Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Kenta45

Fundering om låg tomgång!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med min motor, Mercruiser 3.0l. Den tar ett tag att få igång när man försöker starta, ska tilläggas att det är första turerna jag gör med båten nu. 

Även när jag kör sakta och växlar mellan fram och back eller släpper av gasen helt så dör motorn, måste då starta igen men det känns som att tomgången eventuellt är för låg och att det är de som gör att den blir svårstartad, kan det vara en idé ?

Vad tror ni som är mer insatta?

Mvh Kenta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för tomgångsvarvtal nu samt vad har du för drev?

Mvh

Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för att den ska bli lättstartad så ska du ge handgas, ge handgas ett par eller tregånger till fullhandgas så aktiverar du axpumpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vad varvet ligger på nu kommer jag inte ihåg, men ska kolla upp det. Drevet är alpha one.

Menar du att jag drar reglaget till max framåt ett par - tre gånger ? 

Första båten med inombordare

Mvh !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pumpandet som beskrivs ovan skall enbart göras vid kallstart. Gör man detta med ljummen/varm motor så riskerar motorn att surna

Motortypen är gammal hederlig med förgasare och behöver därför ofta lite pump o gas vid kallstart

Att den dör när du lägger ur växeln låter som strul med microbrytaren eller gasvajern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet jag har vid kallstart är att jag inte kan ge gas samtidigt som jag startar motorn, hade jag kunnat det så antar jag att den startat direkt men nu verkar det precis som att den får för lite gas... Det går alltså inte att bara gasa. Finns inget separat reglage till det och lägger jag i växel så går inte startmotorn, någon spärr antar jag.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta reglage som inte är väldigt gamla går att frikoppla så man kan gasa utan växel i. Antar att du känner till hur man gör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis det jag skulle behöva göra men jag vet inte hur! Båten är en bayliner 2052 ifrån -90. Är det för gammalt kanske ?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

prova och dra ut hela spaken rakt ut å ge gas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en likadan motor paket i min bayliner och hade samma problem. Gas reglage kan du fri koppla genom att trycka knappen mitt på undre delen av gas spaken och samtidigt föra spaken fram då har du fri läge.

Att den stängs av är mest troligt att microbrytaren som Peter tidigare sa eller i mitt fall microbrytarens fjäder  va kass. Köpte ny på Marinshopen sen des va problemet löst.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Sea Ray från -89 hade jag inte ett sådant reglage så det är ju möjligt att TS inte kan frikoppla på sitt heller.

Min lösning blev att byta reglage till ett modernare som gick att frikoppla. Det borde ju i så fall även lösa eventuella problem med microbrytare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte får till det så ta ett kort på reglaget och lägg upp här 

Som nämns så är det en knapp som skall tryckas in. Sitter oftast i axelcentrum på reglaget 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen, ska kolla så fort jag kommer hem ifrån jobbet. Ser jag ingenting så lägger jag upp en bild !

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade på reglaget så att jag kunde varva utan att lägga i drevet... det var så att man skulle dra ut reglaget. 

Angående varvet på motorn så var det 500 - 530 ungefär... vad ska jag höja det till ? Inte konstigt att den dog kanske mellan växlarna. 

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...