Kakfat 0 Postad 3 Juni , 2013 Tja, jag köpte en suzuki 9,9c -94 för någon månad sedan och efter ett par turer så började den spöka lite. Den går jättebra på 1/3 gas och mer, men sänker man så går det i typ 20-30 sekunder sen dör den. Startar man den igen så får man använda choken första draget annars startar den inte. (Tomgången är INTE för låg) Har haft loss förgasaren och badat den i T-röd, torkat osv... Någon som har haft detta problem eller vet vad det kan vara?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 3 Juni , 2013 Går den bra på 1/3 och upp till full rulle, men bara dåligt på låga varv? När du som du beskriver det badat förgasaren i t-röd antar jag att du skruvat isär den så mycket du kan och blåst ur vad du kan komma åt. Är tankblåsan mjuk eller hård när den dör? Hjälper det att pumpa? Är stiften torra eller blöta när den dör? Edit: syftningsfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kakfat 0 Postad 4 Juni , 2013 jaa, stiften är torra....tror jag... tar och kollar det under dagen nu, men blåsan är ialla fall inte hård och pumpa måste jag gör en gång. Och jag plockade isär så gott jag kunde ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 4 Juni , 2013 Vid kallstart så ska ju blåsan inte vara hård och du ska som bekant behöva pumpa ett antal ggr för att få upp bensintrycket mot motorn, men under gång ska den förbli hård. Går det bättre om du pumpar med blåsan/visar den då inte samma tendenser att dö på låga varv? I sådant fall har du ett bränslerelaterat problem där potentiella felkällor ligger i: rutten tankblåsa, trasigt membran i soppapump, igensatta munstycken/kanaler i förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kakfat 0 Postad 4 Juni , 2013 Plockat ur och isär förgasaren igen så får den bada i k-sprit under natten. Sedan fick jag tips om att spruta in startgas i alla skrymslen och vrår innan jag sätter tillbaka den. Har kollat membranet och det ser bra. Återstår att se om den kan gå nå bättre efter det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kakfat 0 Postad 5 Juni , 2013 så nu är den ihop plockad igen och går mycket bättre men inte riktigt bra...dör fortfarande efter en stund, men jag antar att jag får prova att justera....ehh...pinnarna som drar i förgasaren och tändningen..typ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 5 Juni , 2013 Mitt heta tips är att inte rör tändningen om problemet inte uppkom efter att man rört tändningen. Har du gått på med lite tryckluft på munstyckena i förgasaren? Hur var det beställt med tank/slang/blåsa? Låter fortfarande som klart mer bränsle- än tändningsrelaterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stone_77 0 Postad 5 Juni , 2013 Hej! Det finns något som heter lågfartsmunstycke på den 8 hk Suzuki som vi har på ekan, e nog ganska nära i årsmodell. Vi hade samma problem som du och försökte rengöra själva men kom inte åt riktigt så vi lämnade in den och efter det blev den som ny. Brukar göra service å så själv men det är gott med en översyn med jämna mellanrum. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 5 Juni , 2013 Kommer du inte åt själv så kan det precis som ovanstående säger, vara dags för en ultraljudstvätt hos meken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 5 Juni , 2013 Hade en 15hk av samma årgång och med samma problem. Testade att försiktigt hålla tryck på blåsan och då funkade den även på tomgång. Problemet för min del var oringarna i kopplingarna till bränsletanken. Bytte kopplingar och problemet var löst. På tomgång drog den tjuvluft, men vid gaspådrag nlev det undertryck i slangen och kopplingen tätade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kakfat 0 Postad 7 Juni , 2013 Ska ta och fixa tank i plast och filtrera den bensinen jag har, såg lite skit som låg på botten i plåttanken jag har, så den kan ju ha dratgit upp ny skit som fastnat. Annars tar jag nog och lämnar in den så blir det ju fixat iallafall Jag ska inte röra tändningen då heller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kakfat 0 Postad 16 Augusti , 2013 Jag har nu bytt kopplingar och fått bort luftläckage som jag upptäckte precis som du berättade om och den har slutat dö helatiden, men den går fortfrande ojämnt. Jag har provat flertalet ggr att justera lite skruvar osv men den går inget bättre....enda lösningen jag har kvar nu är att lämna in den om ingen annan har någon lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser