt

Långsegling i en Lagoon 380, Tips? Ska jag tänka om?

Rekommendera Poster

Ditt förtyligande ...

Än sålänge bara .......inget ting :-O

Imponeras oss med lite mer än bara otydliga svar / påstående !

Har du inget egetvärde du vill delge oss mer än bara ...bara uttryck som är ägnat för din egna lust att säga något ....

Precis som mitt inlägg här och nu :-)

 

 

Fast jag ställer ju en fråga till dig , så jag toppar alla dina inlägg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt! Du har inte delgivit ett skit av värde hittills, och ja, jag har röda byxor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK.

Då tycker jag att hädersmedlemmen Jocke och Westfjord forsätter ge sina bidrag och erfarenheter til trådstarter.

Jag undrar på vem som är OT här...........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det finns många myter om flerkrov. Moderna flerslrovsbåtar kryssar mycket bra i bland bättre än kölbåt. När jag har någon inbiten kölbåtsseglare med mig som seglar båten blir det oftast inte så mycket höjd och fart på båten. Som jag upplever det på min båt går det bäst att styra så rak kurs som möjligt gärna med autopilot och sakta gå upp i höjd utan att förlora fart. I  lätt vind hjälper fartvinden till så farten ökar lite efterhand men gör man en yvig roderrörelse fösvinner farten snabbt. Har inte sällan seglat både högre och fortare än större kölbåtar. Man skall nog inte fästa sig för mycket vid kölbåters seglingsteknik utan lära känna sin båt och prova sig fram. Om du har möjlighet kunde ett besök i Warnemunde på IMM vara intressant. Är flera Lagoon anmälda dit. Se på imm-2013.org.

Finns en hel del intressant på cmid.dk  Flera medlemmar seglar Lagoon 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enskrovsbåtar typ långkölad Allegro bättre ur alla synpunkter om det gäller oceansegling.

Kapsejsa den så reser den sig upp. Med flerskrovsbåt så är det kört. Förstår inte riktigt de som försvarar flerskrovsbåtar för längre havsseglingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Allegron reser sig nog upp, ja. Men många moderna segelbåtar blir kvar i upp å ner läge!

Sedan har vi det där med läckage. Går det hål eller man skeppar för mycket vatten ombord sjunker enskrovaren.

Jag är hellre kvar ombord i trygghet på en upp å nervänt katamaran än på en sjunken enskrovare. Tänker på svenska familjen för ett år sedan eller så. De hade seglat jorden runt. Gick från England ut på Eng-kanalen kurs mot Skagen. Slog i en kontainer och båten sjönk på några minuter. Allt de ägde och hade gick till botten. Fy fan. Tur de överlevde.

Med en katamaran hade de klarat sig. För mig är frågan enkel.

Alla båtar som sjunker och försvinner, då menar jag ute  på världshaven, det är ju långsegling vi talar om, så sägs det inte ett pip nästan. Men när en katamaran råkar välta, i synnerhet om det är ett kappseglingsmonster som nyligen, ja då är journalisterna där och spär på alla fördomar om dessa utmärkta skapelser.

Men visst, smaken är som....inte är alla vackra, men det är inte moderna bilar heller. Å inga av plastbaljorna med namn som slutar på ...eaneu eller hur man stavar till dessa franska baljor med både B å J som förled.

Får jag bara tillägga att många moderna kattor har självrätningssystem som fungerar så man släpper in vatten i vissa utrymmen samt sedan pumpar ut det. Tror viss Kellsail eller vad han heter har bla detta. Man rätar upp en katta genom att dra den över nosen och runt. Inte i sidled som alla försöker.

Någon frågade hur man seglar den praktiskt. Sign Havkat har svarat. Kan tillägga att man i grov sjö, skall man länsa undan med kattan. Det som ev får den att välta är ju när ena skrovet gräver ner sig under vattnet, särskilt äldre trimaraner hade den egenskapen att ena pontonen snubblade och gick ner under vattnet, med tvärnit som följd. Sedan är det centrifugalkraften som vrider runt båten samt den levande kraften. Sedan gör ev vågor ev resten. Men då har rorsman som sagt redan gjort fel.

Så till trådskaparens fråga. Köp katta. Gör som Melle. Han köpte i Panama och seglade ut på Stilla havet. Han finns här på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ny här och blev medlem på grund av denna intressanta tråd. Jag har följt denna tråd en längre tid. Lagoon 380 är en verklig drömbåt för mig. Men jag är väldigt förtjust i Nauticat också. Har inte hittat någon här som föreslår denna fantastiska båt enligt mitt tycke. Jag har visserligen inte seglat eller ens varit ombord på en Nauticat eller Lagoon, men jag har slukat det mesta om information på annat sätt.

