kalledrag 3 Postad 2 Juni , 2013 Laddade upp ett helt dött Batteri,visserligen suttit i en Bil ca 2 år,helt tommt,körde Laddaren på start ca 10 minuter,sedan snabb, har stått nu i 2 dygn efter avbruten laddning,håller 12,78 volt, ska jag göra som er ,köra det till återvinning o köpa nytt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frisken 0 Postad 3 Juni , 2013 Prova att belasta batteriet och mät sedan igen. Får du bra värden då så är det dumt att köra det till återvinning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 Juni , 2013 12,78 volt säger inte allt, egentligen knappast någonting, skulle tro att antalet Ah du kan ta ut är mycket litet, men har jag fel är jag den förste att gratulera.:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Juni , 2013 Som sagt provbelasta. en 55W helljuslampa t ex. 55/12= 4,5 A Ladda fullt, koppla in lampan. Hur länge lyser lampan och spänningen håller sig över 12V? 10 timmar -> 45 Ah, 20 timmar -> 90 Ah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 3 Juni , 2013 Allvarligt..ska han sitta å kolla på lampan i tio timmar , eller tjugo , för att veta om batteriet är bra? Korkat ! Mitt tips...köp nytt och slipp massa konstiga tester och kommentarer .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 3 Juni , 2013 Jag vet inte hur du kan ha missat det, men TS frågade om råd ^^ Man behöver inte ha konstant övervakning på lampan, om man har litet vett i huvudet inser man att det räcker med att dra igång den och mäta batterispänningen under last. Upprepa detta med några timmars mellanrum och pränta ned Volt och klockslag. När Volten droppar under 12V är batteriet att betrakta som tomt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Juni , 2013 Mja. Min tanke är att ett kasst batteri droppar fort, inom en halvtimme.... Det finns ju också lastprovare på biltema som lastar batteriet hårt och visar hur det mår: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteritestare-612-V-151370/ Men håller med om nytt batteri. Ska man kunna lita på attt motorj-veln startar när man ska hem efter båtutflykten långt ut i skärgårn så skulle jag nog satsa på ett nytt batteri. Som man vet är OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 3 Juni , 2013 Gör han verkligen det? Tycker mer det ser ut som att han tror sig ha räddat ett batteri och vill göra sig lustig ovanför oss andra för att ha lyckats med något vi andra påstår inte går. I verkligheten så visar han bara att han inte har tillräckliga kunskaper om batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 4 Juni , 2013 Aha, jo så kan man nog också läsa det - spännande hur olika det kan bli beroende på hur man väljer att tolka en text. TS: vilket är det? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Juni , 2013 Finns det någon av er inläggare som skulle vilja ha ett gammalt och helt urladdat batteri i båten till start och försöka skrämma igång det efter konstens alla regler ..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 4 Juni , 2013 Det är enkelt med batterier. Antingen håller de laddningen eller så gör de inte det. Håller det laddningen = Använd Håller det inte laddningen= Använd inte Mycket enkelt när man väl knäckt koden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 4 Juni , 2013 Och minsta tveksamhet så köper man nytt. Behöver man ladda trots man inte har några egentliga förbrukare mer än startmotorn och batteriet är några år så byt för då går det säkert under regel 2 Håller det inte laddningen= Använd inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Juni , 2013 Håller med. Och batterier tar inte slut. De bara håller laddningen sämre och sämre. När irritationen över dålig laddning överstiger smärtan i plånboken för ett nytt batteri kan man säga att det gamla batteriet är finito och man köper ett nytt. Enkelt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 4 Juni , 2013 Beroende på om det är ett öppet syrabatteri. I såna fall kan Du mäta specifika vikten på syran. 1.28 på ett friskt batteri. 75 % 1.25, 50 % 1.22. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 4 Juni , 2013 I detta fall har batteriet varit djupurladdat och sådant tar startbatterier skada av. Dessutom kan man ju fundera över varför det blivit det samt vissa tveksamheter om batteriets kondition. Enklast är väll att köra det till återvinningen och köpa ett nytt och undvika problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 511 Postad 4 Juni , 2013 Batterier tar visst slut. När sulfateringen släpper och kortsluter en eller flera celler, så dör batteriet momentant. Men innan dess har man märkt en klar försämring av kapaciteten. Kanske inte på ett startbatteri om man har en lättstartad motor, men på förbrukningsbatterierna märker man det tydligt. Jag tycket TS ska ladda fullt och göra ett belastningstest. Varför kasta något som kanske fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser