Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
MantisShrimp

Beg båt med självslående fock och toa med dörr

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och en kompis letar begagnad segelbåt vilket blir våran första båt. Vi har ganska begränsad erfarenhet av segling och båtar men älskar skärgården! Har läst massor med gamla trådar men hittar inte riktigt det jag letar efter.

Vi vill ha en lättseglad och rolig båt med ok boendeytrymmen för 4 pers, mestadels kortare turer man upp till en vecka kan det nog bli. Storlek 26-30fot. Pris under 100 000kr.

-Självslående fock är jäkligt skönt så det vill vi ha.

-Toautrymme med dörr så man kan få lite avskiljdhet både från förpik och salong. Detta verkar dock ovanligt på äldre båtar. Kanske går det att sätta in en dörr på någon modell?

NF och Dominant 95 har både självslående fockar och skall enligt uppgift vara bra seglare men ingen av dom har en avskiljd toa som jag önskar. Går dom att bygga om utan alltför stor insats? Skjutdörr eller vikbar dörr?

Har tittat på sailguide men det är svårt att få någon upfattning om planlösningen på båtarna. Sunwind 27 är inte så snygg och verkar ha liten segelyta. Granada 28? Andra modeller?

mvh MantisShrimp  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt på¨äldre båtar är att man har en dörr framför toan som när man öppnar stänger emot salongen så hela förpiken blir som ett toautrymme. Funkar rätt bra.

Alla båtar kan utrustas med självslående fock - det är bara att köpa en skena och ett segel. Men båten måste vara något överriggad för att det ska funka bra, framför allt i lättare vindar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste är helt klart att man har ett skithus med avskildhet.

:)

Jag jobbade på en fiskebåt för typ.. 15 år sedan.

Där bestod skithuset av en spann nere i maskinrummet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo självslående går ju att montera men det är ju lättare om det redan finns på båten :) Men visst dom flesta partialriggade båtar fungerar väl rätt bra att sätta en skena på? Eller också kanske man inte ens behöver någon skena om man enbart har en mindre fock, inte så jobbigt att skota som en stor genua.

Angående toan så hade idealet varit ett helt avskilt utrymme. Om det sover folk både i salong och förpik så hade det känts bra att kunna stänga om sig om man blir nödig på natten. Eller framför allt kanske om min sambo är med, hon springer alltid på toaletten 1-2 ggr/natt. Det kanske går att bygga om med en extradörr?

Men ingen som på rak arm känner till en modell med helt separat utrymme för toa på en båt med självslående fock eller åtminstone partielrigg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mastheadrigg, jag har även självskotande skena som fungerar alldeles utmärkt. Båten utrustades som ny med en kryssfock, den självslående är ungefär lika stor så seglingen blir bekväm och mycket lättare.

Det enda problem jag kan se i val av båt är att den inte ska ha et inre förstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla båtar fungerar med självslående fock (utom de med inre förstag som redan nämnts) - men för att båten ska fungera bra, utan alltför mycket farttapp är det bra om båten är ritad för att segla med fock - inte bautagenua - och har ett rejält storsegel. Annars försvinner mycket segelyta och det går låååångsamt i lättare vindar.

Angående Granada 28 - är inte Granada 27 i princip samma båt..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om toan är viktigast - har inte Albin 79 en separat mugg..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe skall ju inte överdiva muggens betydelse :) En välseglande trevlig båt är ju det viktigaste, men för ffa min sambos trevnad ombord vore det önskvärt med separat mugg. Albin 79 har ju en separat mugg ser det ut som men masthead. Och skall jag rangordna så kommer partialrigg först. Verkar vara svårt att få både och men det borde väl inte vara omöjligt att bygga en dörr själv? Men det kan ju bli tight att få plats kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju liksom från båt till båt hur lätt det är att lösa med självbyggande. Men, man ska alltid ha klart för sig att skjuter du till ett par dörrar skärmar det inte bort speciellt mycket ljud, och avsolut ingen lukt.

Vet inte hur välseglande båt du är ute efter - men för de pengarna du skriver om är det nog NF, Sunwind 26/27, Granada 28, Albin 78, Aphrodite 25, Maxi 777 och Dixie 27,  som ligger närmast till hands om du vill ha partialrigg och någorlunda utrymme. På Albin 78 går det inte att bygga separat utrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en av de båtarna jag hade var det en dör so normalt täckte toaletten, men som man kunde stänga mot sakongen. Mot förpiken hade vi ett draperi som kunde användas vid behov. 

Sen finns det en aldeles utmärkt annordning - speciellt för damer - som kalla pipinett. http://www.pipinette.com/Pages/se/iden.html 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är väl ungefär dom båtarna jag funderat på. Tänkte om det var någon med någon bortglömd modell som jag missat. Nu får jag ta med med min kompis och dra iväg och titta på lite båtar! Tack för tipsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båt med självslående fock finns på lite olika modeller som ägare har monterat dit själva. Men en båt i din prisklass där du vill ha ett eget utrymme med dörr för toan blir nog svårt. Då får du nog lägga till några sköna tusenlappar och söka efter lite nyare båtar.

Exempel: http://www.blocket.se/goteborg/Maxi_Magic__85___rolig_och_lattseglad_bat_47495231.htm?ca=15&w=1

Men eftersom det är din/eran första båt så skall ni i första hand leta efter en modell som passar er och sen leta efter det bästa förslaget med rätt utrustning som ni söker, ni får kanske göra avkall på vissa krav när det gäller utrustning. Men huvudsaken är att ni har det kul med en båt som ni trivs med!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...