Varför nämns inte Nauticat 331, 441, eller 38, eller andra varianter i detta sammanhang?Det finns en hel del fina begagnade varianter av Nauticat av de traditionella båtarna, men det finns ju även modeller med pilothouse. De videos jag sett så har jag kommit fram till att de senare modellerna är väldigt rejäla segelbåtar, som verkligen kan segla i tuffa förhållanden. De tidigare hade en annan konstruktion av kölen och hade mer avdrift, men de senare verkar vara väldigt bra och mer lämpade för öppna hav och långsegling. Jag är intresserad av att höra åsikter av mer kunnigt folk när det gäller dessa båtar.

Lagoon 380 anses ju vara en väldigt säker och trygg båt, som klarar av att segla över vilka hav som helst. Har aldrig hört talas om att en så stor och tung catamaran skulle ha slagit runt. Har det verkligen hänt någon gång? Att den är mer känslig för gummiband effekt när det gäller segling i medvind och stor sjögång kan jag nog inse. Alltså öka fart och bromsa upp hela tiden i ett kör, kan upplevas innerverande för vissa personer. Men den effekten finns ju även i enskrovsbåtar och ska man komma ifrån det, så ska man välja längre och tyngre båtar upp mot 50 fot, om jag har fattat saken rätt. Jag är verkligen ingen expert när det gäller segling, men detta med långsegling är något jag längtat efter i flera år. Skulle vara intressant att höra mer om vad Hattifnatt (Vincent) kommit fram till. Har det blivit något båtköp?

Jag röstar för att du ska köpa Lagoon 380, av den anledningen att den är mer lämpad för segling med folk som vill ha komfort. Om man har flera gäster och man ska äta under resan, så är det dels svårare att laga mat i en enskrovsbåt som kränger. Sedan är det inte så trevligt att duka och sitta till bords(omöjligt),  under segling i kryss med enskrovsbåt. Jag har sett videofilmer där folk verkligen kan umgås, äta och ha trevligt, med tallrikar och koppar kvar på bordet, även i tuffare segling med Lagoon 380. Anser också att det är mycket säkrare om en olycka skulle vara framme, så sjunker inte en Lagoon lika lätt som en enskrovsbåt. Enda nackdelen anser jag vara, att det är dyrare och svårare att hitta bra hamplats under resan. Vill också tillägga att en del anser att Lagoon 380 som var tillverkade år 2006, är mer välbyggda än senare modeller. Jag håller med och tycker att det är snyggare och mer ombonat i träslag bl.a. Men andra föredrar modellerna efter år 2006, och det är ju så att vi alla har olika smak.

Här är i alla fall en intressant länk om en familj, som fått upp ögonen för Lagoon 380. http://www.aroundncircles.com/2012/07/09/lagoon-380/

Här en annan länk som visar hur man kan segla i 20 knop och ändå ta en fika med kopparna på bordet. Visserligen i en helt annan prisklass än en Lagoon 380, men vill ändå visa något som är omöjligt att uppleva i en enskrovsbåt, när det gäller komfort i full fart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom här har seglat 2 gånger från västndien till australien men en Katt.. http://7hav.se/

Alla båtar är gjorda för att flyta!!

Så segla iväg med din drömbåt du och skit i vad alla andra säger..

F'n vill du segla en container men en 10hp motor ,, just do it. Finns galningar som lyckats med mindre.

 

Och Lycka till , vi kanske syns någonstans,, Vi sticker själva om 115 dagar

Mvh El Capitano med familj

på båten Hooligan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här killen http://www.maringuiden.se/u/melle/ har jag för mig bodde i en Maxi 77 i Oslo en period. Köpte en katamaran i Västindien eller Panama. Seglade - möjligtvis till Australien.

Efter ett tag hemma i Sverige köpte han en ny katamaran västindien/Panama och seglade Stilla havet i fjol.

Det står en mailadress i denna tråden. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=485544

Han om någon borde ju veta de flesta för och nackdelar med att långsegla med en katamaran.

Tydligen tyckte han att fördelarna övervägde då han gjorde om seglatsen. 

lycka till

 

Jo vi sålde båda båtarna i Australien.

 

Visst har jag en förkärlek till katamaraner men naturligtvis har de sina för och nackdelar. Jag räknar inte bort enskrovarna helt. För de seglatser vi har vart ute på skulle jag fortfarande överväga katamaraner. Så länge man inte behöver bråka med motvind och allt för hårt väder. Jorden runt är rätt vanligt med katamaraner, dock inte vidare många som väljer den sydliga rutten via kap horn t.ex. Kan vara mkt tufft väder runt Sydafrika också. Flera katamaranägare jag mötte med Lagoon 400 och liknande (som valt att sälja i Australien) ville ogärna ta sin båt dit. Allt är dock möjligt med rätt väder och båt. 

 

Nu är det så otroligt många som väljer att sälja sina båtar när de nått Australien. Slipper ta det svåra valet om Röda Havet/Sydafrika. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

http://www.sailblogs.com/member/honeymoon/

 

Ett par som har seglat halva jorden runt i en lagoon 380, finns bra med klipp på youtube från dem, både från storm och klarblått vatten. Verkar vara en helt suverän båt att segla långt i. Går även att läsa hans tankar om enskrov vs mono på bloggen.

 

Mvh motorbåtsägare.

Redigerad av Andersson__
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.sailblogs.com/member/honeymoon/

 

Ett par som har seglat halva jorden runt i en lagoon 380, finns bra med klipp på youtube från dem, både från storm och klarblått vatten. Verkar vara en helt suverän båt att segla långt i. Går även att läsa hans tankar om enskrov vs mono på bloggen.

 

Mvh motorbåtsägare.

 

Tack för tipset, riktigt bra och informativ blogg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS frågar efter skillnader i hur man seglar en katamaran?

 

En skillnad, eftersom flerskrovsbåtar knappt lutar, är att påkänningarna på riggen är större.

Grövre grejer alltså, vilket är ett av många skäl som gör en katta dyrare än vanliga båtar?

 

I praktiken innebär det att du själv avgör när det är dags att reva.

En vanlig enskrovare viks ner och man inser med känseln att man måste minska segel?

 

Ökande vind ger ökande fart och ökande påkänningar. Troligen kan du inte ligga bi med en katta utan släpar linor och ankare plus bildäck efter dig för att minska farten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Hej.

Jag har läst den här tråden med intresse, och för att förenkla det hela så kan man säga att det finns fördelar med allt och det finns nackdelar med allt. 

Tyvärr finns det inga lätta svar, utan alla som har någonting att säga, lägger in sin personliga aspekt i synfältet, dennes erfarenhet, dennes vilja, eller dennes glädje och sorg.

Att fråga på ett båtforum som detta vilken typ av båt som är bäst, är som att fråga om man skall ha husvagn eller husbil, om man skall ha bil eller åka buss, eller om man skall ha enskrovsbåt eller flerskrovsbåt. Det finns miljoner åsikter om rätt och fel.

Och här kommer min åsikt.

 

Lagoon är väl en rätt så trevlig båt. Men! Den är byggd helt och hållet enkom mot charter. Det innebär att det finns säg 3-4 sovrum ombord, alla med dubbelsängar och säg att ni är 2 vuxna och 2 barn och ni vill gärna kunna ibland ta med gäster på längre stinter. Att ett barn skall sova i en dubbelsäng i eget sovrum på en båt är bara dumt. En dubbelsäng, kanske 2 räcker men fyra är för många!

Sedan så anser jag att en katamaran som är säg 40 fot lång skall vara som mest 20 fot bred, detta för att få det mest ultimata förhållandet i sjön. Jag har läst om detta ultimata förhållande någonstans, men jag finner det inte idag, tror det var här - http://catamaranconcepts.com/ .

Sedan skall vi ta i beaktande att i båtSverige så är katamaraner sällsynta. I stort sett så går det 1/100 båtar, om ens så många. Hamnarna har oftast inte plats för dem. Medans utomlands går det 30/100. Och där ankrar man oftast på redden. Och det är otroligt många som har seglat varvet med en katamaran. Hade jag haft råd, så hade jag skaffat mig en Antares 44i, och seglat iväg idag.

Här är en intressant artikel om de många fördelarna med en kat - http://web.comhem.se/yachtbroker/CAT-or-NOT.pdf

Men innan du skaffar dig en kat, så bör du först ha lärt dig segla med en enskrovsbåt. För det är som med körkortet, är bilen en automatväxlad sak som du tar ditt körkort på så får du bara köra automater hädanefter. Är bilen däremot en manuell... Så om du lär dig segla först med en katamaran, så kommer du vara en total novis om du sedan går över till en enskrovsbåt, oavsett hur mycket erfarenhet du har. Så börja med en enskrovare.

 

My 5 cent only... :);)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej BonusVita. Var har du gjort den erfarenheten att man bör lära segla kölbåt innan catamaran?

