Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Soumi_batti

Nu är det bevisat, segelbåtsägare är dumma i huvvet

Rekommendera Poster

Vi tog en dagstur med båten. Åkte väl en sisådär 10 distans och la till i en vik i Stockholms skärgård för sol, bad (ett snabbt ett), fika och slappa.

Vi låg väl en två timmar och hade det som bäst. Solen stekte. I samma vik, som kan ha haft en kustremsa på give or take 1 km låg förutom oss 2 till båtar mot land och en på svaj. Allt var lugnt och perfekt.

Då kommer 2 båtar in i viken. En motorbåt, la sig på svaj, inga problem. Men segelbåten...

Första early tell var att fendrarna var ute. Jajamensan styr spikrakt mot vår bordläggning. Jo visst vi fick bära av. Och när allt var klart låg de och gned mot vår sida. Händer detta? Ja tydligen.

Jag bytte då sida på ankartampen så att vi låg med 30 grader vinkel mot land, gav oss några meters slack. Då uppenbarade sig nästa utmaning. Masthelvetet skuggade vår sittbrunn.

Efter en kort stunds irritation kastade vi loss och åkte hem. Då hördes ett förnöjsamt HEJDÅ, från segelbåten.

Därmed är det alltså bevisat, segelbåtsägare har några skruvar lös.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erkänn, du är avis på att du inte har en mast ;-)

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara denne välkände göteborgare som flyttat österut och dessutom skaffat båt? Själva beteendet verkar ju stämma. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha klockren!!

Ja typ så. Det fanns ungefär 103 tänkbara andra alternativa förtöjningar i den viken, även om båten så hade en 3 meters köl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl snarast bevisat att segelbåtsägaren hade några skruvar

lösa. Rent generellt kan väl annars sägas att seglare normalt har

väl åtdragna skruvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är i det läget man klär av sig naken och höjer stereon och skriker, vad kul - fler på festen!

:-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om det varit en motorbåt som gjort samma sak så hade det varit lika illa. Håller med dig, mycket märkligt beteende från segelbåtens sida så som Du beskriver det.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tänkt! Utveckla gärna med konstruktiva idéer på att avskräcka oönskad närkontakt! Oftast blir det svårt när det väl har fendrats av och ankrats upp, men dessförinnan kan man tvinga fram 360graders svängar (dett gäller ju såklart bara om det finns mycket plats..)

När man ser att det börjar bli för närgående kurs kan man: snabbt sätta på lite för hög musik, börja diska dirket på badbryggan och identifiera om det inte finns någon rökare i sällskapet, som kan ställa sig upp i sittbrunnen och börja bolma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, många bra idéer. Ska jag praktisera nästa gång. Vi har faktiskt en ganska redig stereo i båten som för det mesta knappt går på tomgång. Kanske dags att blåsa rent basarna nästa gång.cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast just en 360° sväng är väl rättmeningslös? Bättre då med 180° eller möjligtvis 540°.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har du väldigt rätt i - helt klart mer önskvärt! Vi får tolka min fadäs som att det börjar köra i rekningscirklar i viken, för att hitta andra offer att gnida sig mot.

Ju fler grader desto roligare, det är ett tecken på att man fått dem ur balans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo... men nu var ju som sagt seglarna dumma i huvudet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är SÅÅ roligt att ertappa andra med den sorters fadäser jag själv brukar stå för .wink

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge du är glad är jag glad /Butiksbiträdet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På väg in i en hamn för ett par år sedan så såg jag en motorbåtsägare som stod och ogenerat tömde blåsan ut över aktern. Platsen vi bestämt oss för var, tyvärr, den på hans omedelbara babord. När vi gled in mellan bommarna så såg jag tydligt att det var droppmärken över hela hans akterspegel. Slutsats:

Nu är det bevisat, motorbåtsägare har små...

devil

EDIT: Kanske skulle ha tutat och pekat så han körde en 360 han med, hade nog uppskattats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK det var inte illa menat, bara ett misslyckat försök att göra mig lite rolig.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lika glad jag, och försökte själv göra mig lustig! Uppskattar verkligen trådar där det kan skrivas lite öppnare och det hade lika bra varit jag som kunde tjivats lite, kanske skulle ha förtydligat det hela med: yes eller motsvarande - förbenat dålig på att använda dessa men ska lära mig!

Johzac: Jag gillar ditt resonemang, har dock sätt det på ett par negativa segelspeglar också. Kiss-sättet är ju också ett sätt, som man växer ifrån med tiden. Detta verkade tydligen utspela sig i en y-bommad gästhamn så vi får väl hoppas för lillens skull att han fyllt upp sig till pysventilien väl kvickt och hade glömt toakoden.

Väljer man att ligga i gästhamn för man nog gilla läget helt enkelt. Enda möjligheten jag ser är att utnyttja Y-bommarna till sin fördel om man råkar ha en stor fräsig båt, genom att köra ett par rasslande tryck med bogpropparna, väl förtöjd och fendrad - då tror nog folk att man är dum i huvudet och håller sig bort..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, han måste ha varit ordentligt dum i huvudet.

Jag menar, vem vill ligga granne med en motorbåtsdåre... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att segelbåtar är så långsamma och trögstyrda att de stackars vilsna och förvirrade segelbåtsskepparna försöker sikta på något de känner igen istället för de till synes obegripliga klipphällarna?

Dvs även om det så finns 300 meter orörd strandlinje, så flyter allt ihop till en enda stor blurr och hjärnan kortsluts till:

Öhhhh, det där känner jag igen. Jag kallar det för ööhh en ööhh båt! Javisst en båt! Ah äntligen slut på letandet. Jag styr mot båten så borde allting lösa sig för min hopplösa trögstyrda lyktstolpepråm.

Nåt i den stilen kanske?indecisioncryingindecisioncrying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som segelbåtsägare kallar vi bara segelbåtar för båtar, de där andra grejerna som guppar omkring pratar vi aldrig om. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh, gå o kolla impellern eller nåt i stället!

Folk som har lite extra otur när dom tänker finns nog representerat hos seglare såväl som hos motorbåtsåkare, roddare och paddlare.

Din syn på medmänniskor känna bara tragisk.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Soumi, Du hade förmodligen förtöjt där de alltid brukar förtöja i den viken och så hade de inte bättre fantasi och förstånd än att lägga sig bredvid. Kan bara som seglare be om ursäkt över att det finns idioter bland oss också.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sagt från en som inte bidrar med något vettigt i några andra trådar än i sluggertrådarna.

Sammanfattningsvis:

-Ja det kanske var deras favoritplats. Deras beteende är då ungefär lika effektivt som bilförare i Stockholmstrafiken som åker i bussfilen förbi 70 bilar och klämmer sig in längst fram. Visst folk blir upprörda, men bilföraren får ju som den vill juh, dvs att komma först! Ändamålen helgar kanske medlen?

Äh, allemansrätten gäller, alla får förtöja var de vill. Nästa gång kan de få förtöja på vår akterknap, så slipper de skita ned fördäck på sin egen båt när de går upp och ned på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom ville nog bara ha trevligt sällskap, bjuda på middag och lite fint vin, en konjagare till kaffet och så sticker ni barasurprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte sett en enda tråd på forumet om någon som påstår att dom har stor... :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du alltid handskas lika vårdslöst med sanningen så kanske i det verkligeheten var uppåt en 20m. mellan era båtar i den där fina viken igår?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...