 

Jag har seglat sedan tioårsåldern mest med jollar i början sedan mindre kölisar 

och 1988 köpte jag min första större catamaran och har nu en lite större catamaran.

Jag kan inte se att det är så stor skillnad att segla enskrov och flerskrov. Grunderna är detsamma sedan har flerskrov en del egenskaper som man behöver lära sig. Men Så stora är inte skillnaderna.

 

Sedan tror jag Lagoon går att få med olika inredning för charter och privat användning

som även dom flesta andra båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

För ett par år sedan så var Oxelesunds båt o motor på Öppna varv på Orust med en Lagoon 380. Och då pratade jag med han ägaren till den butiken och det var han som sade dessa bevingade orden. Att det är mycket lättare att lära sig segla först på en enskrovsbåt och sedan gå uppåt till en flerskrovsbåt än tvärtom.

Jag vet inte inte, jag har aldrig haft möjligheten till någondera, de båtar jag har haft har antingen vart rena renoveringsobjekt eller så har det inte gått att segla dem överhuvudtaget.

Sedan så har vi ju även det faktum att, om du väljer att lära dig segla på en skola, så lär du få göra det i en enskrovsbåt...

 

Och ja, Lagoon som många andra båtar går att få med personligt anpassad inredning, men då pratar vi om att köpa en flong ny från fabrik, och hur många har råd med det!?

Definitivt inte jag, och det var ju utifrån min åsikt min post gällde! Eller hur?

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei!

Jeg drister meg til å gi deg et svar til (selv om Hedersmedlemmet Westfjord26 synes at jeg er en utlending som forurenser forumet.

Jeg er en erfaren seglare, og jeg har erfaring med å seile en katamaran (Catana 47) fra Turkiet til Sverige, samt to andre enskrovsbåter (samma storlek och mindre) rundt jorden 3 ggr.

Ja, jeg sa Fysj; som er Usj på svensk.

Orsaken er ganske enkelt at en katta er håppløs i krabbig sjø. Min rygg fikk lida ;-(

Sammalikningen til MC, med och utan sidvagn var inte utan understatement.

Till dina senaste frågor:

Höjdtagningsförmågan är och avdrift är sämre i en katta.

Undanvind i måttlig sjö, och rom bidevind, antagligen bättre enn de flesta enkelskrov.

Kolla varför 95%+ seglar enkelskrov...........

Jag sa inte fysj till deg. Jag sa fysj till katamaran. Möjligen har jag större erfarenhet med havseglats enn Westfjord26.......?

Ja, jag kann ge dej tips om ett bättre val till din färd. Skica gärna ett PM med din budget, ditt mannskap och din rutt.

MVH Oldtimer.

PS. Ursäkta min Svorsk................

 

Jag saknar  Oldtimers erfarenhet av långsegling men rent spontant är det just bekvämligheten och rörelserna i sjön som jag tror man ska ta ställning till enligt den erfarenhet jag har av ett kontra två skrov.

 

I relativt snällt väder kan det vara hur bekvämt som helst i en flerskrovare..  men just hårt väder kan göra rörelsemönstret ganska stötigt och besvärligt och kanske speciellt om man inte är så ung längre, med stelhet och skavanker som snabbt gör sig påminda......

 

Rent säkerhetsmässigt tror jag inte det är någon större skillnad på en modern välbyggd katta jämfört med en enskrovare, utan det handlar nog mer om att lära sig behärska just den båten man valt, och hantera den efter de förutsättningar som ges.

 

Jag tycker det kan vara värt att testa.....varför inte hyra eller på annat sätt testa att segla en Lagoon i öppen sjö så ni får en känsla för om det blir rätt.

Fördelarna i lätt till måttligt hårt väder kanske uppväger mer obekväma upplevelser i hårt väder..... eller kanske ni upptäcker att det känns bättre i en enkelskrovare i samma prisklass...

 

För övrigt tror jag att det finns ett ganska stort mått av konservatism i båtlivet och kanske ännu mer hos långseglare.

"Vi gör som alla andra, för då vet vi att det fungerar, vi tar färre risker" Det är i och för sig en god tanke, men samtidigt finns det ju flera exempel på att det faktiskt är fullt möjligt att segla på jordens alla hav med fler än ett skrov......

Utbudet av flerskrovsbåtar är ju dessutom mer begränsat, så att färre långseglar med dessa är väl ganska naturligt....men att det rent generellt är betydligt sämre eller rent av förkastligt har jag svårt att tro. Det handlar nog mer om vilka prioriteringar var och en gör.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...